Toppbilden, visa:    


Pimpade Brekinor

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Pimpade Brekinor

Inlägg av magnus63 »

Nya ramar med trovärdigt feta rambalkar, nya tankar, ets, nya hjul, nya skärmar, stödaxlar, extraljus m.m.


En Svelast NB88:
En lite mindre bild - 400 px bred

En Vägverks-Scania
En lite mindre bild - 400 px bred
En lite mindre bild - 400 px bred

En mjölkskjuts
En lite mindre bild - 400 px bred

En lokal grus-åkare
En lite mindre bild - 400 px bred
En lite mindre bild - 400 px bred
Senast redigerad av magnus63 den 21 maj 2021, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av Johan Molin »

Kul att se Magnus! Hobbyn lever m a o fortfande som väl är. Synd bara att bilderna är så små, man hade gärna sett större foton på dessa intressanta skapelser!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av magnus63 »

En lite mindre bild - 400 px bred

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av magnus63 »

Jag tycker Brekinas Volvo N88 och Scania L110 är ganska fula, men hytten är rätt bra.

Ramen ser bedrövlig ut. Hjulbasen ser konstig ut. Lyckligtvis kan man förbättra saker och ting.

1. Ta bort flaket och kapa två 1.5 * 2 mm Evergreen strips som ska sitta ovanpå befintliga rambalkar, så att de ser trovärdigt tjocka ut.
Ska man behålla flaket så måste det rrensas från det jönsiga triangulära "tvär-fjantet" under, annars passar det inte på den nya ramen.
Klipp slipa och putsa bort dem.

2. Ta bort dieseltanken och fästet till den, ersätt med en rektangulär Herpa-tank eller bygg en av 5*5 mm square tubing Evergreen.

3. Ska man bygga en boggiebil så måste man bygge en ny bakaxel och stödaxel, använd mässingsrör till detta. Nya bakskärmar gör man lämpligen av tunn mässingstrip
som man bockar och fäster under påbyggnaden eller flaket.

4. Baklysena är "sådär", inte så jättetypiska på Scanior. Man kan klippa bort den och bygga nya "fästen" av bockad 1 mm mässingstrip, som limmas med cyano mot rambalkarna.

5. Modellproduktions etssats för 45:- har stege, takräcke, gangsterkeps, en sådan gör mycket för "försvenskning".

6. Herpa har extraljus och nån (vem?) hade ljusskyltar för ASG och Bilspedition/Coldsped/Autotransit "vingar", de kan vara trevliga. De flesta åkerier hade en vanlig rektangulär ljusskylt om de överhuvudtaget hade någon.

7. Hjulen är skitfula på Brekina, jag skaffade Promotexhjul, men de är inte optimala de heller. Truckmodels har bättre.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av Coppas »

magnus63 skrev: 23 maj 2021, 13:27 Jag tycker Brekinas Volvo N88 och Scania L110 är ganska fula, men hytten är rätt bra.

Ramen ser bedrövlig ut. Hjulbasen ser konstig ut. Lyckligtvis kan man förbättra saker och ting.

3. Ska man bygga en boggiebil så måste man bygge en ny bakaxel och stödaxel, använd mässingsrör till detta. Nya bakskärmar gör man lämpligen av tunn mässingstrip som man bockar och fäster under påbyggnaden eller flaket.

4. Baklysena är "sådär", inte så jättetypiska på Scanior. Man kan klippa bort den och bygga nya "fästen" av bockad 1 mm mässingstrip, som limmas med cyano mot rambalkarna.

6. Herpa har extraljus och nån (vem?) hade ljusskyltar för ASG och Bilspedition/Coldsped/Autotransit "vingar", de kan vara trevliga. De flesta åkerier hade en vanlig rektangulär ljusskylt om de överhuvudtaget hade någon.

7. Hjulen är skitfula på Brekina, jag skaffade Promotexhjul, men de är inte optimala de heller. Truckmodels har bättre.

Överlag är väl Brekinas lastbilar ganska bedrövliga. De är även mycket ”tyska” i grund och botten, oxå när de säljs med svensk dekor. Ofta är ju skärmar, skyltar, bakljus, hjulbaser mm. helt fel för svenska bilar. Likaså sådant som att man verkar ha utgått mera från tandemboggi (med drivning) än från boggi med stödaxel osv.

Brekinas ljusskyltar sedan (liksom deras övriga skyltar) är rent bedrövliga i många fall… hade de varit i skala 1:1 så hade de ju varit som att ställa en säng på tvären på taket på hytterna. Wikings modeller är sedan inga höjdare på så vis, men de senares över 45 år gamla ASG-skyltar är ändå bra mycket smäckrare än mycket av det som Brekina erbjuder idag. Undrar därför även jag vem som kan tänkas saluföra snygga ljusskyltar i skala 1:87?

Även hjul är i många fall ett problem på många lastbils- och bussmodeller. De firmor du nämner, har du månne några länkar till dem?

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av GammelDansken »

Jag har några, från DMC i Danmark. http://www.dmc-decals.dk/41677918
Hittar dom inte på hem sidan, men andra har också haft dom till salu, men minnet [JC_doubledown.gif] .
Dom är tunne ram 1, fyrkantiga 4 vanliga och 2 med rund överkant. Ram 2 med 2 st ASG + 2 Bilspedition + 2 fyrkantiga.
Har foto i båda kamera och phööönen men fixar endast att få dom till PCen.
//John

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av magnus63 »

Coppas! Det är relativt lätt att korta Brekinas chassien med en skalpell och ett skjutmått, och om man bygger upp ordentliga rambalkar med 1*2.5 mm Evergreenstrips ovanpå Brekinas befintliga "rambalkar"
(ram-spröt) så blir det hållbart också.
Tank är enkelt att byta: Herpa rektangulära i 8-pack.
Bakljus och fösten till dessa verkar det finnas lite olika varianter av om man tittar på bilder på nätet, dels Brekinas variant med baklyktor på stag - då kan man ju behålla befintliga, men också
rejäla bockade plåtar med hål för baklyktorn, skyltbelysning, fäste för reginstreringsskylt m.m. En del tillverkare av påbyggnader verkar ha integrerat sina egna lösningar på baklyktor också.

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av Coppas »

Hej Magnus!

Tack för instruktionerna, det är alltid bra med tips. Själv brukar jag vid behov bara ta Brekinas hytter och sedan leta chassin på annat håll då Brekinas chassin inte faller mig direkt i smaken. Att skärmar ser annorlunda ut mellan Sverige och Kontinenten, Trilex inte var vanligt här osv. är ju då sådant som man ser och byter ut.

Det som annars irriterar mig med Brekina är då att mycket av det som de saluför som svenska modeller inte är svenskt för fem öre, dvs. att det krävs mera för att få till en svensk bil än att den har en hytt från en Volvo N88 eller Scania LB76. Brekina verkar mest göra som mj-tillverkarna förr, dvs. måla om något befintligt tyskt i svensk dekor. På annat håll har man ju listat diverse underligheter som aldrig funnits i verkligheten, allt från felaktigt placerade ljus på polisbilar till udda märkning. Deras ASG-oval är ju t.ex. mera rund än oval och det har även förekommit andra uppenbara felaktigheter. Här frågar i alla fall jag mig ofta varifrån de får sina underlag? Ett kul exempel är en SJ-märkt Duett med gula registreringsskyltar. En annan en brandbil från Nynäs som saknade halva dekoren samt salufördes som en L110 fastän originalet var en L76. Inga superstora skillnader på så vis, mera just som bevis på att de inte verkar källforska så mycket.

För att återgå till lastbilarna så är det ju annars det stora kruxet ofta just hjul, skyltar mm. och där är Brekina usla. Speciellt deras takskyltar är ju ofta groteskt stora och klumpiga. Hjul sedan är även det ett sorgligt kapitel på flera håll och ofta en förbisedd detalj, men en som kan dra ned totalintrycket rejält. Tänker här på bl.a. One87:s mycket fina Scania-Vabis BF76-59/SKV som dock hade hjul (fälgar) som inte alls var i klass med bussen i övrigt. I det fallet har jag själv bytt till hjul som jag tror jag fick fatt på via VV Model eller var det var. Det är dock alltid trist när man behöver göra det och just för att det ibland är svårt att få fatt på passande substitut.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av magnus63 »

"Gladmålningar" som inte gör mig speciellt glad... som tur är så finns Rebell Hobbys waterslide-dekalpapper och en färglaser så man kan ju hjälpligt åstadkomma diverse
skyltar och märkningar, både förebildsenliga och kontrafaktiska ("Waltz & Maszurka" gurkinläggningar, som jag har märskt upp två vita Brekina VW T2-skåp med är ju ett rent påhitt, liksom "Konditori Tårtan - Hornsgatan 42 Stockholm")

Brekina gul-röda "Banankompaniet" var det inte många rätt på. De använda Volvo F86:or, som var grå och blå (lite som Svelasts bilar fast snyggare)
Televerks-Amazonen kan man också skippa, och Duetten blev väl sådär - jag köpte en "hembyggd" Tele-Duett av Hasse Lindberg, i grunden en Brekina men bra
mycket bättre.
De vanliga "civila" personbilarna är bäst. Man kan ju alltid "individualisera" dem med extraljus, takräcke, en mattsvart motorhuv på en V4a, använda ett tunt lager Oceanlack sidenmatt för en mindre välskött lackering, röda eller grå primerfläckar för "hemlagade" rostlagningar m.m.
Jag brukar försöka ta årsmodellen som utgångspunkt. 70-talarna är fina, 60-talarna börjat få skavanker i vissa fall, 50-talarna är slitna. Vissa ägare vårdar sina bilar ömt, andra bryr sig föga...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Pimpade Brekinor

Inlägg av magnus63 »

Bild
Bild
Bild

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"