Toppbilden, visa:    


Zinkpesten. Är den tillbaka ?

qrt
Inlägg: 64
Blev medlem: 13 aug 2014, 20:23

Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av qrt »

Nedanstående fråga har jag även ställt annorstädes. Hittills utan önskad respons.
Jag frågar mig nu därför om det lyckas bättre här eller om det månne finns något utländskt forum i vilket jag kan få mera hjälp av medlemmarna.

Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Nu har det gått 18 år sedan sekelskiftet.
I stummis forum kan man läsa att zinkpest åter är en realitet på vissa modellserier.
Erfahrungsaustausch: Zinkpest bei neuen Märklin-Modellen
Eftersom det kan ta 6 år innan den syns är den svår att värja sig emot.
Det är tråkigt när vagnar blir bananformade och lokkåpor blir till smulor.

Företeelsen "zinkpest" har redan avhandlats livligt i detta och andra fora så jag hoppas slippa bidrag om det.
Oavsett varför den uppkommer så lär det vara så att vissa modellnummer är mer drabbade än andra.

Jag är bara intresserad av uppgifter om vilka modeller, och vilka serier av dessa, tillverkade efter år 2000 (serienummer tack) som har drabbats .
Finns det måhända någon som på sin hemsida, (svensk eller utländsk) har sammanställt en förteckning ?

/Curt

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av cgn1954 »

Jag läste idag ditt inlägg på annat forum och började kolla på tuben på filer/filmer om Zinn pest / Sinkpest osv. och det var rätt intressant.

Ja, det går inte att garantera renheten i de zinkmodeller som görs, de måste vara extremt rena och utan föroreningar för att man ska slippa krackeleringen 4-10 år efter tillverkning (dvs. långt efter att garantin gått ut).

Intressant om själva materialet är att om man bankar på en "pestad" zink - som är av nån kristallin struktur - så återtar den metallformen från pulver och sprött. Jätteskumt. Smälter man "pestad" zink så blir den metallisk igen och man vet inte om den kommer att krackelera igen om 4-10 år.

Grejen var väl lite att relativt nya fordon från flera tillverkare har krackelerat - dvs. man har inte haft koll på renheten i metallen utan föroreningar har fortfarande kommit med i produktionen. På Stummis forum undrar man lite varför Märklin svarar ointresserat medan Brawa skickar ersättnings-schassin direkt.

Zinkpesten är nog ganska oroande. Vi får kanske anledning till att återkomma (notera att de flesta fordon idag som säljs som "metall" är av zink (eller mässing) så det vore en förtroendekris om zinkpesten skulle bli verklighet). Läskigt ämne. :=u

Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev: ... Vi får kanske anledning till att återkomma (notera att de flesta fordon idag som säljs som "metall" är av zink (eller mässing) ...
Men hur är det nu, är mässing verkligen berört av zinkpest-problemet? Att mässing är en metallegering innehållande zink är en sak men innebär det verkligen att mässing "ärver" zinkens alla egenskaper, även de mindre goda?
Men mässingsmodeller tenderar ju att att också innehålla vitmetall i form av lod som fogmaterial. I detta är ju tenn en vanlig beståndsdel: Även tenn har ju sin pest att brottas med. Finns det därmed allvarliga skäl att befara risk för tennpest på mässingmodeller? Oavsett vilket finns det åtminstone anledning att noga hålla isär de båda slagen av pest, för de är inte i alla avseenden jämförbara, inte bara beträffande "värdmetall".

tuff-tuff

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag tror Märklin har förbättrat sin tekniken med att använda zink på sina modeller.
Vissa utav modeller som hade drabbats utav zinkpest var tillverkade i Kina.
Märklin har numera lärt sig om sina misstag och det var dyr affär med Kina.
Numera tillverka Märklin sina lok i Europa.
Brawa däremot låter sina lok tillverkas i Kina och zinkpesten uppträder oftast hos Brawa.
Trots tillverkningen i Kina är Brawa loken dyra så in i helskotta...
Även ESU lok tillverkas i Kina, men jag har inte hört nånting ännu om zinkpesten med ESU.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av Stefan S »

Att lok o vagnar är tillverkade i Europa ä ingen garant mot zinkpest, Klein Modellbahn är ett bra exempel på det.

el_vikingo
Inlägg: 64
Blev medlem: 30 dec 2011, 14:50
Ort: Karlstad

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av el_vikingo »

Zinkpest har även rapporterats på Fleischmann Br 78. Dock ej på de två jag införskaffat.
// HH

tuff-tuff

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av tuff-tuff »

Stefan S skrev:Att lok o vagnar är tillverkade i Europa ä ingen garant mot zinkpest, Klein Modellbahn är ett bra exempel på det.
Intressant...
Hade inte Klein gått i konkurs och att dom tillverkar inte längre modeller?
Har för mig att dom stängde ner sin firma år 2008.

Stefan S
Inlägg: 1199
Blev medlem: 26 mar 2012, 23:23

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av Stefan S »

tuff-tuff skrev:
Stefan S skrev:Att lok o vagnar är tillverkade i Europa ä ingen garant mot zinkpest, Klein Modellbahn är ett bra exempel på det.
Intressant...
Hade inte Klein gått i konkurs och att dom tillverkar inte längre modeller?
Har för mig att dom stängde ner sin firma år 2008.
Det är lok o vagnar tillverkade innan nedläggngen som jag skrev om. Herr Klein själv säljer mässingsramar till en del av de drabbade loken
https://www.kkmb.at/?cat=c30_Rh-629-77-rh-629-77.html

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Zinkpesten. Är den tillbaka ?

Inlägg av magnus63 »

Skilj på tennpest (zinnpest) och zinkpest. Tennpest beror på temperatur, tenn har två fasta former och vid kall förvaring går den från den ena till den andra.
Zinkpest beror på orenheter i zinken.

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägsfordon Övrigt"