Toppbilden, visa:    


Det tog ett tag...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Det tog ett tag...

Inlägg av cgn1954 »

Efter 29 år, avställd, rostig, trasig.... Ford Consul GT 3.0, Daytona Yellow, enda exemplaret (årsmodell 1975, färg, coupé, GT, 3 liters motor).

Nu e han hemma... ska registreringsbesiktigas först (stansade chassinumret försvann med en rostig innerflygel), sätena är hos en tapetserare - sen ere bar å åk. :-T

Köpte bilen 1976.

Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av Johan Molin »

Toys for boys ser jag. Med ett härligt motorljud!

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av Anna-Carin »

Grattis! Det är helt rätt, man ska hålla fast vid sina drömmar. :-T

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av pareng »

Vacker
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

ubbehuggkubbe
Inlägg: 225
Blev medlem: 16 feb 2012, 19:42

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av ubbehuggkubbe »

Fin bil! Min första bill var just en ford consul,fast kombiversionen.Bytte så småningom till en granada.En underbar bil ifall allting fungerade.Tyvärr var det nästan alltid något som strulade,mer eller mindre,

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av thorpe »

Min första bil var en Citroën CV2. Det bästa med den var att det gick att vinkla upp vindrutan för att få en behaglig luftcirkulation i den högljudda burken. Långsam men pålitlig! Jag saknar den än i denna dag.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av 1956 »

Kul att du har kvar bilen och att den nu är renoverad. Även Ferrari har Daytona Yellow i sitt färgsortiment.

Min första bil 1969 var en Austin Cooper, tvåfärgad Almond green/cream. Jag sökte efter den för ca 20 år sen men den hade då tyvärr gått hädan.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av cgn1954 »

ubbehuggkubbe skrev: 22 jul 2023, 11:14 Fin bil! Min första bill var just en ford consul,fast kombiversionen.Bytte så småningom till en granada.En underbar bil ifall allting fungerade.Tyvärr var det nästan alltid något som strulade,mer eller mindre,
I stort sett alla Consul/Granada från denna tid är bortrostade... inget man prioriterade då, jag lade in ett rostskydd manuellt i början men det skulle jag fortsatt med varje år, inte 30 år mellan .... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av pekberg54 »

1956 skrev: 23 jul 2023, 09:50 ...//...
Min första bil 1969 var en Austin Cooper, tvåfärgad Almond green/cream.
...//...
Hundkojorna var riktigt roliga små bilar, i synnerhet när man "hottade upp" motorn rejält. Det gick ofta undan rätt bra på banan ute i Skarpnäck. Men tyvärr käkade de då upp drivknutarna ganska snabbt, så det blev mycket skruvande också. :=nee

Min första var av 1964 års modell och omlackerad till 100% äkta tunnelbanegrön! Jag köpte den nämligen av en som jobbade på Hammarbyverkstaden hos SL och uppenbarligen hade låtit skattebetalarna få stå för lacken... :D

Reg-numret minns jag fortfarande: B96795. Märkligt hur vissa saker etsar sig fast i minnet!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av Johan Molin »

Det är konstigt hur man minns somliga saker. Mina föräldrar hade en Volvo "herrgårdsvagn" som det hette på 1960-talet, med reg nr E12260, sedermera ESO 880. ESO minns jag efterkommit pappa döpte den till "En stackars oldboy". Den blev stulen två gånger, en gång i Motala, och en gång i Norrköping. Båda gångerna återfanns den två kvarter längre bort. Den var väl alltför trots att köra.

Då var min mammas bil roligare. DPB287, alias "den pigga bilen" en Fiat 850 sport coupé, en bil med ett ytterst minimalt baksäte där man fick sitta dubbelvikt som en fällkniv. Jag fick ofta låna den för att köra till skolan med, och det blev givetvis en sport att se hur många klasskamrater man kunde klämma in i den. För att inte tala om när jag körde kapp med min bäste kompis på Östermalmsgatan i Motala. Vi kom väl upp i 80 knyck ungefär. Hade polisen varit där hade det bara varit att lämna ifrån sig lappen ...

Det var den kompisen som sedermera blev pansaröverste ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av 1956 »

Ja, en del sitter kvar trots allt. Vårt telefonnummer på 50-talet var 040-69368 och mitt eget första 040-495278, just det tog det ett tag att själv komma ihåg.

Coopern hade MA 31895.

Johan, var din mammas Fiat grön eller gul?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Det tog ett tag...

Inlägg av Johan Molin »

Mörkblå med svart tak!

Vårt första telefonnummer som jag minns (som < 5 år gammal ...) i Finspång var 759. Sedan blev det 12759. Det var på den tiden man fick beställa "rikssamtal" ...
Mormor hade 011.-33880, och morfar (som hade egen telefon då han arbetade för Åhlén & Åkerlund)hade 011-24605.
Sedan blev även Norrköping för stort och "1" lades till framför respektive nummer. I Motala hade vi 0141-12280.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"