Toppbilden, visa:    


Malmö spårvagnar i skala 1/87

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag har några spårbagnsmodeller, obyggda, liggande i garderoben som härstammar från den tidpunkt då jag trodde att jag skulle bygga en anläggning med Malmö spårvagnar. Detta var ett resultat av att jag hittade firman SwedTram men som ofta (?) blev det inget av, det blev det aldrig någon spårvagnsstad.

Idag tittade jag på några byggsatser som föreställde MSS typ E eller F.

Den äldsta kartongen är märkt MSS F
MSS F version 1.JPG
liksom två andra kartonger medan den fjärde är även märkt "type E and F"
MSS F version 2.JPG
Dessa tre senare kartonger innehåller tydligen en uppdaterad version av etsplåten (10/81, oktober 1981 kanske). Två av kartongerna har kvar prislappen, 329 respektive 340 kronor.
MSS E F version 2 bild 2.JPG
Det ligger även några MSS A och G i garderoben men mer om detta senare.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Då tar vi tag i MSS typa A
MSS A bild 2.JPG
Det låg tre kartonger i Garderoben av denna typ och alla etsplåtar tycks vara av samma utgåva. Årtalet 1981 framgår på plåten och detaljer finns för att bygga en vagn med öppen elller inbyggd plattform. Förebilden byggdes i 47 exemplar mellan 1906 och 1908, vagnarna fick inbyggda plattformar mellan 1909 och 1915 för att så bli ombyggda till motorvagn typ D/E/E2 eller F mellan 1924 och 1932, två vagnar blev 1935 slutligen ombyggda till släpvagnar typ T-3 år 1935.
MSS A bild 1 (1).JPG
Alla tre kartongerna hade sina sina prislappar som visade att dom köpts för 329 kronor styck

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Det kanske passar med en liten ringlinje någonstans på klubbanan? Förslagsvis numrerad linje "3" ...
triangelen.jpg
Från mig väldigt närliggande plats som ser helt annorlunda ut i dag ...
Inte visste jag att det gick 4-axliga mustanger på ringlinjen!

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av PeO »

När Swedtrams vagnar kom, var de en utopi för min ekonomi. En Malmövagn har det ändå blivit i samlingen. Vid ett besök hos Leopold Halling på Favoritner Gewerbering för tjugo år sedan, plockade Leopold fram en ask med en grön vagn i. Priset var betydligt färre Shilling än vad en Swedtram kostade i kronor tjugo år tidigare. Utförandet låt vara avsevärt enklare, det är en ommålad variant av de vagnar som såldes på tunnelbanans informationskontor på den tiden. Vagnen ses på nära en meters avstånd på banan, så med nutida syn får den duga.
Återstår att se om det kan bli en riktig Göteborgare senare, det är inte fritt att få veta vad som finns i sortimentet idag.
IMG_4012.JPG

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så kommer den tredje Malmöspårvagnsbyggsatsen från SwedTram, Mustangen eller G-vagnen som den benämndes i Malmö
MSS G bild 1.JPG
Eftersom just Mustangen fanns i två Svenska spårvägsstäder utgick SwedTram från samma etsplåt som ritades i mars 1983. Byggsatsen presenterades såväl som SS A25 som MSS G.
MSS G bild 2.JPG
Intressant är dock det faktum att modellen har takluckor något som uppenbart Malmövagnarna saknade.
MSS G bild 3.JPG
Med modellen, i alla fall i mina tre byggsatser köpta ganska direkt når modelln kom ut, medföljde en "Sommerfeldt" strömavtagare. Senare modeller levererades med en Entec strömavtager och slutligen med en Hallingvariant. VIdare kom senare Malmö Mustangen i högertrafikutförande men här handlade det enligt uppgift om en spegelvänd etsplåt med medföljande felaktigheter.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

PeO; jag antar att din modell är av samma typ i grunden som såldes på Wiener Liniens butiker? Jag köpte två stycken röda sådana (motoriserade) – Wien köpte tydligen in denna vagnastyp efter kriget.

Och Ola; hur går det med spårvagnsmodellerna? Hur du börjat bygga några ännu, eller har något annat trängt sig före i kön (vilket känns som et ack så vanligt fenomen!)?

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av pekberg54 »

Utan några avsikter att kapa denna tråd så dristar jag mig ändå till att ge en liten förhandstitt på ett av mina ganska nyligen påbörjade projekt. Någon eller några har förvisso redan sett följande bilder annorstädes på nätet. Men jag hävdar att just denna trådrubrik är synnerligen passande i sammanhanget.

Fast jag borde kanske inleda med texten:
VARNING! - Kan orsaka allvarlig nostalgi och framkalla förträngda minnen hos vissa seniorer! :D

Det handlar nu om en närmast oförlåtlig otrohet mot min kära hemstad. Må min barndomsstads skyddshelgon S:t Erik förlåta mig detta snedsprång!

Jag skrev nämligen för någon vecka sedan ut en gammal Malmövagn av typ H, dock fortfarande lite "rough around the edges" på bilderna nedan. Som en helt oslipad diamant så att säga, direkt efter utskrift, innan jag ens varit i närheten av modellen med något finkornigt våtslippapper:
IMG_2648_e.jpg
IMG_2649_e.jpg
IMG_2650_2655_e.jpg

Men den blir nog bra när den blir färdig, förhoppningsvis framåt sommaren. Den skall naturligtvis ha en truck med plats för motor, samt inredning och belysning också!

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Både Rikard och Ola får nog ta på sig förklädena! Så läckert. - Dert är ju en sådan vagn man ser som den högra vagnen på mitt foto ovan.

Skulle du få för dig att printa ut norrköpingsvagnar också (2- och 4-axliga "mustanger") får jag allvarligt överväga om jag ska fortsätta med hästholmenbanan ...

(Fast det är redan alldeles för mycket tid och ansträngningar nedlagda på den, så det kommer nog inte att ske förrän i nästa liv ...).

För övrigt är det ytterst sällsynt att vi betraktar associationer som dyker upp i en tråd för "trådkapningar" på Mötesspåret. Jag tror knappast att Ola betraktar det som en sådan.

Vi är inte "trådtalibaner".

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av pekberg54 »

Johan Molin skrev: 08 apr 2023, 10:32 ...//...
Dert är ju en sådan vagn man ser som den högra vagnen på mitt foto ovan.
...//...
Båda vagnarna på det fotot är faktiskt H-vagnar. Om du tittar efter riktigt noga så ser du att den vänstra vagnen bara har 2 ingångsdörrar bak.

De 4-axliga boggivagnarna (motorvagn typ G och släpvagn typ T-10), som i likhet med Stockholms-mustangerna hade 3 ingångsdörrar bak, trafikerade enbart linje 4 i Malmö. Alltså den enda linje som sedermera kom att överleva "dagen H".

När nu ändå G-vagnarna också kom på tal så vill jag gärna även ta tillfället i akt att avfärda myten om att dessa vagnar från början skulle ha varit identiskt likadana som Stockholms A25:or. Vid första anblicken kan de förvisso se förvillande lika ut, om man inte vet vilka skillnader man skall leta efter. För det fanns faktiskt vissa små men ändå karaktäristiska skillnader, främst till deras yttre, redan när de rullade ut från GM's fabriksgolv i Hammarby 1946. Och då avser jag inte bara färgsättningen utan även mer "hårdvarumässiga" detaljer på kaross och tak. Senare under årens lopp blev dessutom skillnaderna fler och fler.

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Ja, du har faktiskt helt rätt! De har ju nummer 42 och 43 också, så utifrån det får man anta att de var systervagnar, och det är väl f ö lätt att leta reda på vilka just de vagnarna var.

Jag hade också för mig tidigare att de 4-axliga mustangerna enbart gick på linje 4, så min feltolkning blev väldigt förvillande...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Här är några bilder på just vagn 42 som efter många års renoveringsarbete äntligen blev klar häromåret
H vagn bild 1.JPG
H vagn bild 2.JPG
H vagn bild 3.jpg
H vagn bild 4.jpg
H vagn bild 5.jpg
H vagn bild 6.jpg
Tyvärr är museispårvägen i Malmö inte en rundbana något som gör det besvärligt att trafikera den med H vagn nr 42, men i framtiden kanske?

Hallen där H.vagnen förvaras idag finns två andra Malmövagnar
H vagn bild 7.jpg
vilka bägge brukar återfinnas under sommarsäsongen på museispårvägen.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Hur var det ute vid ändhållplatsen i Rosengårdsstaden? Fanns där en vändslinga, eller var det ett triangelspår?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev: 09 apr 2023, 20:14 Hur var det ute vid ändhållplatsen i Rosengårdsstaden? Fanns där en vändslinga, eller var det ett triangelspår?
Läser jag min spårvägshistoria rätt s¨förhåller det sig så här för linje 1;

Vid start var ändhållplatsen Södervärn
1915 förlängdes linjen i Lönngatan fram till Lantmannagatan som blev ny slutpunkt 28:e augusti 1915
Den 1:a juni 1929 förlängdes linjen med ett enkelspår längs Lönngatan till Kontinentalbanan
Den 8:e september 1937 förlängdes linje 1 från Kontinentalbanan till Kastanjeplatsen (Rosengårdsstaden)
Dubbelspår tillkom 1928, 1935, 1936 och så slutligen till Kastanjeplatsen 1950. Samma år, 1950, tillkom en vändslinga där. slutligen tillkom ett uppställningspår 1959 vid Kastanjeplatsen.

1957 ändrades den andra slutpunkten från Lundavägen till att bli Gustav Adolfs torg. Lundavagen tycks aldrig haft varken vändslinga eller triangelspår.

/Ola

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av pekberg54 »

Kö ut från vagnhallen?

- Näe, men kö ut från 3D-skrivaren!

Natten till idag skrev jag nämligen ut en MSS 'G'-vagn också. Dessa skiljer sig ifrån Stockholms-mustangerna på ett flertal punkter, bl.a. saknade de takluckor, samt hade en något annorlunda utformning av den bakre gaveln. Vidare behöll de hela tiden den ursprungliga placeringen av ventilgallret till kontrollern i fronten. Listan kan göras lite längre än så, men det var några av de mest framträdande avvikelserna (som emellertid Swedtram helt ignorerade på mässingsmodellen en gång i tiden).

Nu står ett par utskrivna Mamö-vagnskorgar på kö nedan. Först en MSS 'G'-vagn och bakom den följer en MSS 'H'-vagn:
IMG_2787.jpg

Måhända väcks gamla minnen hos några i den södra delen av vårt avlånga land? :shock:

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

O, det måste glädja Ola något oerhört!

Även jag minns de malmögröna spårvagnarna. Vi var inte så ofta i Malmö när jag växte upp, men bl a besökte min far och jag en golfbutik som måste ha legat vid Fridhemstorget någon gång när jag var omkring 14 - 15. Och då gick 4:an fortfarande, så även jag minns boggi-mustangerna i Malmö.

Vi åkter oftare till Helsingborg från sommarhuset i södra Halland, för att kunna besöka Helsingör varje sommar och någfon gång ibland Köpenhamn.
Så helsingborgs-spårvagnarna minns jag livligt; även Köpenhamns gula vagnar. Köpenhamn var så sent som under andra halvan av 60-talet en fascinerande spårvägsstad med MÅNGA linjer jämfört med något annat jag dittills hade sett.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 02 jun 2023, 14:24 men bl a besökte min far och jag en golfbutik som måste ha legat vid Fridhemstorget någon gång när jag var omkring 14 - 15. Och då gick 4:an fortfarande, så även jag minns boggi-mustangerna i Malmö.

Affären hette GA Hansen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av Johan Molin »

Då minns jag rätt m a o!

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av pekberg54 »

Jag lånar härmed tråden för att utfärda en BILD-EFTERLYSNING avseende en Malmö-spårvagn!

Jag håller f.n. på att CAD-rita släpvagnen av typ T-10 i det ursprungliga vänstertrafik-utförandet. Alltså innan vagnens fram och bak "bytte plats" i och med att man vände på inredningen och började dra dem baklänges i samband med 'Dagen H'.
T-10 v-sida 50 pct.jpg
T-10 h-sida 50pct.jpg
Jag har emellertid ett problem! Det förefaller inte finnas vare sig ritningar eller foton som visar vagnens ursprungliga bakre gavel. Där satt uppenbarligen en del kontaktdon och (förmodligen) även ett bakljus. Men exakt var sådana detaljer var placerade skulle jag nu gärna behöva vetskap om.

Om någon har bilder som visar ett släp av typ T-10 bakifrån under vänstertrafikens dagar, så tar jag med stor tacksamhet emot sådana! Skicka mig i så fall ett PM så hanterar vi resten den vägen.

(Bilder på T-7 bakifrån är däremot inte alls lika svårfunna, men dessvärre mindre intressanta i just detta sammanhang.)

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Malmö spårvagnar i skala 1/87

Inlägg av pekberg54 »

Det löste sig till slut, vad gäller kontaktdonens exakta placering på T-10:ans bakre vagnsgavel. Efter en omfattande bildsökning på nätet, fick jag till slut en träff på sökbegreppet "Regementsgatan". Fast det tog onekligen en stund att "vandra igenom" 4:ans gamla linjesträckning. Men "trägen vinner", sägs det ju!

Helt "nybakad och nybadad" med bara ett tunt skikt zinkfärg, alltså inte ens grovslipad ännu, ser den utskrivna korgen ut som följer:
IMG_2795.jpg
IMG_2794 (80pct).jpg
IMG_2796 (80pct).jpg
IMG_2797 (75pct).jpg
IMG_2798.jpg

En ganska lyckad modell, tycker jag nog!

Naturligtvis gjorde jag den nu i vänstertrafik-utförande. Är man nostalgiker så är man... :-BS

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Spårvagnar"