Toppbilden, visa:    


Fina bilder i dag!

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

I dag ser vi bilder från auhs fina modell av Ystad-Eslöfs Jernväg. Skaparen av detta nu tyvärr förgångna mästerverk, Anders Steen, är faktiskt gammal Motalapojke; vi har t o m gått på samma skola! På hans tid hette den HALIM; Höger Allmänna Läroverket i Motala. När det var dags för mig att gå på högstadiet där hade den fått det mer prosaiska namnet Zederslundsskolan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

Även i dag 28 december kommer bilderna från auhs anläggning!

BEF
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 okt 2012, 19:07
Ort: Skåne-Tranås

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av BEF »

Johan, ja visst är det fina bilder. Nu är inte mästerverket helt förgånget. Delar av detta är idag faktiskt en del av min anläggning som innehåller både Ystad-Eslöf banan och södra stambanan. Här finns stationerna i Ystad, Tomelilla och Esperöd (som AHUS döpte till Emmaby). Givetvis finns här ett sockerbruk och byggnader bland annat från Österlen (tex Daniel Berlins tidigare krog i Skåne-Tranås och disponentvillan till slakteriet i Tomelilla). Från Lund finns Carl Holmbergs industrier.

God fortsättning önskar BEF

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av 1956 »

Instämmer, något av det bästa som har byggts! Kul att höra att det finns kvar delar fortfarande. Jag såg modellen av Stampabron på Piratenmuseet för ett antal år sedan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

Så jätteroligt att höra! Jag hade en aning att något hade räddats, men dock inte av just dig, BEF. Det gläder mig. Anders bilder från sin anläggning var bland det mest diggabla jag har sett.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

Mer nostaligbilder, i dag från Svennes Ljusnäs. En fantastisk anläggning med en trogen avbildning av Ljusdal, som jag hade nöjet att besöka tillsammans med LYR och Janne Claesson, mer känd som skärgådsbåtsfantast. En körpanel vars undersida skvallrade tydligt om att här var en sann professionell på Televerkets radioavdelning i farten ..

RIP käre Svenne! Under ett antal år fick vi i varje fall lov att träffas årligen, oftast i sällskap med alltid lika vänlige och kunnige larsess!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av cgn1954 »

Svennes bilder rullar runt i toppbilden, troligen så länge Mötesspåret finns kvar. :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

FAF:s underbara modell av MÖJ:s elrälsbuss väcker stort ha-begär! Som tur är elektrifierades aldrig FVÖJ-delen av smalspårsnätet ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

I dah har Göran lyckats göra en riktigt hit! Bilder på Fågelsta-Vadstena-Ödeshögs Järnvägs lok SEXAN, GUSTAF VASA och ALVASTRA. Utmärkt bildval! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

Och så återigen en underbar bild från Svennes fina Ljus(-dal)-näs!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av PeO »

Svenne var mångkunnig. På bilden ser vi det fina samspelet mellan landskap och bakgrundsfoto. Om han körde undan tågen på stationen och lyfte på locket för att visa uppställningsbangården, fick man också se ett veritabelt ingenjörsmästerverk. Ingen amerikansk kabelsallad där inte, allt exemplariskt och överskådligt draget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det märktes tydligt att han var gammal radioingenjör och televerkare. Något snyggare har jag aldrig sett. Man blir grön av avundsjuka.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fina bilder i dag!

Inlägg av Johan Molin »

Och i dag är det den gamle motalapojken Anders Steen (AUHS på forumet) som bidrar med en bild från sin vackra modell av YEJ!

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"