Toppbilden, visa:
Hamnar och hamnkranar
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Hamnar och hamnkranar
Testar en ny tråd här! Har funnits föregångare, men det känns som om det vore någonting att dra upp ur historiens glömska!
Alltså bilder från hamnar med överföring båt - järnväg, och hamnkranar som underlättar godsöverföringen.
Jag börjar med en gammal hamnkran från min uppväxts Motala, med gamla bogserbåten WULF II som låg vid södra kajen i all oändlighet och rostade ...
Alltså bilder från hamnar med överföring båt - järnväg, och hamnkranar som underlättar godsöverföringen.
Jag börjar med en gammal hamnkran från min uppväxts Motala, med gamla bogserbåten WULF II som låg vid södra kajen i all oändlighet och rostade ...
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Hamnar och hamnkranar
Johan Molin skrev:Testar en ny tråd här! Har funnits föregångare, men det känns som om det vore någonting att dra upp ur historiens glömska!
Alltså bilder från hamnar med överföring båt - järnväg, och hamnkranar som underlättar godsöverföringen.
Tack, Johan! Fartyg och järnväg är en kombination som står sig än idag, fast mycket har blivit mer storskaligt.
Hakar på med ett foto på "Hacket", Masthuggskajen och Götaverken taget från Sjöfartstornet i Göteborg 1962. Det fanns hundratals sådana hamnkranar, idag finns (tror jag) två kvar som museiföremål, några få kajskjul finns kvar (men med andra uppgifter) och järnvägsspåren på södra älvsidan är borta.
Det vore roligt att avbilda i modell ett litet avsnitt med mindre fraktfartyg, V3-lok som växlar O- och G-vagnar och upplag med gods på kajen, som fick vara någorlunda i fred på den tiden. Dagens hamnar är inhägnade och kan bara ses på avstånd (eller från sjösidan förstås).
Re: Hamnar och hamnkranar
Jag använde länken här till att försöka sparka liv i Graffens tråd, men här passar den onekligen bra.
http://lvnyharbor.blogspot.se/
Hamnar är kul att jobba i.
http://lvnyharbor.blogspot.se/
Hamnar är kul att jobba i.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hamnar och hamnkranar
"Spotted picture" ...
Icke photoshoppad variant av gammal diabild från första dagarna i juni 1968. Fortfarande officiellt 1 år kvar innan Stockholm lämnas som bas för örlogsflottan till förmån för Muskö, men utflyttningen har redan börjat. Tre jagare ur kustflottan ligger till ankars utanför Skeppsholmen; det fanns åtskilliga andra fartyg, alltifrån spicabåtar till arkö-minsvepare och ubåtar kvar. Min familj är i Stockholm för att närvara när äldste kusinen tar studenten, och här är vi på väg att ta djurgårdsfärjan över till, ja just det, Djurgården. I bakgrunden skymtar faktiskt en hamnkran, närmare bestämt vid Djurgårdsvarvet, dock ännu inte giraffmålad. Äkta djurgårdsfärjor och Transportbolagets bogserbåtar med gult skorstensband (är det Bill eller Bull? Kommer aldrig ihåg vilket!).
Icke synliga bakom jagarna ligger faktiskt f.d. dito, numera fregatterna Visby och Sundsvall, men de syns inte på denna bild.
Vilka jagarna var? Det enda jag med säkerhet minns ur minnet är att det var Småland som var med, vilken öland- respektive östergötland-jagaren var minns jag inte på stående fot. Måste då kolla andra gamla diabilder.
Men nu var det inte för att visa the former glory av svenska flottan som jag drog upp bilden ur glömskan, utan för att presentera ytterligare en hamnkran, om än på långt håll ...
Observera också gamla Vasamuseets hall!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hamnar och hamnkranar
Närmare studium visar att det var J17 UPPLAND och J21 SÖDERMANLAND (jagaren som man bara behövde ta ut ur malpåse för att hon skulle gå på grund ...) samt, som sagt J19 SMÅLAND, som ju finns kvar än i dag som museiskepp i Göteborg. Färjan tror jag är DJURGÅRDEN 4. Ytterligare en bild på kranen därborta till höger ...
Att inte VISBY och SUNDSVALL syntes var inte så konstigt; de låg på andra sidan Kastellholmen!
Re: Hamnar och hamnkranar
Hade en arbetskamrat på Arlövs sockerbruk som "jobbade" i ett av tornen när Södermanland genade lite för mycket i krigsfarled. Som de sa i kalkonfilmerna om Jönssonligan, "vilken djävla smäll".
#JB17
Re: Hamnar och hamnkranar
Det enda som finns kvar i dag, är kranen, förhoppningsvis står den på samma ställe som då. Vilket år, ungefär är bilden tagen?Johan Molin skrev:Testar en ny tråd här! Har funnits föregångare, men det känns som om det vore någonting att dra upp ur historiens glömska!
Alltså bilder från hamnar med överföring båt - järnväg, och hamnkranar som underlättar godsöverföringen.
Jag börjar med en gammal hamnkran från min uppväxts Motala, med gamla bogserbåten WULF II som låg vid södra kajen i all oändlighet och rostade ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hamnar och hamnkranar
Då trodde jag alla var i Prag *ler*
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hamnar och hamnkranar
Nej, jag låg som precis nyvorden 13-åring i sängen med influensa, och min pappa tog bilden!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hamnar och hamnkranar
Tack för att du väcker liv i denna urgamla träd, Magnus! Är det Artitec-båtar?
Och kranen. Vilket märke då då?
Och kranen. Vilket märke då då?
Re: Hamnar och hamnkranar
Kranen är ett scratchbygge med Evergreen-material. Fiskefartygen är Artitec, den lilla motorbåten med far och son (dotter?) är Noch, den ena segelbåten är Artitec och den andra scratchbyggd i lindträ, tunn plywood och mässingsrigg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hamnar och hamnkranar
Aha! Jo nu minns jag att du visat den fina scratchbyggda segelbåten tidigare!
Re: Hamnar och hamnkranar
Systerbåten befinner sig sedan minst 10 år i kanalinloppet i Forsvik, på WNJ.