Toppbilden, visa:    


Hinsholmens mekaniska

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Några bilder från E2 bygget.
Tendern börjar ta form. Detta är den andra VVA tendern jag bygger. Lite pilligt, och mycket delar, men passformen är perfekt. Nöje!
IMG_4168r.jpg
Till att börja med en bild av ramen med hjul. Här ser man de frästa innerramarna med plats för släpkontakterna till strömupptagning. Hjul T-1200 från HNJv.
Kontakter (S001) från MRW.
pickup.jpg
IMG_4169r.jpg
En innerram. Hålen är borrade 2.4mm och därefter brotschade till 2.48mm. Uttaget för isolatorns fläns är sänkborrat med 3.5mm pinnfräs. Motsvarande hål för släpkontakterna borras i den etsade tenderramen. Gängat M1.4 för fastsättning. Alla delarna till ramverket kommer att svärtas kemiskt och lämnas olackerade.
IMG_4167r.jpg
Tenderns olika delar. Locket med kolförrådet är löst. Inuti skall det vara plats för högtalare, dekoder och power pack.
Efter det här lödpasset skall mässingsdelarna ultraljudsbadas i citronsyralösning.
Kolförrådet kommer fyllas med blyplattor, liksom outnyttjat utrymme i tenderbaljan.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Verkligen gediget arbete med chassi och strömupptagning för tendern. Bådar för god funktion!
/Mats

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

...Så blev det en grön BJ vagn till, en F5
(den här började sitt liv som en Heljan-tillverkad SJ F5)
IMG_4170.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ford1929 »

HLS skrev: 20 feb 2022, 18:40 ...Så blev det en grön BJ vagn till, en F5
(den här började sitt liv som en Heljan-tillverkad SJ F5)
IMG_4170.jpg
Stiligt :-T
Fick från modellhobby här i Luleå
att Heljan skall vist tillverka dessa igen..
Bara röda,,,,
Roger(Forden)

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ett bildbevis på att allt inte avstannat. Det går dess värre rätt mycket tid på jobbet. Håller på och röjer upp inför dagen P.

Ramverken till tender och lok är nu kemiskt svärtade och tenderramen har fått strömupptagningen installerad
Lokets drivaxlar har fått shims t=0.5mm för att begränsa axialspelet något.
IMG_4174r.jpg
Löpaxeln har fått en bygelfjäder för att öka axeltrycket och minska risken för urspåring.
Troligen kommer fjädern till en början att ha motsatt effekt. Fråga inte hur jag kom fram till det..
IMG_4175r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Paus i lokbygget för att bygga klart några eftersläntare, först en BJ C3b som väntat på lackering:
C3b 168.jpg
Bygget har fullbordats efter "färgstudien" samt leverans av korrekta dekaler. Tyvärr saknas detaljerat underlag (foton, ritningar) gällande belysningen. Här skulle man kunna göra mera.
Senast redigerad av HLS den 10 jun 2022, 11:49, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ytterligare en långliggare, SJ DFo5. En VVA byggsats, vilken var mycket trevlig att bygga, har nu nått sin plats i målningskön.
IMG_4181.jpg
Även denna har fått en uppsättning specialtillverkade dekaler.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ytterligare en BJ C3b har tagit sig förbi lödbänken och ultraljudstvätten. Två kvar att montera. Den här får, om inget oförutsett händer nr 169
C3b 168-169.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Fotstegskonsollerna är extra pilliga på C3b modellen. De ska bockas av 0.4 tråd och lödas underifrån i hål i det övre steget.
Det är en utmaning att få dem på rätt höjd och i rät vinkel, men;
Monteringen underlättas av en liten träkloss, i detta fall tillverkad av 4x4mm list, med två sågsnitt på korrekt avstånd, 5.7mm.
Klossen hålls fast med en antipincett och de förbockade trådvinklarna kan lätt lödas på plats. Klossen värms upp och förkolnar sakta men säkert så man får såga en ny till nästa bygge :-)
IMG_4188.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Vagn nr 3 monterad.
Rätt som det är kommer säkert någon att undra vad man ska med flera såna där till. Berättigad fråga.
IMG_4192.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Tänkbara svarsalternativ...:

Bara för att man kan...
eller:
Varför inte...? (för övrigt ena dotterns favoritsvar på alla frågor från omvärlden). :-BS

Snygga byggen!
/Mats

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Mats,

Tack för glada tillrop! Temat på MRW är ju Bergslagsbanan. När jag kom över ett antal av dessa byggsatser öppnade sig möjligheten att skapa persontåg från perioden 1921/23- fram till åtminstone 1936. Lämpliga dragare kan vara Y3, (kanske undantagsvis K), C- C3 eller så kopplar man in dem i blandade tåg med H3.
Mellan 1936 och 1937 byggdes många (om inte rent av alla) vagnarna om genom att mittaxeln togs bort och spännstag sattes upp, men det saknas tillförlitliga uppgifter när detta skedde för vissa individer.
Vissa vagnar behöll plåtklädseln efter ombyggnaden, men somliga fick träklädsel i de fall plåtklädseln var illa rostangripen. Ska försöka identifiera vilka vagnar som berördes, och bygga några i senare utföranden. Det finns fem orörda byggsatser inalles.
Vår dekalmäster har framställt dekaler till ett större antal grågröna vagnar i originalskick.
Nu gäller det att lura ut ifall vagnarna målades grågröna även efter omklädseln, vilken enligt uppgift utfördes med furupanel.
Träklädseln lär ha tarvat en annan märkning. De plåtklädda vagnarna hade märkningen målad på plåten.
Standardfärgen för personvagnar hos BJ var 1936 grågrön..

Korta vagnar kan man i alla fall inte ha för många!

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Hej Hans,

Intressanta uppgifter!
Jo, korta vagnar är alltid intressanta. När de dessutom är treaxliga, vilket ju är lite ovanligt för personvagnar i Sverige, så blir det inte mindre intressant.
Fem obyggda till? Det blir bygge för hela hösten också då? Alltid trevligt med olika varianter. Spännande om du kan hitta tillräckligt med information för att bygga en träklädd variant också. Målning och märkning brukar ju kunna kräva en hel del forskningsinsatser och skiftar ju efter tidsperiod också, men ni i MRW brukar ju ha bra koll på detta!

Som vädret är här just nu så känns det nästan inte som om man behöver värma upp lödkolven ens. Det räcker att lägga ut mässingsplåtarna i trädgården med lödtennet ovanpå så löder de ihop sig av sig självt...

/Mats

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Här har det regnat i ett par dagar, så lödkolven har fått jobba.
Vagn nr 3 på byggbordet, lite noteringar från monteringen kommer här:

Förutom att löda ihop det hela krävs en del förbättringar för att det skall bli körbart. Första punkten på listan är hjulen.
Hjulen är mekaniskt av hög kvalitet, perfekt runda och centriska. Ytbehandlingen måste dock åtgärdas. Hjulskivorna är svarvade av mässing och svärtade. Troligen har de fått ligga för länge i svartsoppan. Ytan är så grov att det hörs när vagnen rullar. Snurra ett hjul i taget i dremeln och polera med glasfiberborste till dess ytbehandlingen är avlägsnad.
Efterpolera med Autosol på en topz. Blånera sparsamt med Brass Black. Klart.
IMG_4194.jpg
IMG_4193.jpg
Senast redigerad av HLS den 04 jul 2022, 20:59, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Nästa pilsner är spelet mellan axeln och lagergaffeln.
Det etsade hålet har diameter 1.6mm emedan axeln har diameter 0.8mm, se nedan bild
IMG_4195.jpg
Hålen i detalj (2) måste förses med bussningar annars får vagnen orolig gång och riskerar spåra ur.
Det här kan göras på olika sätt. Sign. Lihkströmsverken löste det med en inlödd bit rör av lämpliga dimensioner, filad plan efter inlödning, vilket fungerar fint.
I avsaknad av lämpligt rör får man svarva bussningar. Mina syns på nedan bild. Fördelen med en svarvad bussning i just denna modellen är att den tar upp axialspelet, vilket är > 1mm.
Ämne: 3mm. Borrat 0.9mm, fläns 0.5mm, total höjd 1mm. Lätt försänkt från insidan så att axeln äntrar utan hinder. Hålet i plåten brotschas till passning och försänks lätt från monteringssidan. Hela operationen genomförs innan detalj (2) bockas och monteras i vagnsgolvet.
IMG_4198.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

En annan iakttagelse är vikmarkeringarna i etsplåtarna.
IMG_4195r.jpg
Utrymmet att bocka 90° finns för det mesta inte i de företsade spåren. (se exempel ovan)
För att åstadkomma korrekta 90° vinklar måste spåren öppnas upp. Det görs lämpligen med en fintandad fil med två skär i 90° vinkel. Fila till dess det precis börjar bli blir blankt i botten på skåran, men inte mer. Fila bort eventuella bryggor i vikmarkeringen, sådana som syns på bilden. Här har man även möjligheten att korrigera för felläge hos vikmarkeringen, se exemplet med detalj (3) som efter bockning skulle bli 0.5mm bredare än detaljerna (2) och inte rymmas mellan rambalkarna.
Förstärkningslöd alla bockningar så håller det bygget igenom.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Lagergafflarna monteras först. Långbalksprofilen skall precis få plats mellan ändarna, och axlarna måste löpa parallellt, annars går vagnen som en krabba.
När lagergafflarna är på plats kan långbalkarna monteras. Enklast mäter man in läget från bottenplattans ytterkant och fixerar med krokodilklämmor.
När allt är rakt och symmetriskt punktlöds balkarna från insidan, mellan krokodilklämmorna, med början från mitten. Lödfogen kan sedan fyllas i mellan punkterna.
Flussa med fosforsyra, värm till dess lodet syns i fogen på utsidan, då är det klart. Max värme, 400° på lödkolven så att det flyter ut snabbt. Standardlod 60/40.
Samma sekvens gäller för täckplåtarna med korgstöden och växlarhandtagen. Många krokodilklämmor, punktlöd från mitten. Även här kan man använda 60/40 lod.
För den efterföljande detaljeringen har jag använt 145° lod till alla smådelar, gjutna som etsade.
IMG_4199.JPG
Senast redigerad av HLS den 04 jul 2022, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Nu till sammanlödningen av korgen.
Gavlarna har fel form. Biten som skall bilda gavel till lanterninen är för låg, se markeringarna. Fila bort merparten den breda kanten, så att kantbården, markerad med pil, blir lika bred som på sidorna av gaveln
IMG_4202.jpg
Löd sedan in gaveln i korgen. Viss justering av takets kontur kan krävas. Se till att lanterningaveln räcker upp. Milt våld hjälper. Fästlöd inuti lanterninen.
Pressa sedan samman korgen så att den följer gavelkonturen. Här hjälper det med en parallelltving. Kläm åt så att spalten stängs. Fästlöd mot gaveln i korgens underkant.
Kolla passningen mellan gavel och korg, slutför sedan inlödningen av gaveln.
Mittväggen inne i korgen monteras på samma vis, och den behöver filas till rätt ordentligt för att passa. Använd lanternintaket som mått för att få det hela parallellt och rakt.
Taket skall precis passa mot lanterninens ytterkontur. Bottenvinklarna bockas till sist och vagnskorgen skruvas fast på botten, med svärtad stålskruv och mässingsmutter.
Muttrar och 90° bockningar löds genom lanterninöppningen. Lanternintaket formas genom att rulla ett rör med diameter 15-20mm tvärs över det. Underlag; dagstidning med en ny, torr wettexduk instoppad i mittuppslaget. Se till att rundningen blir jämn från kant till kant.
IMG_4201.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tredje BJ C3b är nu mässingsfärdig. Återstår rengöring, lack o märkning
IMG_4205.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Knejken
Inlägg: 2
Blev medlem: 05 jul 2022, 07:50

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Knejken »

[JC_doubleup.gif]
Härligt att se dina alster växa fram, jag har några byggsatser liggandes där jag verkligen kommer ha nytta av dina delade erfarenheter.
Just nu ligger på mitt byggbord VVA:s Litt G3 som är en betydligt enklare vagn att bygga, men fasligt roligt är det att skapa något ”eget”.
//Thomas

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Så snyggt Hans. [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tack till Thomas och BoJ för att ni hejar på!
Byggandet går inte med full fart mitt i Juli, men det kommer säkert regniga dagar..
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Det har rått tystnad under ett halvår här. Det betyder inte att jag gått hädan, inte heller att det inte byggs. Det byggs bara på andra håll...
I bakgrunden har det i alla fall blivit lite tid att färdigställa några dåliga samveten. Jag monterade fyra D-loks drivar men bara tre lok blev klara när den delen av tråden stannade.

Nog med ursäkter, nu är ytterligare ett lok monterat och testat. Den här individen är ett samarbete med BoJ, som tillhandahöll en dekorerad korg och en massa delar.
Loket kommer sättas i trafik på MRW inom kort.

Korgen har detaljerats med samma tekniker som beskrevs tidigare i tråden, med början i ett inlägg daterat 4 December 2019.
IMG_4225r.jpg
Senast redigerad av HLS den 09 dec 2022, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av ErikB »

Många tummar upp blir det...! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] :-T
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Snyggt Hans. Det loket kommer att passa bra på klubben.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Ganska så fräckt med plogar i Mg Ma stil.
Någon hadde som prov banröjare i H3s stil har jag set bild på.
Hittade bilden:
BoJ

Ds 207 leverans med H3s banröjare
Skärmklipp.JPG
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Kika på bakgrundsbilden till modellen, Ds 206 hade en likadan..
Sen har jag sett bilder av 207 med H3s plog, fast vad vet man, de flyttade säkert runt. Just H3s plogen känns nog som en happening. Kanske monterad för fotografering-?
Det finns bilder med Ds lok bärande "normala" skovelplogar också.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Mycket snyggt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av Johan Molin »

Kan bara hålla med! Synnerligen diggabelt!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tack och bock, Gentlemen!

Jag har börjat på nästa, nr 5 i ordningen, det skall med tiden bli D 314.
Det börjar med korgfästen. Tror inte jag postat bilder av detta moment tidigare.
IMG_4226r.jpg
Klossar av Evergreen 6x6mm, borrade och gängade M1.6 limmas fast i korgen. Det fungerar med klenare dimension än 6x6, det råkade bara finnas i förråd.
Monteringsföljd: skruva fast klossarna på avsedd plats på bottenplåten så att de glider med lätt passning inuti korgen.
Preparera ytorna med cyanoprimer, sätt en liten droppe cyano på varje ställe inuti korgen där klossarna skall sitta och tryck dit bottenplåten med klossarna. Låt härda.
Skruva loss och ta bort bottenplåten. Sätt klämmor enligt bild. Tillför mer cyanolim runt kanterna så att det sugs in i ev spalter. Låt härda igen.
IMG_4227r.jpg
Skruvarna försänks i bottenplåtens undersida
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

En ärrad originalbild från digitalt museum, anges vara tagen i perioden 1936-40. ID: JvmKDAC00233. (Fotograf okänd. Public Domain Mark)
Loket är blankt i lacken, märkt med skuggade siffror och har tryckluftvissla, solskärmar samt strömavtagare PKB. Kan vara kort efter leverans 1936.
Noterar; förare i hytten men strömavtagaren sänkt. Fullt av "gubbar i hatt" på perrongen. Maskinavdelningen ute på vift?
JvmKDAC00233 (1).jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Kan inte låta bli att skriva detta, hoppas att det inte tolkas som oseriöst!
Gubben i keps på perrongen liknar Christer Classons karaktär "Birger" från Full Fräs (Falkenbergsrevyn) Han står med armarna pekandes ut från kroppen..
Ber om ursäkt om jag förolämpar nån avlägsen släkting.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av 1956 »

Hur som helst, en mycket grann bild på det mest svenska lok av alla…D-loket.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

HLS skrev: 09 dec 2022, 23:13 En ärrad originalbild från digitalt museum, anges vara tagen i perioden 1936-40. ID: JvmKDAC00233. (Fotograf okänd. Public Domain Mark)
Loket är blankt i lacken, märkt med skuggade siffror och har tryckluftvissla, solskärmar samt strömavtagare PKB. Kan vara kort efter leverans 1936.
Noterar; förare i hytten men strömavtagaren sänkt. Fullt av "gubbar i hatt" på perrongen. Maskinavdelningen ute på vift?
Snyggt lok
Här finns en målnings beskrivning:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=38392
Observera också. Signallykta endast i B-ände. Kommer i A-ände 1960 först.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Har du möjligen tillgång till de färgprov som nämns i den länkade texten?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

HLS skrev: 10 dec 2022, 13:47 Har du möjligen tillgång till de färgprov som nämns i den länkade texten?
Nej. Dessa finns nog inte kvar tyvärr?

Bilden över just 314 stämmer bra med texten nedan.
Fönsterbågen i gaveldörren målas dock icke med grå färg, utan bestrykes med samma färg som dörren.
Har nu tittat igenom alla bilder jag har och konstaterar att texten stämmer på nylevererade stål-D.
BoJ
Se denna också
Skärmklipp2.JPG
Även näst sista D-loket 598 levererat 1944 hade korgfärgen på fönsterbågen i gaveldörren.
Skärmklipp3.JPG
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

D 314 närmar sig färdigställande. Kvar att montera skalakoppel, framändesskärmar och solskärmar.
I övrigt är loket klart.
IMG_4260r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Flitens lampa lyser som vanligt i Götet!
Fin modell av en ”mycket svensk” förebild.
Blir säkert ett trevligt inslag på MRW-anläggningen!
/Mats

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Mats,

Det här loket är det näst sista i serien som jag bygger. Det börjar bli slut på både korgar och drivenheter.
Det är mycket jox inuti korgen pga digitalisering, belysning och ljud. Kretskortet hjälper dock till att få ordning på kabelsalladen.
Varje lampa har ett eget seriemotstånd.
Not: dekodern är inte installerad men väl adapterkortet-
IMG_4261r.jpg
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Snyggt Hans
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av loktok »

Kanonbygge Hans!!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Tog ett leveransfoto på 314 i kväll. Slarvigt att inte kopplet är upphängt.
314 resized.jpg
Sen dök BJ 207 upp vid Bredfors. Gruppbild..
207 314 resized.jpg
Senast redigerad av HLS den 16 feb 2023, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

loktok skrev: 16 feb 2023, 16:55 Kanonbygge Hans!!
Tack för uppmuntran, Lasse!
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av BoJ »

Snyggt möte i Bredfors.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Hej Bosse,
314 går bra! Det rullade några varv på banan i går, med ett kort tåg.
Provkörde även nästa chassie, analogt. Funkade fint.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av MatsN »

Snygga modeller bägge två!
Lite nyfiken på vad för chassie o drivning i 314…?
Känner inte igen det lilla man ser av det.
Hemmbygge?

/Mats

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

hej Mats
Det är ett av chassina som producerades i samarbete mellan Sture Holmberg och MRW.
På sid 3 i tråden, inlägg skrivet 4 dec 2019 finns chassiets stamtavla beskriven.
All fem loken som producerats hittills har sådana chassin. Nästa lok kommer få ett chassi av Brimalms fabrikat.
Sen blir det inga fler D-lok inom överskådlig framtid.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Hinsholmens mekaniska

Inlägg av HLS »

Ett litet verkstadstips:

När man sätter HNJv:s hjul på andra lokmodeller finner man i bland att hålen i koppelstängerna är för stora för koppeltappen vilket resulterar i glapp och ojämn gång.
På E/E2 loken uppstod utöver detta ett problem till: De etsade koppelstängerna är 0.5mm breda, och HNJv:s vevtappar har frigång för 0.95, vilket resulterar i ett negativt axialspel på mittaxlarna där man monterar dubbla koppelstänger.

En lösning på detta är som följer:

Kapa till bussningar av Albion Alloys MBT17 1.5/1.7mm rör, 1.2mm långa och trä på koppeltapparna.
IMG_4265r.jpg
Ett passande verktyg hjälper för att slipa längden lika på alla bussningar. Tappen har måtten D=1.5,L=1.2
IMG_4263r.jpg
Vevtapparna monteras med loctite "medel" och dras med måttligt moment för att inte stuka bussningarna.
IMG_4267r.jpg
Monteringen av HNJv koppeltappar förenklas stort om man har en handchuck med lämplig diameter:
IMG_4268r.jpg
Mina kom nog från Chronos,, https://www.chronos.ltd.uk/product/set-of-4-pin-vices/
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"