Toppbilden, visa:    


Woxna Express 1997

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Woxna Express 1997

Inlägg av Johan Molin »

En underbar halvtimmeslång film! Även denna tid har flytt nu.
Och det är inte utan att man tänker på vår käre medlem Svenne när man ser scener från Bollnäs, Edsbyn, Alfta, Lobonäs, Woxna mm mm. RIP återigen.

Och så får man ju hoppas att "Hälsinge-gänget" kan få ordning på att bygga upp sin fina anläggning igen, medlarsess, Pareng m fl.


Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Woxna Express 1997

Inlägg av St. Mikael »

Tack Johan! Det där är "min" väg mellan Norge och Sverige. Jag brukar ofta sitta och fundera över den där järnvägen när jag åker där. Härlig film!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Woxna Express 1997

Inlägg av Johan Molin »

Synd att det här konceptet med privata "matarlinjer" blev så kortlivat. Shortline Väst, BSX, Österlentåg med flera fick ju rätt snart bita i gräset.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Woxna Express 1997

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 15 mar 2023, 20:19 Synd att det här konceptet med privata "matarlinjer" blev så kortlivat. Shortline Väst, BSX, Österlentåg med flera fick ju rätt snart bita i gräset.
Ja, det var synd att denna utveckling tajmade så illa med den ännu inte helt utblommade miljömedvetenheten.

Vad var det som låg den trafikformen i fatet? Hade dess stagnation något samband med allmän nedgång i vagnslasttrafiken till förmån för combitrafik och systemtåg med avregleringseffekten "russinplockning"?

Hur långt gick Woxnas virkesleveranser?

Kan man vänta sig att fortsatt transportutveckling för skogsindustrins råvara kan ledas in i en cirkel där flottning återkommer i miljöanpassad form på bekostnad av vattenkraft som inte klarar omprövningen av sina miljötillstånd?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Woxna Express 1997

Inlägg av Johan Molin »

Det här är ju väldigt trögrörliga strukturer, och med många aktörer som såklart vill bevaka sina egna intressen. Idén med flottning är ju intressant, men jag undrar.

Första gången jag testade att segla själv var i en sewgelbåt i S:ta Anna skärgård i Östergötland, f ö samma dag som ryssarna invaderade Tjeckoslovakien.
Precis när jag kommit mitt ut i farleden tvärdog givetvis vinden, och på håll såg jag en bogserbåt som kom släpandes på ett 1,5 km långt timmersläp.
Det var inte helt bekvämt att ta sig ur den situationen ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Woxna Express 1997

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 20 mar 2023, 15:50 Det här är ju väldigt trögrörliga strukturer, och med många aktörer som såklart vill bevaka sina egna intressen. Idén med flottning är ju intressant, men jag undrar.

Första gången jag testade att segla själv var i en sewgelbåt i S:ta Anna skärgård i Östergötland, f ö samma dag som ryssarna invaderade Tjeckoslovakien.
Precis när jag kommit mitt ut i farleden tvärdog givetvis vinden, och på håll såg jag en bogserbåt som kom släpandes på ett 1,5 km långt timmersläp.
Det var inte helt bekvämt att ta sig ur den situationen ...
Då märkte du inte av att sändningen av Dickie Dick Dickens uteblev den kvällen, eftersom utvecklingen i Prag rapporterades kontinuerligt.
Dubcheck återkom ett par decennier senare, en skämttecknare tyckte han kunde återanvända skylten med "68", bara vända den upp och ner

En betydande faktor mot short lines var också den lavinartade ökningen av subventionerade lastbilar med lågavlönade öststatschaufförer, likaväl som att svensk industri har svårt att hävda sig mot lågprisimport från länder med lägre eller obefintliga arbetsmiljö- och säkerhetskrav, som fraktas med subventionerade transporter.
Subventionerna betalas givetvis av den svenske skattebetalande arbetaren, som behöver få mer betalt för att klara sig, varvid priserna på svensktillverkat höjs ytterligare.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Woxna Express 1997

Inlägg av Johan Molin »

Nej PeO, jag hade nog annat i tankarna den kvällen än just Dickie Dick Dickens. Även om jag just i 13-årsåldern och dessförinnan gärna lyssnade på de radioprogrammen och även lånade böcker på Motalas dåvarande lilla stadsbibliotek.

Men det som sitter på näthinnan är alla studenter som klättrade upp på de ryska T55- och T62-stridsvagnarna (sådana de har börjat damma av från sina museer igen) för att försöka tala sina ryska "bröder" tillrätta. Vilket gick så pass bra, att efter någon vecka fick ryssarna byta ut de trupperna till soldater från Centralasien, som inte hade någon kulturell samhörighet med tjeckerna alls.
Sens moral: Det är farligt att försöka tvinga andra att lära sig sitt språk. Alla tjecker tvingades lära sig ryska i skolan.

Jag minns också hur den unge Jan Palach satte eld på sig själv på Václav-platsen i centrala Prag och brände sig själv till döds.

Och första VM-matchen i ishockey efter den ryska invasionen. Det blev en blodig match, som jag har för mig tjeckerna vann efter stor uppoffring på isen.

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"