Toppbilden, visa:    


Ödestugu station

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Ödestugu station

Inlägg av jean »

Jag ser att det är lite tunt på dioramafronten så därför tänkte jag presentera mitt lilla Diorama som började byggas i vintras då jag rev "ett experiment" och förberedde ett "riktigt" tågrum i källaren. Jag ville ha något att öva mig på, det är ju så många olika moment inom MJ-byggandet. Därför så tänkte jag mig ett diorama enligt John Allens Timesaver i H0. Jag hittade en trossbottenskiva med måtten 122x55 cm och med lite trixande fick jag faktiskt in en spårplan enligt "Timesavermodellen"... :D

Eftersom jag bor på Ödestuguvägen i Vaggeryd bestämdes det raskt att den lilla stationen skulle heta "Ödestugu station".

Målsättningen var också att barnen skulle få vara med och bygga så därför har de fått bidraga med en hel del "minidioraman" som senare kom att placeras in i det större dioramat..

Här en snabb kronologiskt resa:
2012-02-04: (Projektet är precis påbörjat)
Bild

2012-02-08: (Barnen har fått placera ut hus och vägar)
Bild
För tillfället drivs jag av en stark 60- och 70-talsnostalgi, därav de gamla Fallerhusen och liknande... :D

2012-02-18: (Lite mer natur har dykt upp)
Bild

2012-02-21: (Lyktstolpar och annat)
Bild

2012-02-26: (Nattligt besök av kultartad rälsbuss)
Bild

2012-04-06: (Besök av Belgiskt Nohab TMY i nattligt ljus...)
Bild

2012-05-06: (Vårbruk i trädgården...Det är sonen som gjort trädgårdslandet)
Bild
Det ser drygt ut med ogräset som verkar vuxit sig till buskar... :D

Så ser det ut för tillfället i det lilla Ödestugu-dioramat..

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ödestugu station

Inlägg av Johan Molin »

Härligt! Mycket kult i dessa bilder som sagt, inte utan att man känner igen ett och annat hus! Men en rolig liten bana som säkerligen motbevisar att det måste vara big för att vara beautiful! Välkommen till Mötesspåret förresten!

Sture Bylén

Re: Ödestugu station

Inlägg av Sture Bylén »

Vilket kul projekt!! :D :D

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Roligt att två av super-proffsen hälsar en välkommen, det känns ju riktigt bra!

Ja, det är ett roligt projekt! Detta diorama kommer integreras i den kommande banan i det nya tågrummet.

jag ska med tiden försöka mig på att lägga upp en spårplan hur det kommer att se ut i framöver.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Ödestugu station

Inlägg av Arne Lindgren »

Snyggt, och fint att involvera familjen.
*s* Det där ställverket (tornet) hade jag för 50 år sen..

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Haha.. 50 år sedan! Tiden går...

Jag glömde tillägga att tanken med Ödestugu station är att det ska vara en fungerande Timesaver.. Jag håller som bäst på och färdigställer styrning av växlar och avkopplare, så här ser det ut för tillfället:

Bild
(För den som undrar vad det är för konstig låda jag använder så är det en matlåda från Biltema.. Low-budget är ett genomgående tema!) :D

Som växelmotorer använder jag enkla Biltemareläer som jag modifierat med en ståltråd som växelförare, så får man dessutom automatiskt återkoppling av växellägena och reläkontakterna har jag anslutit till lysdioderna.

De gröna tryckknapparna är till avkopplingsmekanismerna som för övrigt också består av modifierade Biltemareläer.. :D

Bild från undersidan:
Bild

Som sagt! Low-budget med högst egna lösningar är ett genomgående tema!
(Ja, jag är medveten om att kabeldragningen lämnar en hel del övrigt att önska men jag ser detta som en enda stor prototyp..)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ödestugu station

Inlägg av Johan Molin »

Jag är övertygad om att det finns väl så mycket " lekglädje" i en modul som din som i en större rundbana! Ett litet tips för fortsättningen ( har inte klurat ut det själv, det är snarast en av hobbyns riktiga gurus; Iain Rice: man får ut mycket större körlängd och och dessutom meranvändning av hobbyrummet om man bygger banan längs väggarna än som ett stort bord i mitten, där man dessutom mÅste komma åt att nÅ från minst tre av sidorna. Bara en liten fundering! ;)

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Helt rätt, det är så jag kommer att göra, det blir nästan som en form av hyllbana.

Jag ska lägga ut spårplan inom kort...

Provbanan som nu står mitt i rummet skall tas ner inom kort, den har bara varit för att öva och prova.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ödestugu station

Inlägg av Johan Molin »

Men Ödestugu ska du väl inte göra dig av med? Dels ser den väldigt rolig ut att leka med som sagt, dels kan du väl inkorporera den i en kommande hyllbana?

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Nej då, ödestugu station kommer att finnas kvar och blir en säckstation i den kommande banan..

Under vintern har jag arbetet med olika spårplaner, alla mer eller mindre överambitiösa. Efter en tid så insåg jag att barnen började tröttna på det eviga "fåtöljrallandet" och då bestämdes det att sonen fick göra spårplanen. Den ser för dagen ut så här:

Bild

Det gröna är sonens ursprungliga spårplan, resten är tillägg. Banan kommer att byggas i bordshöjd, dvs ca 75 cm höjd vid nollplanet. Detta för att ge plats för en kommande hyllbana (Svartåbanan) som då kan placeras på ca 120-130 cm höjd, vilket ju inte är för högt upp.

Sture Bylén

Re: Ödestugu station

Inlägg av Sture Bylén »

Ett gladbygge när det är som bäst!
Påminner om artiklar i Allt om Hobby, på den gamla goda tiden.
Reläer och matlådor från Biltema. Underbart! Halva nöjet i hobbyn, tycker jag, är att komma på egna klurigheter på ett lekfullt sätt. :D :D

Användarens profilbild
Koster
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:15
Ort: Partille

Re: Ödestugu station

Inlägg av Koster »

Roligt att följa ditt projekt och jag önskar även dig välkommen hit till forumet. Den fas du befinner dig i nu är förväntningarnas tid och är väldig spännande tycker jag själv. Att äntligen få överföra tankar till mer praktiskt utförande. Och din början bådar gott för framtiden. Som sagt så följer jag din tråd med stort intresse./Tomas

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Ja, detta är i sanning ett gladbygge! :D

Förväntansfasen är mycket spännande men jag ser verkligen fram emot att komma igång på allvar. Och som jag sagt, framöver blir det nog mer och mer "seriösa" projekt men nu är det gladbygge som gäller..

Fast nu rullar husvagnen och familjen strax mot Öland så det blir inget byggt i helgen iallafall..

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ödestugu station

Inlägg av P Falk »

Hej Jean,
Härligt att följa din tråd. Är själv nybörjare på dessa sidor o har bara positivt att säga, så jag förstår din entusiasm.
Blev helt betagen när jag såg att du gjort Ödestugu till en Timesaver. Enligt min åsikt ett drömscenario att ha ett tågset som rör sig på banan o ett ställe där man kan lägga massor av timmar kring kluriga växlingsrörelser. Visst är det roligt att den här hobbyn har så många spännande sidor... :) :)
Du väcker nostalgin till liv, helt klart...! :D :D
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Tillbaks från Öland igen!

Roligt att du gillar min Timesaver! Jag håller som bäst på att prova ut lämpliga rangerlok för uppgiften och dessutom hitta en lämplig driftkälla..

Det lok jag troligen kommer att använda är ett Fleischmann V60 som jag fick tag i, oväntat tungt, (370 gram) samt går alldeles utmärkt!
Bild

Jag har dessutom provat en uppsjö av strömkällor, allt från "standard" Lima till egenbyggda.. Men fungerat bäst hittills har denna kult-pryl från 80-talet:
Bild

(Nu blir väl nostalgi/kultfaktorn alldeles för hög för detta forum men sån är jag, retro så det förslår..) :D

Jag fick som jag ser det utmärkta krypkörningsegenskaper med denna kombination. Ett "lägsta-fart-prov" resulterade i att jag körde 222 mm på 1 min 35 sek, vilket skalenligt borde bli 19,3 meter på samma tid = 0,2 m/s "i verkligheten" eller 0,73 km/h. Jag har provat koppla av och på vagnar och det fungerar utmärkt i dessa låga farter.. Faktiskt funkar av- och påkoppling nästan bäst med Fleischmannkopplet.

Jag ska nu färdigställa alla avkopplingsplatser, har 8 stycken kvar och sen är det bara att sätta fart och rangera för glatta livet!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ödestugu station

Inlägg av P Falk »

Välkommen åter från Öland.
Det verkar ju vara ett perfekt lok för rangering. Bra krypegenskaper o således ypperlig strömupptagning. Det bådar gott för all framtida godshantering på Ödestugu station. Vad jag kan se så har du hållit fast vid standradutseendet på spårplanen, dvs John Allen's originalutseende. (om jag minns rätt). Har själv fundering på att göra en liknande spårplan med 0n30 med tema Amerikansk timmerbana. Har bl.a. byggt 4 timmervagnar som skall göra jobbet med en Shay. Men som sagt än så länge bara tankar... Du har kommit betydligt längre. :oops:
Får jag ha dig som inspirationskälla.... ;) ?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ödestugu station

Inlägg av P Falk »

Jag har dessutom provat en uppsjö av strömkällor, allt från "standard" Lima till egenbyggda.. Men fungerat bäst hittills har denna kult-pryl från 80-talet:
Har egentligen inga åsikter i ämnet. Du verkar ha gott omdöme, och roligt under tiden, så lita på det även vad gäller köraggr. Tids nog kan man byta upp sig till både det ena å det andra. Funkar det OK så är allt frid o fröjd. Eller för att citera en klok person som sade "Don't try to fix it if it works..."
Då kan det nog vara viktigare att tidigt fundera på elektrisk blockindelning av spåren. Det kan vara lite trixigare att få till när spår o ballastering är väl inbäddat i vitlimsblandning. Men det kanske är för tidigt på detta test stadium...
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Klart du får ha mig som inspirationskälla! Jag i min tur har ju alla andra här som inspirationskälla.. :)

Jag har försökt hålla fast vid John Allens "standarplan" så mycket som möjligt, tycker det känns bäst så.

Att göra blockindelning nu i denna Timesaver är ju bökigt, jag tänkte helt enkelt inte på det då jag satte igång.. :D Men nu behövs inte det egentligen men senare, då Ödestugu station blir en del av den större banan, då kommer denna fråga bli mer aktuell men då får man väl ta tjuren vid hornet och blöta upp och riva bort det som behövs.. Allt går att lösa! Men som sagt, allt är inte enkelt..

Låter som du själv har något spännande på gång, har du nåt att visa eller är det för tidigt?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ödestugu station

Inlägg av P Falk »

Ja, du har rätt. Är man inte nöjd är det bara att blöta upp o börja om. Allting går, även om det kan vara lite beschvärligare ibland.
Nej, har inte startat ngn egen byggtråd. Har inte kännt mig riktigt mogen för det. Men det får väl bli ändring på det nu... ;)
Jag huserar på MRW på torsdagskvällar o där blir det Svenskt BJ med Dalslandskänsla. Just nu pågår bygge av magasin, liten kiosk o pergola för en liten kaffeservering allt skall smällas ihop i ett litet stationsområde på vår föreningsbana som heter Korted (ja, som Dals-Långed,fast ändå inte...). Vid hamnspåret finns ett omlastningsskjul o tids nog förhoppningsvis även ett magasin... Står just nu på skrivbordet, saknar hängrännor, vinsch o lite annat innan det får transporteras ner till föreningen. I förrådet står mina amerikanska smalspårsprylar dom har inte kommit längre än vitrinen... :|
Vad jag babblar... Det här är ju din tråd... :oops:
Jag får leta upp lite bilder så jag kan visa dig istället... Återkommer,
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Det var ett tag sedan jag skrev något, aktiviteten i källaren har varit låg mest p.g.a årstiden men lite har jag pysslat med, mest att betrakta som super-nördigt... :D

Jag har provat ut fler lok för den kommande rangeringen i TimeSavern och nu har ett annat V60 satt nytt "långsamhetsrekord", ett starkt bedagat Roco V60 som jag tog direkt ur kartongen då det kom, satte ner det på spåret och efter lite motvilligt lockande och pockande satte det fart. Jag körde ett par varv runt min provbana med loket och sedan gjorde jag lågfartsprovet som överträffade alla förväntningar, jag körde nu en spårlängd (222 mm) på 10 min och 49 sekunder!! Det var nästan en helt overklig upplevelse. Säkert vardagsmat för er proffs med nya fina lok och digital styrning, men för mig, i min retro-värld av "gammalt skrot", så var detta sannerligen en trevlig och märklig erfarenhet. Loket går för övrigt bra i högre farter med.. :) Tänk vad man kan glädjas åt konstiga saker... :D

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ödestugu station

Inlägg av Johan Molin »

Det var ett tag sedan jag skrev något, aktiviteten i källaren har varit låg mest p.g.a årstiden men lite har jag pysslat med, mest att betrakta som super-nördigt... :D

Jag har provat ut fler lok för den kommande rangeringen i TimeSavern och nu har ett annat V60 satt nytt "långsamhetsrekord", ett starkt bedagat Roco V60 som jag tog direkt ur kartongen då det kom, satte ner det på spåret och efter lite motvilligt lockande och pockande satte det fart. Jag körde ett par varv runt min provbana med loket och sedan gjorde jag lågfartsprovet som överträffade alla förväntningar, jag körde nu en spårlängd (222 mm) på 10 min och 49 sekunder!! Det var nästan en helt overklig upplevelse. Säkert vardagsmat för er proffs med nya fina lok och digital styrning, men för mig, i min retro-värld av "gammalt skrot", så var detta sannerligen en trevlig och märklig erfarenhet. Loket går för övrigt bra i högre farter med.. :) Tänk vad man kan glädjas åt konstiga saker... :D

Bild
Ouch! Du trampade precis på min ömmaste liktorn. Men jag försöker vara disciplinerad ( :? ): Först ska alla smalspårgodsvagnar byggas färdigt, sedan ska storgenomgången av banan också göras klar. Sedan kommer det ju hela tiden annat onödigt i vägen, tillverkning av gamla svenska pansarfordon, målande av mekaniska hästar, utrustande av kyrkoherde Pärson Hökare mm mm ...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ödestugu station

Inlägg av P Falk »

Trevligt att se att du hittat tillbaka hit igen. Årstiden gör ju att besöken blir lite sporadiska. Arbete, gräsklippning och måla huset skall ju också samsas om tiden. Måste bara säga att jag fick precis en fin nostalgitripp när jag fick syn på ställverket på bilden. Hade ett sådant själv för ett par hundra år sedan. Underbart att se det igen... :)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

jean
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 maj 2012, 08:50

Re: Ödestugu station

Inlägg av jean »

Nostalgi, det är ju en stark drivkraft för mig med och många av de gamla Fallerhusen skapar just nostalgi.

Ja, det är mycket som ska samsas med tiden så här års.. Men då och då går jag ner i källaren och tar mig en titt, det ger frid i själen.. Pierre Isakssons "Då går jag ner i min källare..." är ju något jag förstår perfekt.. fast jag har ju ingen ångmaskin, men modelljärnvägen ger samma avkoppling.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Ödestugu station

Inlägg av P Falk »

Absolut! Och hinner man inte med o bygga så kan man alltid växla in på mötesspåret o stanna där en stund. Alltid hittar man ngt man inte sett förut... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Mitt Diorama"