Toppbilden, visa:    


Should auld acquaintence be forgot ...?

Fritt fram för tyckande under förutsättning att var och ens åsikter respekteras.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Om 36 minuter börjar en mycket sorglig dag för Europa.

Brexitörerna tror på en ny framtid för "the old Empire", Skottarna anar möjligheterna till självständighet. Den nordirländska frågan blir brännhet igen.

Lyckas Brexit så kan det i värsta fall bli incitament för andra länder att följa efter, och då är Europas främsta styrka borta och dess säkerhet hotad.

Misslyckas Brexit blir det politiskt kaos i De Förenade Kungadömena och Storbitannien kan räknas bort ur alla kalkyler när det gäller vår egen säkerhet. Ta då ett eventuellt omval av Trump som grädde på moset ...

Jag tror inte vi riktigt förstår hur bra vi själva egentligen har det, och hur illa det faktiskt kan bli framöver.

Och över alltihopa lyser ... ja, inte direkt moder sol, men väl fader Putin.



Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

Håller inte med dig, Johan.

Storbritannien har i demokratiskt ordning röstat för ett utträde ur EU genom en folkomröstning. Mer demokratiskt än så kan det knappast bli/vara. Att flera (minoriteten ) inte tycker så är möjligen beklagligt.

Min personliga uppfattning är att Boris Johnson är Englands mest begåvade och karismatiske premiärminister efter Winston Churchill.

Jag har också förståelse för varför folkomröstningen gav det utslag det gav. Många ”vanliga människor” är hjärtligt trötta på alla pekpinnar som kommer från EU och på en skenande invandring.

Jag tror att vi ska se GB:s utträde som en väckarklocka. En undersökning visar att 1,4 miljarder människor i Afrika, Mellanöstern och Asien vill komma/flytta till Europa. Jag har full sympati för det men det låter sig inte göras utan att Europa kommer att falla sönder.

När det gäller Putin är vi däremot helt överens, det är en otäck jävel.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Som du vet Rikard, så är jag sedan många år en hängiven anglofil, och som sådan vill jag givetvis inte önska De Förenade Kungadömena någonting ont.

Tyvärr upplever jag hittills Boris Johnson mest som en demagog som anspelar på äldre britters saknad efter sitt förlorade imperium. Jag hoppas att jag har fel, men det finns en klar risk här att slutreslutatet blir Storbritanniens slutliga sönderfall i sina beståndsdelar.

Gud förbjude.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

Som du säkert redan vet Johan så är även jag en hängiven anglofil.

Att kritisera Churchill är att som svära i kyrkan. Men även han hade flera åsikter och betänkligheter om det dåvarande Imperiet som idag uppfattas som ytterst obekvämt för en sann demokrat och humanist.

Låt framtiden visa om Boris Johnson hade rätt eller fel.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, just vi båda har väl inte så mycket att välja på? :-Lipa

Svenne

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Svenne »

Bästa bröder, den här kolumnen föll mig i minnet när jag läste tråden. Kanske tillför den något?
https://www.svd.se/nej-jag-kan-inte-ogi ... is-johnson
Med lördagskvällshälsningar / Sven

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Säkert läsvärd, men eftersom jag inte prenumererar på SvD kan jag tyvärr bara läsa början.

Arrogant har jag aldrig upplevt honom som; möjligen lite dilettantmässig. Vi får väl se, han kanske ror det hela i hamn.

Annars börjar det snart bli dags att putsa av de gamla skämten typ "Dimma på Heathrow. Kontinenten isolerad" osv ...

Svenne

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Svenne »

Excuse my ignorance :oops: Så här löd kolumnen av
Josefin Holmström
Publicerad 2020-01-30 i SvD
”The tranquil consciousness of an effortless superiority”, på svenska ungefär ”den trygga vetskapen om att besitta en okonstlad överlägsenhet”. Så beskrev den brittiske premiärministern H. H. Asquith en Balliolmans sinnelag.
Balliol, det är Oxfordcolleget där Boris Johnson en gång studerade klassisk litteratur, och det är platsen som var mitt hem i fyra år. I en text om brexit och de tongivande politiker som bråkat mest om saken undrar Robert Peston, skribent i The Spectator, om det inte är Balliol vi ska beskylla för allt som just nu pågår i Storbritannien. Därifrån kommer nämligen några av de mest tongivande brittiska politikerna.
Balliolmännen – och kvinnorna – med sitt rättspatos, sin debattiver, men framförallt just den där okonstlade överlägsenheten, vad manualer för italienska hovmän brukade kalla sprezzatura. Ett slags lätt överklassig nonchalans, helt enkelt.

De var artiga unga män, världsvana, de visste hur man skulle föra sig.
I England förfasar sig många människor över Boris Johnsons person. De förstår sig inte på honom, de tycker att han är opålitlig och arrogant, och kanske också inkompetent. Det har jag aldrig tyckt – jag har träffat för många Borisar för att orka så mycket som höja på ögonbrynen.
De vandrade runt överallt på Balliol och i hela Oxford, glatt visslande och svingande ett paraply från Savile Row, just hemkomna från en skidresa eller bildningsresa eller från den skotska ripjakten. Och för det mesta tyckte jag om dem, dessa Etongossar (för oftast kom de direkt från Eton).
De var artiga unga män, världsvana, de visste hur man skulle föra sig. De drog ut stolen åt när man skulle sätta sig och om ens mat dröjde för länge vid festmiddagarna gick de iväg för att se efter vad som hänt. De kunde konversera fritt och ledigt om utrikespolitik, klassisk musik, världslitteratur och i vilken ordning man borde besöka italienska kulturstäder (jag kommer aldrig ihåg om det var Florens eller Venedig först).
Samtidigt kunde de kosta på sig att vara excentriska och flamboyanta, bära lila silkesskjortor, bli stupfulla, inte dyka upp i tid till lektionerna. De var inte rädda för någonting. De hade inte uppfostrats till att vara rädda.
Det där med att vara orädd satt i. ”Ni är eliten”, sade min rektor i sitt första tal till de nya kandidatstudenterna. Vi satt andäktigt tysta med våra höjda portvinsglas. ”Ni är i toppen nu”, fortsatte han. Och det budskapet fortsatte man hamra in, trots att Balliol faktiskt ansågs som något av ett vänstercollege, ett tolerant ställe där man kunde rösta Labour. Men höger eller vänster, det var egentligen inte så viktigt. Andan var det viktiga. Sprezzaturan. Att inte bli för upprörd, inte känna för mycket, inte ens för sina studier.
Mig oroade man sig för eftersom jag hade en alltför strikt protestantisk arbetsmoral, och för att jag inte tyckte om att dricka med de andra eleverna. Mina lärare tyckte att jag borde ta ett glas vin och slappna av.
Det hände att Boris Johnson kom på tal. Man var liksom lite stolt över honom, Balliolalumn som han var. Han hade varit med i det ökända manliga dryckessällskapet The Bullingdon Club, och det sades att han brukade klättra över muren till granncolleget Trinity, vilket man inte fick.

Han är av en särskild sort, på utdöende även i England: intelligent överklass som sällan skyltar med sin intelligens, som tar livet med ro, som har tid med ett glas konjak och ett samtal om Sparta.
Det var mycket man inte fick göra, och som colleget eller universitetet kunde straffa och bötfälla en för, men som ändå inte skulle hindra en politisk karriär. Kanske tvärtom. Det var som om de nattliga drabbningarna och det allmänna kaoset förberedde denna unga brittiska elit för de toppjobb de ofrånkomligen skulle komma att få.
De var smarta, visst, men det var inte den politiska filosofin de skrev tentor i som var fostrande, det var själva systemet: att behöva krångla sig ur en besvärlig situation, att charma auktoritetsfigurer, att förklara varför man inte skrivit klart sin uppsats. Eller att skriva klart den bakfull och släta över de värsta misstagen med snyggt formulerade killgissningar och retoriska figurer.
Nej, jag kan inte ogilla Boris Johnson. Han är av en särskild sort, på utdöende även i England: intelligent överklass som sällan skyltar med sin intelligens, som tar livet med ro, som har tid med ett glas konjak och ett samtal om Sparta. Även när hela världen tycks brinna runt omkring dem.
Kanske är det därför Johnson till slut lyckats med det ingen annan klarat av, att baxa igenom Brexit – för att det liksom inte fanns något alternativ. För att en Balliolman, på gott och ont, aldrig är rädd för det okända."

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Tack Svenne.

Sprezzatura, hmmm ... :-CO

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

Tack Svenne för denna eleganta och träffande bild av Boris Johnson, jag har inte heller tillgång till SvD.

Lite elakt kan man beskriva Sveriges nuvarande statsminister som hans direkta motsats. Eller som Elisabeth Svantesson så träffande sa i söndagens debatt med Anders W Johnsson; Han är Sveriges i modern tid sämsta statsminister.

Stefan Löfven var säkert en skicklig förhandlare för IF Metall, men att vara statsminister handlar om att leda landet, inte att försöka komma överens med 1 motpart. Nu har han genom Jöken förhandlat bort 490 000 S-röster på ett år. Inte mycket sprezzatura där precis!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av thorpe »

Det är något visst med dessa herrar. Ibland är det dock svårt att veta vat man har dem. En äldre herre i den "Bedfordska" familjen gav en yngre manlig släkting det goda rådet att "när du köpt en ny tweedkavaj se då till att lägga stenar i fickorna och gå på en promenad i ett rejält regnväder!" Denne äldre herres kläder såg så medfarna ut att folk tog honom ibland för luffare.
Men när det var dags för "up to London" såg luffaren ut som om han aldrig sett en landsbygd i hela sitt liv. Elegant, färgsprakande, väldoftande, vänligt konverserande sina medresenärer i tågkupén.
På något sätt är det skönt att de finns men som sagt, de tillhör en utrotningshotad ras.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Underbart Robert :!:

Jag har ju anat att bästa signumet på en "gentleman" är att ha på sig en tröja med skinn-axlar och dito armbågar, som är rejält maläten, körandes en urgammal Jaguar, med kepsen på huvudet (på gentlemannen givetvis, inte på Jaguaren).

Eller som min gamle kompis och kollega Janne, bördig av en synnerligen välbärgad familj, som när han skulle spela golf kom med sina klubbor i en svart plast-sopsäck, eller körande sin gamla MG I (om jag minns rätt) med vovven sittande i bakluckan, njutandes av vinddraget ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

Härliga historier Robert och Johan.

Det där med MG får mig att minnas när jag någon gång 90-talet hade en MGA till salu. En dag ringde telefonen och det var en spekulant med en för mig mycket välkänd röst som var intresserad av bilen, Göran Zachrisson. Det blev ingen affär eftersom Göran istället köpte en betydligt hårigare Austin Healey men det får mig att tänka på den dokumentär som nu finns på SVT play om honom.

https://www.svtplay.se/video/25087602/g ... portrattet

Att referera golf är inte så enkelt men GZ behärskade det till fullo. Vem annan hade t.ex. kommit på att måla ut en kommande putt som; Det enda jag vet om den här putten är att klockan är kvart över tre.

Titta gärna på den gripande dokumentären om honom som visar upp att vi människor aldrig är ofelbara även om jag själv alltid är nykter när jag kör bil. Däremot har jag flera andra brister.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Göran Z:s golfreportage var ju något helt nytt i idrottsjournalisitken som bröt tvärt med den hylandska gapigheten. Det var roligt att titta på golf t o m bara för att få höra GZ:s röst!

Svenne

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Tack Svenne.

Sprezzatura, hmmm ... :-CO
Vad beträffar den hyllade golfkommentatorn, är det väl snarare "affabilità" som gäller - älskvärdhet. Den "dygd", som enligt Carlo Ossola i boken "Trattato delle piccole virtù", är grunden för alla "vardagsdygder", de som inte kräver vare sig hjältemod eller helighet.

SvD är en "outsinlig visdomskälla" , i synnerhet understreckarna, aktuell här är Ervin Rosenbergs 22/1/2020.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

Tänk hur trevligt det är att diskutera politik och samhällsfrågor även om vi inte alla tycker lika.

På grannforumet utrycktes det för några veckor från vissa håll att sådana diskussioner rent utav är ”otrevliga”. Alltså motsatsen till det vi diskuterar här.

Att inte kunna prata om det som ytterst styr våra liv, politik, historia m.m. känns lite märkligt. Järnvägen är en stor del av Sveriges och de flesta andra länders framgångshistoria. Den kopplingen gör det fullt relevant att föra vidare diskussioner.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Svenne: tack för ännu en kommentar så full av bildning och humanism!

Rikard: när en diskussion slingrar sig fram som i denna tråd motbevisar den ju alla eventuella belackare!

Har besökt ett oerhört humanistiskt ”event” ikväll. Rapporterar senare. Jagkan bara säga: håll utkik efter filmen ”min pappa Marianne”! Det absolut bästa på år och dag i svensk film!

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Stefan S »

Jag har frågat min skottska svärdotters mamma vad hon tycker om Boris och hon tycker inte om honom, främst pga hans klumpighet när han var utrikesminister och såg till så att en fängslad brittisk kvinnlig skollärarinna fortfarande sitter fängslad i Iran.........

Stefan

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

Tråkigt att höra men kanske inte särskilt utmärkande för Boris Johnson. Sverige har ju ett flertal medborgare som sitter fängslade på olika ställen här i världen, bl.a. i Kina.

Inte ens ”stjärnskottet” Margot Wallström har lyckats bättre trots att hon har haft den humanitära stormakten Sverige bakom sig.

Svenne

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Svenne: tack för ännu en kommentar så full av bildning och humanism!

Rikard: när en diskussion slingrar sig fram som i denna tråd motbevisar den ju alla eventuella belackare!
Tack, men det var ju inte ens "lånta fjädrar", utan stulna :oops:
Den något slingriga kopplingen till MJ kanske kommer fram i kvällens program kl 20 i SVT2 :-CO

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av thorpe »

Slingriga samtal är oerhört givande. Detta med att inte riktigt veta åt vilket håll det kommer att gå är mycket givande. Jag är medveten om min egen eldfängdhet vad gäller orättvisor och nedlåtande bemötande, därför tycker jag att politiska samtal i en respektfull anda (och gärna med litet humor i botten) vida överträffar det mesta i samtalsväg.
Diskussioner i all ära men SAMTALET smäller i mina ögon (och öron) bra mycket högre än käbbel.
I do have a case filled with stories about my own family. ;)

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Svante Andersson »

Jag har också en låda... men den är full av modelltåg. :-JJ

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

thorpe skrev:Slingriga samtal är oerhört givande. Detta med att inte riktigt veta åt vilket håll det kommer att gå är mycket givande. Jag är medveten om min egen eldfängdhet vad gäller orättvisor och nedlåtande bemötande, därför tycker jag att politiska samtal i en respektfull anda (och gärna med litet humor i botten) vida överträffar det mesta i samtalsväg.
Diskussioner i all ära men SAMTALET smäller i mina ögon (och öron) bra mycket högre än käbbel.
I do have a case filled with stories about my own family. ;)
På tal om käbbel,
https://m.youtube.com/watch?v=S-hxYRD8bb4

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

thorpe skrev:







I do have a case filled with stories about my own family. ;)
Please let all of us know about that.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av thorpe »

1956 skrev:
thorpe skrev:I do have a case filled with stories about my own family. ;)
Please let all of us know about that.
"Simmer down old chap, all in due time!" ;)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av magnus63 »

Med facit i hand, så här långt, har det inte gått nåt vidare för Storbritannien. Om man bortser från ljugande politruker, och lyssnar på ekonomer, företagsledare, bönder, affärsmän, transportörer m.fl. som måste leva med konsekvenserna av brexit så är en förkrossande majoritet ytterst negativa till resultatet. Jag håller inte alls med 1956 att Boris Johnson har visat sig vara någon stor statsman - jag får intrycket av att han överhuvudtaget inte fattat ett dyft vilka konsekvenser hans väldigt hastiga panikbeslut fick.
Varken i stort eller smått.

Det blir tystare och tystare på Quora från Brexitapologeterna.

Jag tycker det är direkt skrämmande när man ser vad detta lett till. Exempelvis:
Den genomsnittlige brittens köpkraft är idag på samma nivå som Estlands, och 2027 kommer en genomsnittlig polack att ha högre köpkraft (levnadsstandard) än en britt. Keith Starmer (labour) varnade för den accelererande sänkningen av levnadsstandarden, uttalandena om Polen är hans. Det verkar dessutom stämma väldigt
bra om man kollar OECDs rapporter.

Storbritannien klarar inte av att kontrollera och förtulla importerade livsmedel. Billiga importerade livsmedel - som alltså inte förtullas - slår ut det brittiska jordbruket
och fisken blixtsnabbt. Landet som ville "take back control" är alltså totalt beroende av import fråm omvärlden. Nu har man i och för sig inte varit självförsörjande på
mat sedan 1870-talet, så det är inget nytt - men nån kontroll har man inte. Det är bara en tidsfråga innan andra WTO-medlemmar kommer att protestera mot att
Storbritannien släpper in mat från EU tullfritt (most preferential partner) och bryter mot WTOs regelverk genom att inte släppa in andra WTO-medlemmars jordbruksprodukter
fritt och okontrollerat. EU är natrligtvis tacksamma, men USA, Kina och Sydamerika vill ha samma slapphet och kan definitvt kräva det med all rätt.
Hej då brittiskt jordbruk.

Invandringen till Storbritannien - som var det verkliga skälet att folk röstade för Brexit - har gått upp från 310 000 personer årligen till 668 000 förra året.

Jag som håller på en del i musikbranchen - brittiska band, förutom de allra största - kan inte turnera i Europa p.g.a. krångel som arbetstillstånd, tulltrassel med carnets över ALL utrustning (ner till minsta USB-minne) som ska tillbaka eftersom det annars är export, EUs ljud- och ljusfirmor har företräde till jobben framför brittiska som åker över,
transportfirmorna banden anlitar är förbjudna att transportera grejer mellan två destinationer i EU (cabotage-förbud) m.m. m.m. Palatset i Linköping vill inte ta in brittiska band för det är ett sånt otroligt strul med dem.

2020-2022 utvisade Sverige 1100 brittiska medborgare, det är bara Spanien som utvisat fler.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av BR78 »

Håller med om vilket stolpskott brexit är köpta biljetter
2020 är bara papper nu och bandet har inte råd att åka på turné här om dom inte betalar själv för att få spela :-Dia :-Dia
Pendragon heter dom om dom fortfarande existerar
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det är sorgligt. Och framförallt, som Magnus så träffande beskriver, för att det har skapats en mur mellan Skandinavien och de Brittiska öarna. Vi har handlat med, skaffat partners med och varit allmänt närstående till människorna i det som i dag är Storbritannien alltsedan bromsåldern.
En rikemansgrav från bronsåldern visade sig innehålla em begravd kvinna som var född på brittiska öarna.
Tenn från Wales och Cornwall har varit begärligt för skandinaviska bronsgjutare redan för över 3.000 år sedan.

Vi får väl bara hoppas att saker kommer att bli bättre i framtiden, hur den nu än kommer att se ut.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av 1956 »

magnus63 skrev: 01 sep 2023, 23:10 Med facit i hand, så här långt, har det inte gått nåt vidare för Storbritannien.
Möjligen så, men jag tror inte att det har gått mycket bättre för Sverige.

https://www.ui.se/landguiden/statistik/ ... countries=

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Should auld acquaintence be forgot ...?

Inlägg av magnus63 »

BR78 skrev: 02 sep 2023, 09:21 Håller med om vilket stolpskott brexit är köpta biljetter
2020 är bara papper nu och bandet har inte råd att åka på turné här om dom inte betalar själv för att få spela :-Dia :-Dia
Pendragon heter dom om dom fortfarande existerar
Det är en avspegling hur hela servicesektorn har saboterat för sig själva. Storbritannien ville till varje pris kasta ut alla européer och därmed ställde sig EU i enad front och vägrade skriva ett avtal som innefattar Storbritanniens viktigaste produkt - människor (kallas "servicar", alltså människor med kompetens).
EU accepterar inte servicar från Storbritannien på bättre villkor än amerikaner, kineser, japaner, australienare eller kanadensare har. Arbetstillstånd är ett måste från dag 1,
och det är inte möjligt att ens få om man inte har ett potentiellt arbetserbjudande. Ska ett brittiskt band spela i Sverige, Polen, Tyskland eller Spanien (vilket det blivit liv om),
kan de inte ta en ton så länge de får ett öre i gage. Arrangören har i så fall anställt illegala arbetskraftsinvandrare och böterna börjar på minimum €1400. Att ordna ett svartgig
för ett brittiskt band kan kosta en krogägare 70 000 SEK i böter.
Ska man ordna ett LEGALT arbetstillstånd måste man kontakta migrationsverket, som omedelbart kommer att ifrågasätta ditt beslut med följande frågor:
1) Har jobbet som musikunderhållare annonserats ut i 27 EU-länder innan ni konstaterat att inget annat EU-land kan erbjuda motsvarande service?
2) Kommer ersättningen för arbetet att motsvara en månadslön på minst 27 000 kronor (ungefär 170 kr/timme) annars är detta att betrakta som okvalificerad arbetskraft och vi kommer att neka arbetstillstånd.

Därefter tillkommer jättestrulet med tull med grejor som ska föras in i EU, och sedan ska kontrolleras ner till minsta pinal, att de förs ut igen.

Spanien var ett ganska vanligt ställe att spela på för engelska band, i synnerhet underturistsäsongen.

Vi satte stopp för att anställa britter utan svenskt eller EU-medborgarskap 2019 eftersom risken var att de skulle bli utvisade. Och Sverige har utvisat 1100 britter efter Brexit, efter Spanien är det näst mest i EU. Bland annat en musikerprofil i Linköping som på fullt allvar trodde att ingenting skulle ändras för hans del efter Brexit, och därför brydde han sig inte om att söka uppehållstillstånde (efter 10 år i Sverige!!) eller ens dubbelt medborgarskap. Han var tvungen att flytta tillbaka.

Oerhört korkar beslut av Storbritannien att inte vara kvar på den inre marknaden och tullunionen, på samma sätt som Schweiz. Men det var viktigare att sabotera sin egen serviceexport tydligen.

Skriv svar

Återgå till "Politik och andra samhällsfrågor."