Toppbilden, visa:    


Rivarossi

Uppsnappade nyheter från mj-industrin
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Rivarossi

Inlägg av Johan Molin »

Rivarossis nya ånglok litt BR55 har skärskådats i MIBA, och fått mycket beröm, vad jag förstår på min halvdana tyska.

Bild

https://www.modellbahnshop-lippe.com/Da ... 30600.html

Här i en av de italienska varianterna.

Ingen som hört några rykten om att de tänker ge ut den som ett SJ-lok litt Ga? Ga-loken var viktiga för godstrafiken på Mjölby-Hallsbergslinjen, och det finns en viss bilddokumentation från Mjölby (+ när ett lok trillade ner i Motala Ström vid Motala, eller om det nu var Göta Kanal ...).

I början av 20-talet efterträddes de under några år av litt Gb, men sedan kom Ga-loken tillbaka. 1930 hittar jag
Ga 1411, 1414, 1415, 1419, 1429, 1422 och 1433 som förefaller vara stationerade antingen i Linköping eller Mjölby. I varje fall är det mina gissningar att döma av uppgifter i Särtryck 77 genom åren.

Det verkar onekligen vara en kanonmodell Rivarossi skapat!

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Rivarossi

Inlägg av Jan Frelin »

Jag köpte en fransk variant (som har svart ramverk) med sikte på att bygga en G2. De franska säljs som Jouef.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rivarossi

Inlägg av Johan Molin »

Antar att du menar denna:

Bild

Men de verkar inte sälja den med förinstallerad dekoder. Eller?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rivarossi

Inlägg av Johan Molin »

Lippe hade Jouef-varianten med decoder. Så då blev man lite fattigare lagom till midsommar.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Rivarossi

Inlägg av PeO »

Pengar är bara en siffra, problem om den börjar med minustecken bara, men den som har mest leksaker när han dör vinner väl?

Se det från den ljusa sidan. Var glad att du inte bygger i nollan, Lenz svarta BR55 var betydligt dyrare och då fick jag ändå etsa skyltar för Ga själv.

Glad midsommar! Själv hoppas jag kunna ta mig tid att bygga vidare på en CF4 (och kanske C4) som råkade komma med hem från Bankalaset förra lördagen. Ga kan vara värd att få släpa på lite mässing.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Rivarossi

Inlägg av Johan Molin »

Ga nummer 1418 har i varje fall tydligt konnex med Göta Kanal ...

Bild

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Rivarossi

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev: 23 jun 2023, 11:27 Lippe hade Jouef-varianten med decoder. Så då blev man lite fattigare lagom till midsommar.
Hoppas du ger oss en genomgång av modellen. Mycket spännande!
Bosse
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Skriv svar

Återgå till "Industrispionage"