Toppbilden, visa:    


Olof Trätälja, sevärd film!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av Johan Molin »



OLOF TRÄTÄLJA torde vara Sverige äldsta fraktfartyg som fortfarande är i fart! Känd fram till 2020 som SYDFART men har nu fått tillbaka sitt ursprungliga namn. Hade passat alldeles ypperligt i t ex Korted ... (hörde ursprungligen hemma i Säffle).
Nuvarande rederi i Kalmar heter "Ångfartygs AB 1876". Med viss rätt ...

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av Beeblebrox »

Det där är ett fartyg som står på attgöralistan, hade gjort sig utmärkt i Kvarnholms hamn. Om jag inte minns fel kan det finnas ritningar någonstans- har för mig jag sett det.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av Anders_S »

Beeblebrox skrev: 18 sep 2023, 21:34 Det där är ett fartyg som står på attgöralistan, hade gjort sig utmärkt i Kvarnholms hamn. Om jag inte minns fel kan det finnas ritningar någonstans- har för mig jag sett det.
Jodå det finns en uppmätningsritning från 2013.
Kompletterat med lite bilder kan det bli ett bra bygge.
Såg att den var tillbaka i Kalmar hamn igen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att Kalmar fortfarande är hemmahamn.

OLOF TRÄTÄLJA skilje sig ju en del från de traditionella kanalpesarna (sådan som jag har byggt några i modell). De flesta lastångarna på kanalen var ju byggda av trä på järnspant. Så hon är ingen typisk kanalångare (hon är ju för allt i världen inte ens ångbåt längre).

Här som ångbåt:
olofträtälja ursprungligen.jpg
En ren sidobild brukar vara bra att ha när man ska bygga modeller. Här som SYDFART 2007:
OlofTrätälja2007.jpg

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av S Johansson »

Tack för filmen och bilderna med Olof Trätälja! Inte så lätt att navigera fartyget i trånga farleder! Påminner lite om när man satt ensam i aktern på en kanadensare och försökte paddla i sidvind.
Visst, Olof Trätälja skulle vara roligt att bygga i modell med Korted som hemmahamn. Men fartyget skulle fastna i första sluss i kanalen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av Johan Molin »

Och jag som trodde att Korted låg ute vid Vänern? Så kanalen börjar inte här?

Att navigera i kanalen var inte helt lätt, särkilt inte att mötas i den. Knepet var att INTE väja i förväg utan styra rakt mot varandra och låta bogsvallet sära på båtarna. Det krävde nog en viss erfarenhet ...

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av HLS »

Noterar att de hade problem att styra båten på några ställen.
9 minuter: Var avsikten att lägga till i övre hamnen i Sjötorp...? Där kämpade de med långa trossar och vinschade sig till kaj.
10 minuter: Osäkerhet om placering i sidled inför sjömärket i kurvan ledde till att de skrubbade kajen med styrbordssidan- mycket propellervatten där.
11 minuter: Hamnade för långt babord igen (och gick på grundet?) i kurvan. Nära var det i alla fall. Det krävdes trossar och vinsch igen för att komma på rätt sida om sjömärket och något senare (stillbild vid 17:19) på rätt sida om avbäraren.
Den är nog svårmanövrerad när den går olastad.. halva rodret ovan vatten och propellern vispande i ytan.
Ordningsfråga: Kallar man båten för hon även om den heter Olof? Det blir ju nån slags könsdysfori här.. Hen, den?
F´låt, kunde inte låta bli. ;)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av Johan Molin »

Jag ska kolla filmen igen och närmare studera det du noterat.

Hon = alla fartyg UTOM

ubåtar, bogserbåtar och isbrytare.

Så även pansarskeppen Oscar II och Gustaf V var "hon" (liksom King George V, Prince of Wales, Duke of York, Nelson, Rodney och allt vad gamla brittiska slagskepp hette).

Nuförtiden har ju svenska ubåtar landskapsnamn; tidigare var det ju ofta sjöväsen av olika slag (Näcken, Najad, Neptun, Sjöormen, Sjöhästen, Abborren, Makrillen, Hajen Draken, Tumlaren m fl m fl).

Bogserbåtar har väl i regel haft mansnamn, och isbrytare i regel namn från manliga fornnordiska gudar.
En säregenhet:
Pansarbåten THULE var således en HON, medan isbrytaren THULE måste ha varit en HAN!!!
Intressant måste också pansarbåten MANLIGHETEN ha varit, det var tydligen ett manhaftigt fruntimmer, för det var ju också en hon!

Om än möjligen inte så märkligt som att döpa ett av den tidens "slagskepp", ett svenskt linjeskepp, till ÖMHETEN ...

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av HLS »

Tack för den entydiga definitionen! Intressant att namn och kön på fartygen förhåller sig så.

Jo, de hade bekymmer att hålla henne på kurs. Det började egentligen vid slussporten bredvid fyren vid infarten till kanalen. Man hör en plåtig duns när styrbordsbogen tar i slussporten. Vinden bidrog till detta, de drev av och kom sen på skrå in i porten. Flaggan avslöjar även lite vind vid tilläggningen i övre bassängen. Senare bör de ha varit i lä, så de vida svängarna och behovet av vinschning måste tillskrivas något annat. Det dånar och knakar en hel del, så man kan misstänka att de stod på ungefär vid det missade stybordsmärket (vid pass 16- 17 minuter in i filmen).
Senast redigerad av HLS den 20 sep 2023, 23:21, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av HLS »

Om man kikar på märkena i fören, 1, 2, 3... så förefaller det som hon bara drar 70-80 cm djupgående-
https://www.youtube.com/watch?v=NHkcnEeU4xQ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Olof Trätälja, sevärd film!

Inlägg av H0n3 »

Nämen titta! Där är ju förebilden till M/S Dåsa!
Bild
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887


Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"