Toppbilden, visa:    


Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Anna-Carin »

Wikipedia upplyser om att en riktigt gammal gran kan bli 60 m hög och en tall över 30 m, men för modellbyggare är typvärden mer intressant, så jag har grävt fram några rapporter med uppgifter. Viktigt att känna till här är begreppet ståndortsindex eller övre höjd, som avser den genomsnittliga höjden på de högsta 100 träden på en hektar. Värdena nedan är alltså inte genomsnittliga träd, utan de största i respektive bestånd.

Här är en tabell från Skogsstatistisk årsbok 2014. H100 betyder att det gäller en skog som är 100 år gammal. Gå in på önskad rad, så finns procenttal för hur många av de inventerade skogarna som har respektive maxhöjd. Ta granar i Skåne t.ex. - 39 % av skogarna har ett index på 32- m och 30 % på 34- m; i majoriteten av de 100-åriga skånska granskogarna är alltså de allra högsta träden i genomsnitt 32-35 m höga, men det finns även en mindre andel skogar med så lite som 24- m eller så mycket som 36- m. Tittar vi istället på granar på Gotland (jag vet inte om någon har en modelljärnväg med gotländsk miljö, men ändå), så ligger alla skogarna i intervallen från 22- m till 26- m; alltså är de allra högsta granarna på Gotland typiskt 22-27 m höga.

Lars Malkars artikel "Värt att veta om träd" (Modelltåg 95) innehåller både metoder och måttuppgifter för att tillverka en rad olika trädslag. Men han skriver att en gran i 1:87 blir 450-550 mm hög, vilket inte alls verkar representativt. I just det här fallet bör man ta hans siffror med en rejäl nypa salt. Om man vill avbilda Skåne eller Blekinge, som har landets högsta granar enligt tabellen (i de flesta fall en övre höjd om 32-35 m enligt ovan) är det nog bättre att välja en högsta höjd om 37-40 cm till gammelgranarna i sin skog, och låta de allra flesta träden vara en bit lägre än så.
gran_tall_ståndortsindex.jpg
Granens höjdutveckling - en jämförelse mellan åkermark och skogsmark. Om skogen är yngre än 100 år, finns här tillväxtkurvor för norra och södra Sverige. I slutet av artikeln konstateras att "överensstämmelsen mellan skogsgranens och åkergranens utveckling är god. Det finns en tendens till att åkergranen växer bättre än skogsgranen, särskilt på bördiga marker." Se länken om fördjupning önskas.
gran_höjdutveckling.jpg
Gran eller lövträd – jämförelse mellan olika trädarters höjdtillväxt (forskning från SLU). Diagram som jämför olika lövträds övre höjd jämfört med gran som växer på samma plats (här är det H40; ett 40-årigt bestånd). Som tidigare är det alltså de allra högsta träden det handlar om:
lövträd_höjd_relativt_gran.jpg
Här är ett exempel - om granarna är 20 m höga, bör vårtbjörken i samma skog vara uppåt 22 m.
lövträd_höjd_relativt_gran_exempel.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Johan Molin »

Intressant, Anna-Carin!
Det här har vi haft livliga diskussioner om tidigare. Jag minns att jag försiktigtvis hävdade att granar och tallar på omkring 25 cm i H0 inte alls var något ovanligt, men en annan f d forummedlem reagerade ganska kraftigt på det. Ett problem som vi ju iofs har som mj-byggare är att försöka åstadkomma komprimerade persepktiv mellan förgrund och bakgrund, och då blir så höga träd som 35 cm ganska tveksamma. Här får man kanske nöja sig med 15- max 20 cm.

Lövträd å sin sida är ju ganksa voluminösa, överraskande så faktiskt. Så här är det ju rätt angeläget att ha stora och välliknande förgrundsträd. Vilket omedelbart krockar med en annan begränsning de alra flesta av oss har; platsbrist.

Å andra sidan; om vi nuförtiden försöker bygga skalenliga hus, varför inte träd?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Anna-Carin »

Jag har förstått att ämnet kan vara kontroversiellt och hoppas att jag inte väcker någon björn som sover! Men detta belyser att det finns stora variationer i fullskala, såväl över landet som beroende på skogens ålder.

Visst är komprimerat perspektiv nödvändigt, och kanske inte minst i höjdled. Om en modelljärnväg oftast brukar betraktas ur drönarperspektiv, så upplevs skalenliga träd inte skalenliga för betraktaren! Där herr Preiser står i en gles skog och ser en trädstam här och där, så ser modellbyggaren von Oben bara trädkronor.

Ytterligare en uppgift, som kan vara intressant, ur Granens naturliga produktionsförmåga: På mycket bördiga platser kan gran få en övre höjd på 36 m på 100 år; på medelbördiga 24 m och på "svaga" platser 16 m.

Här vill jag kommentera att de siffrorna alltså gäller en 100-årig skog; bördig granskog får däremot slutavverkas redan efter 45 år enligt https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... vverkning/ , och frågan är hur mycket av skogen vi ser som är 100 år gammal? Ju tidigare årtal man avbildar, desto mer gammal skog, kanske. Om jag läst höjdutvecklingskurvorna ovan rätt så är har 45-åriga granar i södra Sverige vanligen en övre höjd på sådär 15 upp till 25 meter - och får avverkas redan då.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Johan Molin »

Jo, det är ju ett ofta omdiskuterat problem, att det finns alldeles för lite gammelskog kvar i Sverige.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av 1956 »

Storleken och utseendet på träden på en modell är av mycket stor betydelse. Ett bra exempel på hur man lyckats att få optimal realism ses här:

viewtopic.php?t=6868

Även Miltons mästeranläggning visar prov på känsla för både rätt storlek och utseende på de träd som finns där.

Ett vanligt fel är när man bygger en anläggning är enligt min åsikt att träden är på tok för små, det gäller även ofta byggnader.

På slutet av 80-talet köpte jag granar i påse, mycket gröna men inte så fina. Alla var mellan 5-10 cm höga och liknade mest interdentalborstar men större. Jag försökte att få det att stämma med min bild av ett svenskt landskap men gav upp. I AoH kunde jag samtidigt läsa om tipset att vira garn om piprensare och färga dem gröna. Inte heller det nappade jag på.

Ja, det där med träd är svårt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Johan Molin »

1956 skrev: 17 maj 2023, 16:43 ...På slutet av 80-talet köpte jag granar i påse, mycket gröna men inte så fina. Alla var mellan 5-10 cm höga och liknade mest interdentalborstar men större.
Hooppas du avser före användning! :-BS

Ja, några storleksenliga granar byggda enligt konstens alla regler (Bengt Nylén, Gordon Gravett) blir ju onekligen betydligt mer imponerande i landskapet än några decimeterhöga "garnar" ...

Värst var et väl på 60-talet med de gröna plastgranarna som man monterade ihop nedifrån och uppåt.
Men som sagt, i dag ska man inte behöva ta till den typen av kompromisser.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Anna-Carin »

1956 skrev: 17 maj 2023, 16:43 Storleken och utseendet på träden på en modell är av mycket stor betydelse. Ett bra exempel på hur man lyckats att få optimal realism ses här:
viewtopic.php?t=6868
Jag kan inte annat än instämma, MMJK:s natur ser fantastisk ut! [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev: 17 maj 2023, 17:27 Värst var et väl på 60-talet med de gröna plastgranarna som man monterade ihop nedifrån och uppåt.
Sådana små plastgranar från Faller(?) ärvde jag tillsammans med ett tomtelandskap från samma tid. I just det sammanhanget, med blandade skalor och överlag väldigt låg realism, tycker jag de är jättenäpna. Jag fick till och med tag på en gammal förpackning på Eskader, så att de blev lite fler.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan bara hålla med; på tiden när det begav sig blev man överlycklig för ett knippe sådana träd.
För att förenkla tillvaron, i dag kom ett jättepaket med träd från firma Silhoutte. Riktigt häftiga. Värst var en ek i skala 0. Den blev LIIITE större än jag tänkt mig ...
Men även en kastanj, en lönn och två olivträd (?) följde med i sändningen. Bildbevis kommer så småningom, dock inte ikväll ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Anna-Carin »

Jag tittade på satellitbilder från landsbygden, stack emellan med att läsa om Johans vårdträd, och kom osökt att tänka på Kurt Olssons intervju med Patrik Sjöberg, med den banbrytande frågan -"Hur brett hoppar du?"

Till skogskulisser vill man veta trädens höjd, men för tredimensionella modeller av träd kanske trädens bredd egentligen är mer intressant än deras höjd? Stående på marken har man ju en bättre bild av bredden än höjden (i verkliga livet, såväl som på anläggningen). Om man stegar upp bredden kan man använda foton av andra träd av samma art för att se proportionerna och välja en rimlig höjd - utan att behöva mäta skuggor som i Sherlock Holmes-berättelsen "The Musgrave Ritual"!

Flygbilder av glest växande träd ger en god uppfattning om trädens bredd. Ett gammalt vårdträd man vill avbilda kanske syns på Lantmäteriets äldre flygfoton (se Lantmäteriets Min Karta, klicka på ikonen med tre kulörta lager uppe till höger så visas en meny).

Slutligen vill jag komplettera tidigare inlägg med några höjdutvecklingskurvor för lövträd från dokumentet Lövträd och lövskog - En sammanställning av nuvarande kunskap:
lövträd_höjdutvecklingskurvor1.jpg
lövträd_höjdutvecklingskurvor2.jpg
Puh - och jag som bara ville veta hur högt ett träd är, för att testa att måla några bakgrundskulisser... :-r2

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Johan Molin »

Liksom med allt annat i denna hobby kan man driva även detta till skönt vansinne! :=KOMP

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av robbox »

Fantastisk statistik för att få fram vad som är normal storlek på anläggningen.
Sedan måste man ju lura ögat och att de skall se rätt ut vilket troligtvis blir en modifiering.
Jag kommer att ha mycket nytta av ovanstående statistik över våra träd. Tack så mycket för superb information.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Fakta om trädhöjder - gran, tall m.m.

Inlägg av Jan Frelin »

Fakta om skalenlighet borde aldrig vara kontroversiellt. Vilka kompromisser man sen väljer är resandens ensak.

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"