Toppbilden, visa:    


Helpdesk?

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Helpdesk?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Dristar mig till att ställa en fråga angående ett meddelande jag får från Microsoft. Det handlar om mitt Hotmail-konto som jag använt mig av i mer än 20 år. Under dessa år har lagringskapaciteten av mejl successivt ökat men nu får jag ett intressant meddelande när jag loggar in.

"Från och med 1 Februari behöver du mer lagringsutrymme för att skicka eller ta emot e-post"
och
"Microsoft Storage; 10,5 GB används av 5 GB (210 %)"

Jag blir fundersam över denna information och går lite vidare till "Hantera Lagring" och ser där;

Microsoft Storage; Totalt använt 10,5 GB / 5 GB, 210 % används
och
E-postlagring; Totalt använt 13,3 GB / 15 GB, 88% används

Lite förutsättningar;
Jag använder mig av gratisprogram för e-post
Jag rensar skickade och mottagna mejl när jag tidigare fått "kapacitetsvarning"
Bilder och filer jag får lagrar jag på min dators hårddisk innan jag rensar dessa från brevlådan
Jag använder inte så vitt jag vet någon "molnfunktion"
Jag har licenser på alla program eller använder gratisprogram i min dator
Jag använder Windows 7, och tänker fortsätta med detta
Jag vill helst undvika att betala för lagringskapacitet, inte av ekonomiska skäl utan mer av praktiska

Vad jag undrar är;
Vad är det Microsoft menar när dom anger att jag har överskridet "Microsoft Storage"?
Använder jag omedvetet en molnfunktion?
Är egna kamerabilder, mottagna filer, bilder och skrivna dokument som jag uppfattar lagrade på min dator även lagrade i "molnet"?

Tacksam för förklaring innan jag överväger att fråga Microsoft och/eller tecknar en "prenumeration" på ökad kapacitet

/Ola

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Helpdesk?

Inlägg av Beeblebrox »

Första frågan: var kommer mailet från?
Luktar scam, så mailadressen lär vara konstig.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Helpdesk?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Inte något mail utan "banners" på Hotmailsidan vilket gör att jag bedömer det trovärdigt. Går jag vidare på "outlooksidan" ser jag hur mycket jag har i mina olika mailmappar och ser samma besked om att jag "överskridit" Microsoft Storage.

Det verkar som det handlar om bifogade filer, bilder och liknande som finns i "Molnet" något som jag inte var medveten om.

Här hittar jag lite mer information
https://support.microsoft.com/sv-se/off ... 9a47c617c0

Tekniken är föränderlig, och "gratis är gott" vilket tydligen nu även Microsoft upptäckt.

/Ola

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Anna-Carin »

Om jag förstått rätt, så kom inte varningen som mejl, utan visas i en popup när du loggar in på Hotmail/Outlook? Då tvivlar jag på att det kan vara en scam.
Lihkströmsverken skrev: 04 mar 2023, 10:45 Vad är det Microsoft menar när dom anger att jag har överskridet "Microsoft Storage"?
Använder jag omedvetet en molnfunktion?
Är egna kamerabilder, mottagna filer, bilder och skrivna dokument som jag uppfattar lagrade på min dator även lagrade i "molnet"?
Jag har själv inte använt Hotmail/Outlook, men jag googlade fram lite info från Microsofts frågeforum:
  • Här framgår att Microsoft Storage används för att lagra bilagor. Dvs, när man skickar eller tar emot bilagor använder man omedvetet en molnfunktion. (Man kan undra om bilagorna rensas bort därifrån när man raderar mejlet? Om inte, så borde det bli en del med tiden.)
  • Här står om Microsoft Storage bl.a. att Papperskorgen lagras där, och att om man synkar filer (t.ex. mellan dator och mobil) så lagras de där, likaså kan man lagra filer och foton i OneDrive. Så när man raderar filer på datorn verkar man omedvetet lägga dem i molnfunktionen. (Där står för övrigt också att raderade mejl ingår i mejl-kvotan; det är alltså inte säkert att man får ner mejlvolymen genom att radera mejl.)
Utifrån detta skulle jag nog börja med att tömma Papperskorgen (antagligen oåterkalleligt, tänk efter först) och se om det räcker för att få ner volymen i Microsoft Storage under gränsen. Kan du gå in på OneDrive och se vad som finns där? Raderade mejl behöver kanske tömmas ur en separat papperskorg i anslutning till mejlen.

Men detta är rent torrsim från min sida, det vore bra om det finns någon som faktiskt använder/använt Hotmail/Outlook på forumet, som kan bidra med synpunkter!

Edit: jag ser nu att du själv hittat mer information, men låter detta stå kvar ifall det kan vara till hjälp.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Johan Molin »

Utan att veta i detalj hur Microsofts produkter fungerar så kan man ju misstänka precis som Anna-Carin skriver, att om man sparar mail med tillhörande bifogade filer så kommer det att kräva mycket minne. Jag försöker att ladda ner bilagor jag vill behålla till min hårddisk, så man kan radera mailen därefter.

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Helpdesk?

Inlägg av Anders_S »

Hej Ola,

Nu vet jag inte om du använder en dator eller kör via telefonen?
Via dator så har du nere i vänstra hörnet där klockan finns en symbol som ser ut som ett moln.
Om du högerklickar på den symbolen kan du välja "Öppna mapp".
Nu borde du kunna se allt som ligger på ditt Microsoft Starage konto.

Vid högerklick finns även en länk till papperskorgen på ditt konto, kolla om det är något som kan tas bort här.

Mvh
Anders S, Kalmar

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Helpdesk?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tack för svar och tips. Jag börjar bli mer klok över vad det handlar om, och jag har hittat "molnsybolen" på Outlooksidan när jag loggat in. Nu återstår bara modet och beslutet hur jag skall rensa i "molnet".

Frågan kvarstår dock hur jag kan fått hela 10,5 GB upp i "molnet". Kan det vara så att det är de mail med tillhörande filer/bilder som jag rensat sparats ändå, med andra ord; Har papperskorgen sparats i Molnet utan min vetskap?

Det här med begränsningarna i Mollnet som jag läster (210 % nyttjat) kan det vara förklaringen till att när jag ansluter min smartphone till datorn med sladd med avsikt att lyfta över bilder jag tagit, att datorn inte hittar fotoalbumet i kameran? Alltså att denna operation från smartphone till datorns hårddisk går via "molnet"?

Tekniken är fantastisk!

/Ola

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Helpdesk?

Inlägg av Anders_S »

OneDrive vill gärna att standardinställningen ska vara att backup ska tas från den lokala disken till molnet.
Det kan vara smidigt men gör att utrymmet tar slut ganska snabbt.

När du klickat på molnet så längst upp till höger så finns ett litet kugghjul.
Här kan du ställa in hur du vill ha dina inställningar med backup.
Personligen har jag köpt några externa diskar som jag tar backup till från min lokala disk på datorn, men det är en smaksak hur man vill göra.
Någon typ av backup är att rekommendera i fall den lokala disken behagar krascha.

Mvh
Anders S

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Helpdesk?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Anders_S skrev: 05 mar 2023, 18:13 När du klickat på molnet så längst upp till höger så finns ett litet kugghjul.
Här kan du ställa in hur du vill ha dina inställningar med backup.
Intressant, men när jag klickar på kugghjulet där (i OneDrive) får jag bara upp:
  • Alternativ
  • Uppgradera
  • Svenska
Inget av dessa tycks handla om backup. Vidare när jag för en stund grottade ner mig i "molnet" där jag tydligen skall ha använt 10,5 GB av tillåtna 5 GB men jag kan inte hitta filer som skulle motsvara detta, undrar var de döljer sig?

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av cgn1954 »

Hmm... hoppar in sent i debatten - men det kanske gör nån liten nytta. Kanske inte.... Spoiler redan nu: Allt - nästan - kan ses som molntjänster.

Har man OneDrive (Microsoft) så är det inte en Backup i molnet, det är istället en s.k. synkronisering. Gör man nåt med mobilen - om den har OneDrive - så finns filen/mappen i molnet och synkas sedan lokalt med den egna PC:n (när den slås på). Man kan snarare säga att det finns en kopia på PC:n av det som finns på OneDrive (går förstås att ställa in om man vill ha det eller inte).

Kopian på PC:n ligger under C:\användare\NNN\One Drive ... nåt sånt... normalt använder man ju OneDrive-(moln-)tjänsten direkt via Utforskaren och ser inte kopian på PC:n.

Nå - varför denna utläggning - jo på den lokala kopian så kan man oxå se hur mycket utrymme som används och vilka filer som finns. Kolla där... (OBS! Synkronisering: Tar du bort fil på din lokala disk så försvinner den också på OneDrive). Vad är gränsen för lagring: Jo, för privatpersoner 5 Gbyte, för företagskonton 200 ggr mer - 1 TeraByte.

Vidare - det är korrekt (som Anna-Carin skriver) att mail-utrymme och fil-utrymme är två olika utrymmen hos Microsoft. Vad jag tror - men med ganska god input - är att Microsoft slarvat eller struntat i att kolla små "avvikelser" t ex din övertrassering till 210 %. Numera kollar de det (i sin jakt på - ja - pengar). Det har tidigare inte varit lönsamt jaga "småförbrytare", det är det inte idag heller så nuu handlar det kanske om principer.

Som nämnts: Ta bort bilagor från alla mail-meddelanden och lagra filerna lokalt, finns inte utrymme på PC - skaffa en USB-disk eller ett NAS. Behöver inte vara ett hästjobb att flytta filerna, ta dem från OneDrive-kopian på PC:n enligt ovan och flytta dem ("Klipp ut") till en annan mapp på PC:n.

Vet inte om begreppet "molnet" blev förklarat ovan - alla tjänster utanför ditt eget lokala nätverk är Cloud per definition, molntjänst. Gmail, Hotmail, Mötespåret forum, Dagens Nyheter, Facebook, Kommunens hemsida, PostNord, what ever. (Fick jag med alla favoriter?)

De tjänster/funktioner som inte är molntjänster är Internet (dvs. trafiken/kablarna) och det du har (funktioner) på eget lokalt nätverk, typ NAS. Jag har egna servers här på mitt LAN, det är inte molntjänster för mig men de Webb-sidor som finns där (och lagring) är molntjänster för alla andra.

Ola: "Frågan kvarstår dock hur jag kan fått hela 10,5 GB upp i "molnet". Tja - svaret är väl: Många stora (Mbyte) bilder/filmer under lång tid?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Johan Molin »

Göran har således ikväll iklätt sig rollen ikväll som en av Johan Ludvig Runebergs hjältar. Liten kvällsgåta!

(Det hade varit en typisk gåta för Sture om han nu hade behagat att vara kvar på Mötesspåret).

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Anna-Carin »

Molnets broder?

...
Då kom räddarn, då var hjälpen närmast,
Molnets broder bröt som storm i stugan
...


Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av cgn1954 »

Tror jag ska tacka... :-)

... å kolla lite på Runeberg? Gillar han tåg?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Johan Molin »

Jag blir alltid så glad över alla kunskapsyttringar som dyker upp på forumet, oavsett vad det gäller. Men har ju en viss svaghet för humaniora, och kärleken till äldre tiders poesi kommer från min salig far. Jag glömmer aldrig när han och min mormor satt och tävlade genom att läsa gamla dikter ikapp. "Harpolekarens son" och Sten Selanders hemska dikt "Spela kula" bara som exempel.

Men bortsett från det; hoppas nu att Ola lyckats lösa sina problem med hjälp av ovanstående.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av cgn1954 »

Hur länge räcker 1 TByte disklagring: Svar - ca 1 eon. Hehe...

Hur långt är ett snöre? Enligt mig så är det 2,5 meter. Sen blir det ett rep. Johan kan nog förklara.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Johan Molin »

Det enda jag vet om snören är att den duktiga essäisten Olle Hammarlund från Kristianstad brukade skriva om sin farmor som hade en skokartong på vinden, märkt med "Snören för korta för att användas, men för långa för att kastas" ...

Som sjöintresserad vill jag nog inte kalla ett 2,6 m långt snöre för ett rep. Fast gamla sjömän kan nog ha kallat "rep" för "snören" mer som smeknamn eller på skämt. Ungefär som när flyttgubbar skulle bära upp mitt piano till min lägenhet för nu rätt många år sedan. Det fick tillnamnet "munspel" ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Anna-Carin »

cgn1954 skrev: 05 mar 2023, 22:29 ... å kolla lite på Runeberg? Gillar han tåg?
Jo, det kan man nog säga - här är ett par exempel:

Vid en källa
Jag sitter, källa, vid din rand
Och ser på molnens tåg,
Hur, ledda af en osedd hand,
De vexla i din våg. (vagnvåg kombinerad med växel???)
...

Fänrik Stål
...
Välan, hvem följer nu mitt tåg
till Näsijärvis dunkla våg? (han verkar ha gillat vågar också :-scr)
...
Johan Molin skrev: 05 mar 2023, 21:33 :-app :-app :-app :-app
Mormors skolvolym av "Fänrik Ståls sägner" står i min bokhylla, men det var morfar som gärna reciterade dikter. Dock var det ingen annan i familjen som gjorde det, så han höll det finkänsligt till en stump då och då på tu man hand. "Spela kula" minns jag särskilt, och "Molnets broder" nämnde han, även om jag inget minns av den (och han reciterade den knappast för mig i sin helhet), utan googlade fram texten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Johan Molin »

Men du kände i alla fall igen begreppet "molnets broder"!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Helpdesk?

Inlägg av Johan Molin »

Bortsett nu från dessa stickspår; hoppas verkligen att det rett ut sig för Ola!

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"