Toppbilden, visa:    


Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av Anna-Carin »

Jag skulle vilja köpa några H0-bilar, och jag undrar vad de vanligaste fabrikaten har för rykte. Har ni några reflektioner över olika fabrikats skalenlighet, förebildstrohet, kvalitet, eller annat som kan vara bra att veta när man köper H0-bilar på nätet?

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av ford1929 »

Har köpt mest Brekina o Wiking....tycker dom har bra kvalite..
Köper mest äldre bilmodeller...amazon,pv,opel,morris
mm,,,det är det som bestämmer mina inköp ,,,deras utbud...
helt enkelt....
nu har jag inte mätt tex en amazon mot
en i verkligheten....
Roger(Forden)

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av GammelDansken »

Jag är bilnörd,
Favorit Herpa, de var först med lastbilar av de märken man ser i Skandinavien, och mest förebild trogne.
Wiking är super. Har många bra typer Volvo 264, Saab 900 etc men de är lite små. (ca 1:90)
Brekina är super, krom kan behövas att "mattas av", (leksaks utseende).
Annars häller jag med Roger, att valet av fabrikat styres mycket av vem som har rätt förebild.
// John Gammeldansken

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av Anna-Carin »

Tack ska ni ha för råden, precis vad jag behövde veta!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av magnus63 »

Wikings äldre fordon (alltså äldre modeller, inte modeller av äldre fordon) tycker jag är ganska kass. De har en förmåga att sälja gamla gjutningar i "classic-serien" som med dagens mått mätt är ganska lunsiga, saknar förkromning, lister m.m.
De nyare wikingmodellerna är bättre.

Brekina-Drummer-PCX (säljs som "Brekina" i Sverige) är överlag bättre eftersom det är moderna gjutningar. Personbilarna är rätt OK, jag har ju av förklarliga skäl nästan bara "Svenssonbilar" årsmodellerna 1960-73 ungefär, alltså vad folk körde omkring i på den tiden. Mycket Volvo, SAAB, VW, Opel, Ford, mågra Mercedes, några franska Citroën-Renault-Peugeot, några italienska Fiat-Alfasud... En ganska tråkig och intetsägande bilpark som passar bra i en tråkig och intetsägande stad.

Tunga lastbilar är knepigare. Jag har uteslutande Herpa/Albedos modeller av gamla Valvo (F89 och F88) samt nån Scania LB140.
Tidiga 70-talare. Brekina har en Scania L110 (mycket vanlig) och en Volvo N88 (mycket vanlig) och hytterna är bra, men ramar-hjul-detaljer är hysteriskt illa gjorda. Varenda en är ombyggd, och det radikalt. Nya ramar med trovärdigt tjocka rambalkar, nya dieseltankar, nya bakskärmar, ofta ombyggda till treaxliga 6*2 bilar. Etsade takräcken, stegar och gangsterkepsar, ofta extraljus. Hjulen byter jag alltid.

Lätta och halvtunga lastbilar är det ganska ont om. Volvo är och var stora i det segmentet - gamla F83/"Snabbe", N84/ "Starke", F86, alla jättevanliga på 70-talet.
Jag har en del VW T2-bussar, nån Hanomag F55, nån Mercedes 808, nån Opel Blitz och de såg man ju ibland. Lite sugen på Brekinas Mercedes 408 skåpbil, Sveriges mesta dansbandsbuss, att ställa utanför hotel Hilbert..."I afton dans"...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av Johan Molin »

Vad man bör tänka på när man ska göra< sina modellsamhällen bilburna är ju att alla bila är inte av aktuell årsmodell. Det kan förekomma 20 år gamla bilar på anläggningen utan problem. Vid tillfälle får jag berätta hur jag har planerat bilburenheten vid MHJ.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av Anna-Carin »

Magnus och Johan,
Ursäkta sent svar - en bygg-deadline kom emellan...

Tack för alla råd och tips, jag har mest kikat på begagnade bilar på nätet än så länge så att kvaliteten varierat över tid är bra att veta!

Jag köpte en Brekina-cittra och fann att den bara var ihopsnäppt, och enkelt gick att ta isär i sina beståndsdelar för ev ommålning; mycket praktiskt. Är det vanligt att det är så?

Något modellsamhälle har jag inte, utan jag vill prova på dioramor av utomhusmiljöer i 1:87. I min favoritskala 1:48 blir utomhusmiljöer lite väl platskrävande, plus att det tillverkas väldigt få bilar i den skalan eftersom 1:43 är så vanligt. I 1:48 har jag några Matchbox "Models of Yesteryear" med stort renoveringsbehov (årsmodell 1909-1914), två plastbyggsatser (30-tal och 50-tal), och nu senast fick jag tag på en Merca-buss årsmodell 2020, det är allt. Det vill till att kunna knyta ihop den bilparken! Tanken är att komplettera med dioramor i 1:87 för att få tillfälle att bygga lite landskap, och få större variation på bilarna (eller mindre variation, om man ser till årsmodellerna).

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Brekina, Busch, Wiking... vad ska man tänka på?

Inlägg av magnus63 »

Johan Molin skrev: 06 maj 2023, 12:56 Vad man bör tänka på när man ska göra< sina modellsamhällen bilburna är ju att alla bila är inte av aktuell årsmodell. Det kan förekomma 20 år gamla bilar på anläggningen utan problem. Vid tillfälle får jag berätta hur jag har planerat bilburenheten vid MHJ.
Precis. På Normlösa råder ett evigt 1972-73 nångång, jag har inge vägfordon med årmodeller senare än 1974. Anledningen var så fånig som att det inte fanns nån vettig Volvo 242/244/245 när vi började en gång i tiden....

Det finns gott om 60-talare, rentav några gamla 50-talare. Det roliga är att man kan vädra dem, lite beroende på hur pedantisk den fiktive ägaren är. Sidenmatt eller matt lack, nån utbytesskärm i avvikande färg, en saknad navkapsel, lite (LITE) rost längs tröskelkanter eller skärmkanter... En påse Herpa extraljus och några etsade takräcken kan man ha kul med. 70-talsfordonen får vara blanka och fina för det mesta.
Wikings bilar behöver Bare Metal Foil på stötfångare m.m.

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"