Toppbilden, visa:    


Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Denna bygglogg beskriver byggandet av en tåg modul av hur Sparrens banvaktstuga såg ut runt 1954- Denna modul byggs enligt föreslagen standard MMMp för H0n3. Där H0n3 är att fordonen är i skala H0 men spåret är smalspår på 10,5 mm för att representera Roslagsbanans spårvidd på 891 mm. Denna modul ingår en serie med moduler som Rö som tema. De andra modulerna är Rö hållplats 1980 strax innan nedläggning av denna del av Roslagsbanan samt hur Rö station såg ut när den var som störst 1958.

Men först lite bakgrundshistoria för Sparren modulen. Roslagsbanans nedlagda bansträckning mellan Kårsta och Rö följer Sparrens östra strand. Någon km efter det banan lämnade Sparrens strand (åt Röhållet) låg Sparrens hållplats, rakt söder om godset Näs herrgård. Sparrens hållplats öppnades kort efter det att Stockholm-Rimbo järnväg öppnades år 1885. Sparrens hållplats blev tidigt nedlagd, redan år 1922, men många år efter detta fanns en banvaktstuga kvar vid hållplatsen. Den revs 1970.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Först en bild hur Sparrens banvaktstuga såg ut i september 1947. Bilden är från Rö sockens hembygdsförening (hemsida: https://rosocken.se). Föreningen och dess medlemmar har varit ett stort stöd i arbetet med modulen.

Här ser man stugan strax efter det att man har elektrifierat denna del av Roslagsbanan. På bilden ser man en bit av den gamla perrongen sedan Sparren var en hållplats men den lades ned på 1920-talet. På bilden ser man också alla telefontrådar och annat som går efter spåret.
Sparren 1954 H0n3 01 ---Banvaktstugan 108 Sparren September 1947 Solveig Lundgren.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

För att visualisera var exakt Sparrens banvaktstuga låg har jag markerat platsen för den på denna Google maps bild. Längs till vänster ser man hur spåret följde Sparren sjön för att sedan vika lite inåt land och gå igenom skogen fram till den markerade platsen. Därefter fortsätter den vidare upp till övre högra hörnet där Rö hållplats och station en gång i tiden låg. Det alltid lite vanskligt att titta å en modern satelitbild tack vare att saker och ting har förändrat sig.
Sparren 1954 H0n3 02.JPG

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Sparrens banvakt stuga är mycket lik en standard stuga som byggdes för stambanan och har använts på en lång rad olika platser. Denna banvaktsmodell ser man på bilden som är från Hosäter 213 mellan Bollnäs och Ljusdal. Den från Hosäter är spegelvänd mot den för Sparren men originalritningen är enligt Sparren stugan. Hosäters banvaktsstuga nedmonterades 1986 och flyttades till Järnvägsmuseet.

1872-åts modell av banvaktsmodell inreddes med två rum och en förstuga med ingång från ena långsidan. Till banvaktsstugan hörde ett uthus, med plats för 1-2 kor, kalv och kanske en gris. I uthuset fanns även materialbod där banvaktens förvarade sina verktyg, rälspikar, knalldosor m.m., visthusbod samt foderbod. På loftet i det lilla uthuset förvarades hö som slagits utmed banvallar och ytor där det var tillåtet för banvakten att slå gräs.
Sparren 1954 H0n3 03 - Järnvägsmuseet banvaktsstuga_huvud.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Tanken från början var att bygga en ganska liten modul för banvaktstugan men det visade sig inte gå alls. Jag byggde en mockup av stugan och när den placerades på modulen såg det ut som på bilden. Jämför man sedan med bilden på originalstugan er man att stugan hamnar utanför modulen. Så det var bara att tänka om och göra om.

Den gamla modulen fick bli en enkel modul utan krusiduller och döpte om den till Skogsrakan. Sedan skapade jag en ny modul mycket större där man får med banvaktstugan och förrådet.
Sparren 1954 H0n3 04.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Det finns en ritning över hur hållplatsen ser ut. Bilden som visar har jag tryckt ihop alla detaljer för att kunna presentera det på ett bättre sätt. Modulen har en storlek på 87 x 43 meter. Jämför man det med ritningen ser man detta skulle kunna få plats med en lätt artistisk krympning med 10-15 procent. JVM 1184J2:1347 är en gammal referens.

Den frågan man ställer sig är att hur såg förrådet ut? Det fanns minnesbilder av att det fanns men exakt hur såg det ut eller är det bara att ta ett förrådd från någon annan plats och se om det stämmer. Längs upp till vänster fanns en till byggnad 1911 och jag undrar om det kan vara ett avträde eller något annat?
Sparren 1954 H0n3 05 - Sparrens Hållplats Ritning - Redigerat.png

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av Anna-Carin »

Byggtrådar är alltid trevliga! Är det förrådet (och ett dass) man ser på det här fotot från 1906, eller kanske någon annan byggnad?
0231ySyY4sRR.jpg
Klicka in på Digitalt Museum för en högupplöst bild.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Byggnaden till vänster är ett uthus med matkällare troligtvis, Man kan se en stengrund och det ser ut som den är utmärkt på kartan.

Jag har fått tag på en kvinna i Rö som ung bodde i denna banvaktstuga. Hennes minnesbilder är lite suddiga eftersom det var sina farföräldrar som hyrde banvaktsstugan vid tiden runt 1954. Hon var väldigt ung då. Jag har en bild av banvaktstugan från baksidan vilket är jättetrevligt från hennes fottoalbum.

Men det hon berättat är att det är en uthus, troligtvis inte samma som på bilden eller kanske det är. Eller så är det någon annan som kommer ihåg i Rö hembyggdsförening. Vi får se.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av Johan Molin »

Det här ser ut att bli något precis i min smak! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Johan Molin skrev: 10 sep 2022, 19:57 Det här ser ut att bli något precis i min smak! [JC_doubleup.gif]
Kul att du gillar den. Spännande projekt är det i alla fall.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Jag hade inga färdiga sidostycken denna gång som var av större modell. Ville ha en bredd på 50 cm vilket ger ett djup på ca 42-43 meter om jag inte krympter ihop något. Men hela den beskrivna området som tillhör banvaktsstugan kommer att få plats förutom en bit närmast Sparren sjön på västra sidan.

Jag det lite 6 mm plywood hemma som skulle fungera. Sågade ut 4 bitar där jag limmade ihop två bitar enligt bilden med hjälp av bunt med klämmor. Slutresultatet blir effektivt två stycken 12 x49 cm bitar för vidare bearbetning.
Sparren 1954 H0n3 06.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Mätte ut mittlinjen i båda riktningarna och markerade ut var de hål som krävs skall finnas. Enligt normen skall det vara 5 hål på en lågprofil modul av denna typ till MMMp standarden. Sedan markerade jag markprofilen skulle se ut och tog fram min Proxxon figursåg och sågade till den övre profilen. Spåret kommer att ligga ovanför det andra hålet och det kommer att ge gått om plats för stuga och trädgård men även de tre andra byggnaderna: 2 förråd samt dressinskjulet.
Sparren 1954 H0n3 07.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Nästa steg var att såga ut sidostyckena längs med modulen. Dessa görs i 6 mm Lind eftersom det var det jag hade hemma i rätt läng och framför allt bredd. Sågade till dessa med hjälp av min Proxxon cirkelsåg.
Sparren 1954 H0n3 08.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Jag plockade fram fyra ramtvingar för hoplimning av kortsidorna och långsidorna till en lådliknande sak. Ramtvingarna gör att hörnen garanterat blir 90 grader och håller det på plats tills limmet torkat samt har hunnit borra för skruvarna i hörnen. Skruvarna gör jag försänkta så att jag kan spackla på plastiskt trä på det.
Sparren 1954 H0n3 9.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Jag sågade ut 7 stycken lite bitar som runt 7.5-8 cm breda och 5 mm tjocka samt får plats mellan långsidorna. Dessa skall stadga upp modulen precis som en takstol. Eftersom detta är en lättviktsmodul enligt samma principer som en modern bil med självbärande kaross så skall alla delar bär en del av strukturen för att modulens totala styvhet och skall bli stum. Här ser man de trekantsbitar som behövs för att kunna skruva ihop långsidan med mellanbiten. Mellanbiten är enbart 5 mm går inte denna att skruva direkt från sidstycket utan behöver en trekantsbit eller motsvarande som man skruvar i samt trälimmet får en bra yta för lim-skruv förbandet.
Sparren 1954 H0n3 10.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här limmas trekantsbitarna fast tillsammans med mellanbitarna. Lite tejp så att sidostyckena inte glider isär. Efter detta skruvas trekantslisterna från utsidan skruvar fast mellanbiten med en skruv. Redan nu börjar modulen få stadga men tillsammans med markisoleringsbitarna och rälsunderlaget kommer det bli en stum och fin modul.
Sparren 1954 H0n3 11.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Nästa steg i bygget är att bygga beninfästningarna. Dessa sågas till av lite spillbitar som jag har liggande mest av Lind och Rödbok vilket kan ses på bilden. Alla dessa bitar kommer att limmas samman och sedan skruvas ihop. Benen kommer från två modulbyggsatser som jag köpte från MMM som blivit över efter en kurs de har hållit.
Sparren 1954 H0n3 12.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här är de fyra beninfästningarna som nu är hoplimmade och behöver slipas till innan de limmas och skruvas fast i modulen. Mittpå på ena sidan fästet sitter en M8 islagsmutter som kommer att användas med en låsskruv för att hålla benet på plats. Muttern har fått lite PL400 montagelim för att sitta ordentligt. Jag slipar den sida som syns från undersidan för att de skall se bra ut. Sedan kommer allt att målas med vanlig vit grundfärg för att ge ett färdigt utseende.
Sparren 1954 H0n3 13.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här ser man hur beninfästningarna har blivit limmade och fastskruvade från utsidan av modulen. Alla skruvar är nedsänkta för att för att sedan täckas av plastiskt trä. Redan nu känner man att modulen börjar få en stadga och styrsel som kommer att öka när markisoleringsplattorna kommer på plats.
Sparren 1954 H0n3 14.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Rälsunderlaget görs av en planka av Lind för det var jag hade hemma. Den fäst i modulsidorna med hjälp av en kort list som stöd så att rälsunderlaget hamnar på rätt nivå. Det skall läggas en 3 mm korkunderlag som underlag till själva rälsen. På ett par platser längs med rälsunderlaget sätts stödbitar fast i de tvärgående mellanbitarna för att stödja upp. Allt limmas med trälim och skrivas ihop för styrka och stabilitet. På bilden visas hur en 5x8 mm tillsammans med en fyrkantsbit. Efter limningen skruvas alla delarna fast med sex skruvar på tre platser.
Sparren 1954 H0n3 15.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

På rälsunderlaget limmas 3 mm korkunderlag på plats som visas på bilden där det har limmats på plats och spänts fast tills limmet har torkat. Vi provkörningar har det visat sig att det inte låter speciellt mycket troligtvis tack vare att konstruktionen är av Lind samt den självbärande konstruktionen inte skapar några ekokammare. Vi får se om detta stämmer i detta fall eller om jag får lägga till lite ljuddämpande material.
Sparren 1954 H0n3 16.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Nu kommer jag göra något som kanske är mycket överkurs eller onödigt. Det skall finnas en underlag för eldragningen rakt igenom modulen. Det skulle nog inte behövas men det är ett prov på hur jag skall göra för Rö stationsmodulen som kommer att ha massor med eldragning till både elektronik och kablar. På bilden ser man de stödbitar som skall hålla själva plankan för kablarna och sitter fast i mellan bitarna.
Sparren 1954 H0n3 17.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här ser man plankan som kommer hålla kablarna. Kablarna kommer att fästas under det som visas på bilden och ovansidan kommer att ha markisoleringsplattor på sig. På bilden visas också min miss med att jag glömde skriva fast rälsunderlaget där man ser skruvarna genom korkunderlaget.
Sparren 1954 H0n3 18.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Nästa steg är markisoleringsplattan samt limma fast rälsen med dess tillhörande kablar.

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Detta avsnitt kommer att handla om jag skär till markisoleringsplattor och passa in dem på modulen. På bilden ser man mina första försök med en ny maskin, en skärmaskin från Proxxon. Här ser man de första blocken jag skurit ut från markisoleringsplatta. Klart intressant att kunna skära ut dessa istället skära med kniv genom att resultatet blir mycket bättre kvalité.
Sparren 1954 H0n3 19.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här har jag limmat fast två första bitarna. Som ni ser är det lättast att skära raka linjer för att skära cirklar behövs det rätt mycket träning som man ser på biten som är utskuren för att man skall kunna komma åt att skruva ihop modulen via hålen i sidan. Innan var modulen lite rank men efter alla markisoleringsbitarna vart fastlimmade blev den stenhård i alla riktningar.
Sparren 1954 H0n3 20.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här har jag lagt till en hel rad med utskurna markisoleringsbitar där alla bitar är limmade med vitt trälim. De flesta bitarna är på plats och det börjar se bra ut. Det som skall på är en massa småbitar samt lite platta flak för att få terrängen att se bra ut.
Sparren 1954 H0n3 21.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Här ser man ovansidan när allt är på innan det är dags att börja spackla med grovspackel för väggar. Det som syns på bilden är på vänster sida där banvaktstugan och trädgården och annat. Man ser spåret där korkbanvallen ligger som underlag för själva spåret som limmas på. Till höger ser man att det sluttar som jag tolkat de bilder som jag. Till höger ser man att det sluttar som jag tolkat det på de bilder som jag har. Där skall också in ett dressinskjul/hållplatskur.
Sparren 1954 H0n3 22.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

På bilden ser man undersidan av modulen. Här syns själva trästommen med sidorstyckena, långsidorna, beninfästningar och tvärbitar. Den vänstra som är mörkare är undersidan av rälsbädden med dess stödbitar som fäst på tvärbitarna. Den högra som är lite kortare är underlaget för kabeldragningen. Kanske lite överdrivet för en enkel modul som denna men är ett prov för hur det skall bli sedan för den stora tre modulen Rö station 1958. Här kan man se att jag glömt att skära ut för de hålen som används för att skruva ihop moduler med varandra.
Sparren 1954 H0n3 23.jpg

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Jag spacklade över skruvhuvuden med plastiskt trä för att få en helt ren sida. Sedan spacklades det över så att få en jämn sida. Men jag gillade inte hur det såg ut när jag slipade det. I nästa avsnitt kommer jag beskriva hur jag gjorde för att få en snygg sida på modulen.
Sparren 1954 H0n3 24.jpg

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av HenrikLaurell »

Nyfiken på hur det gick sen ?? ...

Gillar upplägget!

Henrik

Användarens profilbild
robbox
Inlägg: 265
Blev medlem: 22 apr 2013, 18:33

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av robbox »

Jobbar med Cybersäkerhet och det har varit mycket jobb. Men nu när värmen har kommit så blir det lite lättare att
fixa med modulerna. Perfekt att sitta på balkongen och fixa i värmen:-)

Grundstommen är klar och målad. Nästa steg är rälsen samt ballasten samt terrängen...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Sparren banvaktsstuga 1954 H0n3

Inlägg av Johan Molin »

robbox skrev: 20 apr 2023, 08:54 Jobbar med Cybersäkerhet och det har varit mycket jobb. Men nu när värmen har kommit så blir det lite lättare att
fixa med modulerna. Perfekt att sitta på balkongen och fixa i värmen:-)

Grundstommen är klar och målad. Nästa steg är rälsen samt ballasten samt terrängen...
Det där med balkongen känner jag igen! Dels är det underbart när man kan bygga i solljus och värme, dels har man sällskap av humlor och bin!

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"