Toppbilden, visa:    


Två hus från sent 1940-tal.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av magnus63 »

Bild
Bild
Bild

En passagerare, han ska med SJ-bussen mot Treskena. Beiga terylenebyxor, Jofama brun skinnjacka och banlonpolo.
Bild
Jaha, när kommer bussjäveln då?? 6 minuter försenad allaredan!
Bild

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av Fotingen »

Det var vackra hus! :-J
Det påminner lite om där jag bor, i Hammarbyhöjden nära Stockholm, där finns det en handfull go’a sådana 1940-tals hus. Och så har man ju det stora Nackareservatet nära.

Bästa hälsningar, Josef. :-BS
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av Johan Molin »

40-talshusen på Hammarbyhöjden är jättefina där de står bland stenhällar och talldungar! Dock verkar de vara väldigt smala med dagens standard mätt.

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av perjan »

Johan Molin skrev: 28 mar 2022, 18:53 40-talshusen på Hammarbyhöjden är jättefina där de står bland stenhällar och talldungar! Dock verkar de vara väldigt smala med dagens standard mätt.
Det var inte utan anledning som dessa hus fick benämningen "smalhusen". Jag minns att det var inte långt från köksfönstret till fönstret i vardagsrummet vid den andra ytterväggen i lägenheten.

Läs på Smalhus Wiki
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av perjan »

perjan skrev: 28 mar 2022, 19:15
Johan Molin skrev: 28 mar 2022, 18:53 40-talshusen på Hammarbyhöjden är jättefina där de står bland stenhällar och talldungar! Dock verkar de vara väldigt smala med dagens standard mätt.
Det var inte utan anledning som dessa hus fick benämningen "smalhusen".En arkitekttrend på 40-talet. Jag minns att det var inte långt från köksfönstret till fönstret i vardagsrummet vid den andra ytterväggen i lägenheten.

Läs på Smalhus Wiki
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av Anna-Carin »

Boken "Så byggdes husen 1880-2000" innehåller en del info om hustypens utveckling som inte finns i Wikipediaartikeln. Där står det att smalhusen började byggas under första delen av 1930-talet, hustypen utvecklades som en direkt följd av det funktionalistiska bostadsprogram som presenterades på Stockholmsutställningen 1930. Husdjupet varierade [till en början] kring 8 meter. Senare under 1930-talet ökade djupet till ca 9 meter och vid krigsslutet var det uppe i ca 10 m.

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av Fotingen »

Spännande!..
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av larsess »

Väldigt snygga husmodeller och fin färg på asfalten också, visa gärna mer när du bygger vidare, fin inspiration!
Litet mer om "smalhus";
De ritades som en reaktion på tidigare, konventionella hus som var så "tjocka" att endast de största lägenheterna kunde få ljus från två håll. Man ville nu att även minde lägenheter skulle få bra ljusförhållanden och bättre möjlighet att vädra ut dålig luft. Att överge den slutna kvartersformen hjälpte också till att få in mer ljus.
-En bärande idé med funktionalismen, bättre funktion i hus för "vanligt folk". Påkostad dekor mm var minde viktigt, sådant var inte funktionellt.
/Larsess

Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av Fotingen »

Spännande fakta allihopa! Då har jag ju lite koll på dessa hus i området där jag bor, och jag kan ju tacka er på Mötesspåret. [JC_doubleup.gif]

Bästa hälsningar, Josef. :-BS
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Två hus från sent 1940-tal.

Inlägg av magnus63 »

larsess skrev: 29 mar 2022, 12:52 Väldigt snygga husmodeller och fin färg på asfalten också, visa gärna mer när du bygger vidare, fin inspiration!
Litet mer om "smalhus";
De ritades som en reaktion på tidigare, konventionella hus som var så "tjocka" att endast de största lägenheterna kunde få ljus från två håll. Man ville nu att även minde lägenheter skulle få bra ljusförhållanden och bättre möjlighet att vädra ut dålig luft. Att överge den slutna kvartersformen hjälpte också till att få in mer ljus.
-En bärande idé med funktionalismen, bättre funktion i hus för "vanligt folk". Påkostad dekor mm var minde viktigt, sådant var inte funktionellt.
/Larsess
Asfalten är svart KAPA-skiva som jag har borstat med ljusgrå och vit pastellkrita från Panduro.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"