Toppbilden, visa:    


Skärgårdsbåtens Dag!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Skärgårdsbåtens Dag!

Inlägg av Johan Molin »

Råkade snubbla på den här Youtubefilmen från Skärgårdsbåtens dag 2022!



En troligen världsunikt evenemang. Huvudrollsinnehavare:

s/s NORRSKÄR - min favorit sedan ungdomaåren. Henne har vi åpkt med många gånger och avnjutit en del helt suveräna middagar ombord. Vad sägs om skärgårdsabborre med kantarellsås? En gån i världen SANDHAMNS EXPRESS, men har alltid varit Stockholms skärgård trogen.

s/s STORSKÄR. Byggd som STRÄNGNÄS EXPRESS och var således mälarbåt från början. Ännu mer långvarig trotjänare än NORRSKÄR.

m/s VÄSTAN. Byggd på Motala Verkstad som mälarbåten NYA SVARTSJÖLANDET. Motoriserades i början på 1950-talet.

s/s MARIEFRED. Stiftelsen Skärgårdsbåten bildades i specifikt syfte att rädda henne (från början tror jag faktiskt att de hade tänkt sig att försöka rädda ÖSTANÅ I).

s/s BLIDÖSUND - liksom MARIEFRED behållit sitt eget namn genom alla år. Ångbåtsjazzens ångbåt, som märktes i den här filmen med härlig New Orleans-jazz ombord. Vi har åkt med henne en gån, när Gösta Linderholm med band spelade.

m/s ÖSTANÅ I. Blev räddad till slut undan skärbrännarna, till priset av att hon blev motoriserad. Strömma-ägd som syns på det röda skorstensbandet.

s/s EJDERN, anno 1880. Har hunnit med att trafikera såväl Göteborgs södra skärgård som sjön Roxen och sedan under många år haft Södertälje som hemmahamn.

På utvägen mötte man urgamla m/s ENKÖPING, byggd 1868. Strömma Kanalbolaget ljuger dock på sin hemsida när de hävdar att det är världens äldsta passagerarfartyg i trafik. Äldst är norska hjulångaren SKIBLADNER byggd 1856 - återigen - på Motala Verkstad!!!

I Vaxholm mötte man, såsom befälhavaren på NORRSKÄR med eftertryck underströk när vi åkte med henne och mötte denna tingest, MOTORFARTYGET STOCKHOLM. Även här slirar Strömma på sanningen. Visserligen har STOCKHOLM en ångmaskin men den använder man aldrig, utan man kör med dieselmotorer.

På hemvägen såg vi en annan tradition; hur flunkarna lämnade restaurangavdelningen för att vinka med sina vita servetter på de andra båtarna!

Jag har redan sett att det finns andra skärgårdsbåtens dag förevigade på Youtube så jag återkommer!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Skärgårdsbåtens Dag!

Inlägg av Johan Molin »

Jag hittade en film till från förra året; Ångbåtens dag som firades i augusti, och där efter försenat firande av s(s MOTALA EXPRESS 125-årsfirande ägde rum (hon byggdes 1895, denna gång INTE på Motala Verkstad utan på Sandwalls Mekaniska Verkstad i Jönköping!). Hon har mycket riktigt huvudrollen i början av den här filmen. Bakom filmkameran verkar dock en riktig kratta ha stått, som hela tiden lyckades kapa hennes förnämliga master!. Ritningarna kom från samme man som ritade västksutbåten s/s ALBREKTSUND.

I den här filmen befann vi oss ombord på ångbåten DROTTNINGHOLM, ursprungligen ångslupen VALKYRIAN och med gästspel i TV som s/s SALTKRÅKAN I ...

Man såg också m/s PRINS CARL PHILIP skymta förbi, byggd en gång i världen som NYA HILLERSJÖ.

Sedan var det några kändisar från förra filmen med också.


Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"