Toppbilden, visa:    


Svensk kultur i Skurup

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Svensk kultur i Skurup

Inlägg av Johan Molin »

Det finns ju politiska krafter i vårt land som vill värna vårt lands kultur.
Ofta har företrädare för dessa ingen aning om vad vår kultur och historia handlar om, hur den har formats genom årtusenden och vilka influenser som alltid har påverkat oss.

Men denna ytterliga okunskap om Sverige, och att vi alltid varit en trakt med internationella influenser, ger tyvärr en grogrund för extremnationalistiska rörelser - sådana vars medlemmar själva oftast inte har en aning om var svenska köttbullar och kåldolmar, majstänger, lucior och vad ni vill kommer ifrån. Och förstår inte att när man påtalar hur vi alltid har varit en del av världen runt omkring oss så innebär det inget förminskande av denna specifika blandning av internationella influencer som skapat Sverige av i dag.

Då kan det till slut gå riktigt illa. Som nu när Skurups kommun satsat, hör och häpna, EN MILJON kronor på att låta designa en ny kommunlogga. Den gamla inkorporerade Nils Holgersson ridande på sin gåsarygg.
Ansvariga kommunpolitiker kallar boken för "barnlitteratur" och menar att det täcker inte alla nyinflyttade, väl märk "svenskar", till kommunen.

Det kanske inte är så underligt om immigranter har svårt att ta till sig den svenska kulturen när våra egna företrädare låtsas om att den både är den bästa som finns, och samtidigt inte existerar. Inte undra på att man inte har något nytt att relatera till.

Med vilken kroppsdel tänker politiker egentligen? Vad ska ingå i Skurups flagga nu? En korvmoj? eller en A-traktor kanske?

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Svensk kultur i Skurup

Inlägg av PeO »

Kan det vara så att Nils är mer känd på kontinenten än i Skåne? När jag var på jobb i Dunaujváros (Ungern) för tjugofem år sedan visade jag en svensk tjugokronorssedel . Sándor pekade och sade Selma Lagerlöf, vände på sedeln och pekade, Akka.
Idag är väl Nils, liksom svenska grammatiken, borta från svenska skolan. Genitivapostrof ock sär stavning sprider sig som ogräs.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svensk kultur i Skurup

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att okunskapen är särskilt stor bland POLITIKER i Skåne,det är i varje fall min uppfattning efter att ha bott här i så pass många år.

Och Skurups-politikerna vill ju absolut inte framstå som annorlunda än de andra imbecilla i detta landskap.
Det är som i Northcote Parkinsons berömda bok om Parkinsons lag, om organisationer som drabbats av avinit; en explosiv relation mellan avundsjuka och inkompetens. Dyker denna sjukdom upp så försöker alla överträffa varandra i dumhet i organisationen.

Och alldeles tydligt är inte Skurups kommun immun mot denna sjuka - lika lite som Region Skåne ...

Och jag som trodde att "borgmästare" Holm i Vellinge tog priset. Kommunen där "friheten är större". Men det finns tydligen tronpretendenter.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Svensk kultur i Skurup

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev: 14 jul 2023, 19:51 Då kan det till slut gå riktigt illa. Som nu när Skurups kommun satsat, hör och häpna, EN MILJON kronor på att låta designa en ny kommunlogga. Den gamla inkorporerade Nils Holgersson ridande på sin gåsarygg.
Ansvariga kommunpolitiker kallar boken för "barnlitteratur" och menar att det täcker inte alla nyinflyttade, väl märk "svenskar", till kommunen.
Bäste Johan.

Selma Lagerlöf skrev en, för den tiden, spännande geografilektion för svenska barn (och kanske en hel del vuxna). Om nu någon skulle vilja flytta till Skurup från Aborrträsk så kanske den personen skulle tänka att "Aha, det var härifrån han kom, pysslingen som farfar och farmor (mormor och morfar) berättade om.
Att politiker inte tänker som vi andra är ett vanligt förekommande konstaterande. För att travestera Nils Ferlin:
"Nu är tillvaron hård
så på gata som gård
profileringen gjorde entré."

Du måste förstå att profilering är "da hot stuff" och att en uppsjö politiker vill sätta sin stämpel på sina insatser i kommunhusets korridorer och mötesrum.

När någon av dessa talanger (under bordet) tipsar om att "min kusins halvbror har en systerson som är rätt bra på att fixa till sådana här grejer" så utbryter (oftast) ett entusiastiskt sorl i den beslutsfattande församlingen .

Vad kostar det?
Ja, systersonens byrå är inte billig men dyr. Alltid finns det väl någon skattekrona vi kan hitta till denna eminenta idé. Och tänk vilket uppsving för tryckerier och webbfixare, loggor på brevpapper, kuvert, flaggor, vimplar, hemsidan och så kan vi ju dessutom låta all personal få fräcka arbetskläder, mössor och sedan måste vi hitta en firma som kan sätta dekaler på kommunens fordon, från gräsklippare till hemtjänstens bilar.

Låter jag cynisk?
Kära vänner, jag har på nära håll iakttagit slikt beteende vid ett flertal tillfällen och jag blir lika illamående varje gång det dyker upp!

Vad somliga politiker tänker med?
Ja, inte f-n är det hjärnan, snarare ett (ännu icke identifierat) internt kosmos i en totalt okänd del av människokroppen.
Men, det har med fåfänga att göra! :suck:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svensk kultur i Skurup

Inlägg av Johan Molin »

Väl skrivet.

Ja, politiker vill gärna skapa mausoleer över sig själva. Är det inte kommunloggor så är det fallos-symboler i form av skyskrapor, eller ohemult svindyra sjukhus som man bygger med hjälp av utländska riskkapitalbolag, som därefter håvar in en grotesk hyra i avtal som löper på fyrtio år ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Svensk kultur i Skurup

Inlägg av thorpe »

Detta är inte skvaller utan fakta:

En person, tillhörig ett politiskt parti och en frikyrka en liten ort sökte stöd och hjälp i vissa textformuleringar angående en "liten" staty vilken skulle symbolisera den heliga treenigheten.

Det visade sig att hens idé var att uppföra en jättepitt mitt i en rondell i genomfarten av samhället. Kolossen skulle se ut "ungefär" som kristusstatyn ovanför Rio de Janeiro och dessutom skulle orten namn byggas upp ungefär som Hollywood-bokstäverna i Los Angeles.

Vi lyckades (tackom och lovom) avstyra projektet.med diverse verserade formuleringar. Men, helt klart är att somliga människor aldrig skulle tillåtas möjligheten att driva ett projekt! :suck:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Svensk kultur i Skurup

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det skulle blivit en riktigt bokstavlig fallos-symbol ...

Politicians sometimes are too cocky for their own good ... :=u

När rikspolitikerna beslöt att Motala och Vadstena kommuner skulle slås ihop ville inte vadstenapolitikerna skänka ett öre till arbetarstaden Motala. Så det sista de gjorde före kommunsammanslagningen var att låta bygga en ishall i lilla Vadstena så att de säkert skulle komma med en helt tom kassakista till Motala kommun.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"