Toppbilden, visa:
Hinsholmens mekaniska
Re: Hinsholmens mekaniska
Några bilder från E2 bygget.
Tendern börjar ta form. Detta är den andra VVA tendern jag bygger. Lite pilligt, och mycket delar, men passformen är perfekt. Nöje!
Till att börja med en bild av ramen med hjul. Här ser man de frästa innerramarna med plats för släpkontakterna till strömupptagning. Hjul T-1200 från HNJv.
Kontakter (S001) från MRW.
En innerram. Hålen är borrade 2.4mm och därefter brotschade till 2.48mm. Uttaget för isolatorns fläns är sänkborrat med 3.5mm pinnfräs. Motsvarande hål för släpkontakterna borras i den etsade tenderramen. Gängat M1.4 för fastsättning. Alla delarna till ramverket kommer att svärtas kemiskt och lämnas olackerade.
Tenderns olika delar. Locket med kolförrådet är löst. Inuti skall det vara plats för högtalare, dekoder och power pack.
Efter det här lödpasset skall mässingsdelarna ultraljudsbadas i citronsyralösning.
Kolförrådet kommer fyllas med blyplattor, liksom outnyttjat utrymme i tenderbaljan.
Tendern börjar ta form. Detta är den andra VVA tendern jag bygger. Lite pilligt, och mycket delar, men passformen är perfekt. Nöje!
Till att börja med en bild av ramen med hjul. Här ser man de frästa innerramarna med plats för släpkontakterna till strömupptagning. Hjul T-1200 från HNJv.
Kontakter (S001) från MRW.
En innerram. Hålen är borrade 2.4mm och därefter brotschade till 2.48mm. Uttaget för isolatorns fläns är sänkborrat med 3.5mm pinnfräs. Motsvarande hål för släpkontakterna borras i den etsade tenderramen. Gängat M1.4 för fastsättning. Alla delarna till ramverket kommer att svärtas kemiskt och lämnas olackerade.
Tenderns olika delar. Locket med kolförrådet är löst. Inuti skall det vara plats för högtalare, dekoder och power pack.
Efter det här lödpasset skall mässingsdelarna ultraljudsbadas i citronsyralösning.
Kolförrådet kommer fyllas med blyplattor, liksom outnyttjat utrymme i tenderbaljan.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Verkligen gediget arbete med chassi och strömupptagning för tendern. Bådar för god funktion!
/Mats
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
...Så blev det en grön BJ vagn till, en F5
(den här började sitt liv som en Heljan-tillverkad SJ F5)
(den här började sitt liv som en Heljan-tillverkad SJ F5)
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Stiligt
Fick från modellhobby här i Luleå
att Heljan skall vist tillverka dessa igen..
Bara röda,,,,
Roger(Forden)
Re: Hinsholmens mekaniska
Ett bildbevis på att allt inte avstannat. Det går dess värre rätt mycket tid på jobbet. Håller på och röjer upp inför dagen P.
Ramverken till tender och lok är nu kemiskt svärtade och tenderramen har fått strömupptagningen installerad
Lokets drivaxlar har fått shims t=0.5mm för att begränsa axialspelet något. Löpaxeln har fått en bygelfjäder för att öka axeltrycket och minska risken för urspåring.
Troligen kommer fjädern till en början att ha motsatt effekt. Fråga inte hur jag kom fram till det..
Ramverken till tender och lok är nu kemiskt svärtade och tenderramen har fått strömupptagningen installerad
Lokets drivaxlar har fått shims t=0.5mm för att begränsa axialspelet något. Löpaxeln har fått en bygelfjäder för att öka axeltrycket och minska risken för urspåring.
Troligen kommer fjädern till en början att ha motsatt effekt. Fråga inte hur jag kom fram till det..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Paus i lokbygget för att bygga klart några eftersläntare, först en BJ C3b som väntat på lackering:
Bygget har fullbordats efter "färgstudien" samt leverans av korrekta dekaler. Tyvärr saknas detaljerat underlag (foton, ritningar) gällande belysningen. Här skulle man kunna göra mera.
Senast redigerad av HLS den 10 jun 2022, 11:49, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Ytterligare en långliggare, SJ DFo5. En VVA byggsats, vilken var mycket trevlig att bygga, har nu nått sin plats i målningskön.
Även denna har fått en uppsättning specialtillverkade dekaler.Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Ytterligare en BJ C3b har tagit sig förbi lödbänken och ultraljudstvätten. Två kvar att montera. Den här får, om inget oförutsett händer nr 169
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Fotstegskonsollerna är extra pilliga på C3b modellen. De ska bockas av 0.4 tråd och lödas underifrån i hål i det övre steget.
Det är en utmaning att få dem på rätt höjd och i rät vinkel, men;
Monteringen underlättas av en liten träkloss, i detta fall tillverkad av 4x4mm list, med två sågsnitt på korrekt avstånd, 5.7mm.
Klossen hålls fast med en antipincett och de förbockade trådvinklarna kan lätt lödas på plats. Klossen värms upp och förkolnar sakta men säkert så man får såga en ny till nästa bygge
Det är en utmaning att få dem på rätt höjd och i rät vinkel, men;
Monteringen underlättas av en liten träkloss, i detta fall tillverkad av 4x4mm list, med två sågsnitt på korrekt avstånd, 5.7mm.
Klossen hålls fast med en antipincett och de förbockade trådvinklarna kan lätt lödas på plats. Klossen värms upp och förkolnar sakta men säkert så man får såga en ny till nästa bygge
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Vagn nr 3 monterad.
Rätt som det är kommer säkert någon att undra vad man ska med flera såna där till. Berättigad fråga.
Rätt som det är kommer säkert någon att undra vad man ska med flera såna där till. Berättigad fråga.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Tänkbara svarsalternativ...:
Bara för att man kan...
eller:
Varför inte...? (för övrigt ena dotterns favoritsvar på alla frågor från omvärlden).
Snygga byggen!
/Mats
Bara för att man kan...
eller:
Varför inte...? (för övrigt ena dotterns favoritsvar på alla frågor från omvärlden).
Snygga byggen!
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
Hej Mats,
Tack för glada tillrop! Temat på MRW är ju Bergslagsbanan. När jag kom över ett antal av dessa byggsatser öppnade sig möjligheten att skapa persontåg från perioden 1921/23- fram till åtminstone 1936. Lämpliga dragare kan vara Y3, (kanske undantagsvis K), C- C3 eller så kopplar man in dem i blandade tåg med H3.
Mellan 1936 och 1937 byggdes många (om inte rent av alla) vagnarna om genom att mittaxeln togs bort och spännstag sattes upp, men det saknas tillförlitliga uppgifter när detta skedde för vissa individer.
Vissa vagnar behöll plåtklädseln efter ombyggnaden, men somliga fick träklädsel i de fall plåtklädseln var illa rostangripen. Ska försöka identifiera vilka vagnar som berördes, och bygga några i senare utföranden. Det finns fem orörda byggsatser inalles.
Vår dekalmäster har framställt dekaler till ett större antal grågröna vagnar i originalskick.
Nu gäller det att lura ut ifall vagnarna målades grågröna även efter omklädseln, vilken enligt uppgift utfördes med furupanel.
Träklädseln lär ha tarvat en annan märkning. De plåtklädda vagnarna hade märkningen målad på plåten.
Standardfärgen för personvagnar hos BJ var 1936 grågrön..
Korta vagnar kan man i alla fall inte ha för många!
/Hans
Tack för glada tillrop! Temat på MRW är ju Bergslagsbanan. När jag kom över ett antal av dessa byggsatser öppnade sig möjligheten att skapa persontåg från perioden 1921/23- fram till åtminstone 1936. Lämpliga dragare kan vara Y3, (kanske undantagsvis K), C- C3 eller så kopplar man in dem i blandade tåg med H3.
Mellan 1936 och 1937 byggdes många (om inte rent av alla) vagnarna om genom att mittaxeln togs bort och spännstag sattes upp, men det saknas tillförlitliga uppgifter när detta skedde för vissa individer.
Vissa vagnar behöll plåtklädseln efter ombyggnaden, men somliga fick träklädsel i de fall plåtklädseln var illa rostangripen. Ska försöka identifiera vilka vagnar som berördes, och bygga några i senare utföranden. Det finns fem orörda byggsatser inalles.
Vår dekalmäster har framställt dekaler till ett större antal grågröna vagnar i originalskick.
Nu gäller det att lura ut ifall vagnarna målades grågröna även efter omklädseln, vilken enligt uppgift utfördes med furupanel.
Träklädseln lär ha tarvat en annan märkning. De plåtklädda vagnarna hade märkningen målad på plåten.
Standardfärgen för personvagnar hos BJ var 1936 grågrön..
Korta vagnar kan man i alla fall inte ha för många!
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Hej Hans,
Intressanta uppgifter!
Jo, korta vagnar är alltid intressanta. När de dessutom är treaxliga, vilket ju är lite ovanligt för personvagnar i Sverige, så blir det inte mindre intressant.
Fem obyggda till? Det blir bygge för hela hösten också då? Alltid trevligt med olika varianter. Spännande om du kan hitta tillräckligt med information för att bygga en träklädd variant också. Målning och märkning brukar ju kunna kräva en hel del forskningsinsatser och skiftar ju efter tidsperiod också, men ni i MRW brukar ju ha bra koll på detta!
Som vädret är här just nu så känns det nästan inte som om man behöver värma upp lödkolven ens. Det räcker att lägga ut mässingsplåtarna i trädgården med lödtennet ovanpå så löder de ihop sig av sig självt...
/Mats
Intressanta uppgifter!
Jo, korta vagnar är alltid intressanta. När de dessutom är treaxliga, vilket ju är lite ovanligt för personvagnar i Sverige, så blir det inte mindre intressant.
Fem obyggda till? Det blir bygge för hela hösten också då? Alltid trevligt med olika varianter. Spännande om du kan hitta tillräckligt med information för att bygga en träklädd variant också. Målning och märkning brukar ju kunna kräva en hel del forskningsinsatser och skiftar ju efter tidsperiod också, men ni i MRW brukar ju ha bra koll på detta!
Som vädret är här just nu så känns det nästan inte som om man behöver värma upp lödkolven ens. Det räcker att lägga ut mässingsplåtarna i trädgården med lödtennet ovanpå så löder de ihop sig av sig självt...
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
Här har det regnat i ett par dagar, så lödkolven har fått jobba.
Vagn nr 3 på byggbordet, lite noteringar från monteringen kommer här:
Förutom att löda ihop det hela krävs en del förbättringar för att det skall bli körbart. Första punkten på listan är hjulen.
Hjulen är mekaniskt av hög kvalitet, perfekt runda och centriska. Ytbehandlingen måste dock åtgärdas. Hjulskivorna är svarvade av mässing och svärtade. Troligen har de fått ligga för länge i svartsoppan. Ytan är så grov att det hörs när vagnen rullar. Snurra ett hjul i taget i dremeln och polera med glasfiberborste till dess ytbehandlingen är avlägsnad.
Efterpolera med Autosol på en topz. Blånera sparsamt med Brass Black. Klart.
Vagn nr 3 på byggbordet, lite noteringar från monteringen kommer här:
Förutom att löda ihop det hela krävs en del förbättringar för att det skall bli körbart. Första punkten på listan är hjulen.
Hjulen är mekaniskt av hög kvalitet, perfekt runda och centriska. Ytbehandlingen måste dock åtgärdas. Hjulskivorna är svarvade av mässing och svärtade. Troligen har de fått ligga för länge i svartsoppan. Ytan är så grov att det hörs när vagnen rullar. Snurra ett hjul i taget i dremeln och polera med glasfiberborste till dess ytbehandlingen är avlägsnad.
Efterpolera med Autosol på en topz. Blånera sparsamt med Brass Black. Klart.
Senast redigerad av HLS den 04 jul 2022, 20:59, redigerad totalt 2 gång.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Nästa pilsner är spelet mellan axeln och lagergaffeln.
Det etsade hålet har diameter 1.6mm emedan axeln har diameter 0.8mm, se nedan bild Hålen i detalj (2) måste förses med bussningar annars får vagnen orolig gång och riskerar spåra ur.
Det här kan göras på olika sätt. Sign. Lihkströmsverken löste det med en inlödd bit rör av lämpliga dimensioner, filad plan efter inlödning, vilket fungerar fint.
I avsaknad av lämpligt rör får man svarva bussningar. Mina syns på nedan bild. Fördelen med en svarvad bussning i just denna modellen är att den tar upp axialspelet, vilket är > 1mm.
Ämne: 3mm. Borrat 0.9mm, fläns 0.5mm, total höjd 1mm. Lätt försänkt från insidan så att axeln äntrar utan hinder. Hålet i plåten brotschas till passning och försänks lätt från monteringssidan. Hela operationen genomförs innan detalj (2) bockas och monteras i vagnsgolvet.
Det etsade hålet har diameter 1.6mm emedan axeln har diameter 0.8mm, se nedan bild Hålen i detalj (2) måste förses med bussningar annars får vagnen orolig gång och riskerar spåra ur.
Det här kan göras på olika sätt. Sign. Lihkströmsverken löste det med en inlödd bit rör av lämpliga dimensioner, filad plan efter inlödning, vilket fungerar fint.
I avsaknad av lämpligt rör får man svarva bussningar. Mina syns på nedan bild. Fördelen med en svarvad bussning i just denna modellen är att den tar upp axialspelet, vilket är > 1mm.
Ämne: 3mm. Borrat 0.9mm, fläns 0.5mm, total höjd 1mm. Lätt försänkt från insidan så att axeln äntrar utan hinder. Hålet i plåten brotschas till passning och försänks lätt från monteringssidan. Hela operationen genomförs innan detalj (2) bockas och monteras i vagnsgolvet.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
En annan iakttagelse är vikmarkeringarna i etsplåtarna.
För att åstadkomma korrekta 90° vinklar måste spåren öppnas upp. Det görs lämpligen med en fintandad fil med två skär i 90° vinkel. Fila till dess det precis börjar bli blir blankt i botten på skåran, men inte mer. Fila bort eventuella bryggor i vikmarkeringen, sådana som syns på bilden. Här har man även möjligheten att korrigera för felläge hos vikmarkeringen, se exemplet med detalj (3) som efter bockning skulle bli 0.5mm bredare än detaljerna (2) och inte rymmas mellan rambalkarna.
Förstärkningslöd alla bockningar så håller det bygget igenom.
Utrymmet att bocka 90° finns för det mesta inte i de företsade spåren. (se exempel ovan)För att åstadkomma korrekta 90° vinklar måste spåren öppnas upp. Det görs lämpligen med en fintandad fil med två skär i 90° vinkel. Fila till dess det precis börjar bli blir blankt i botten på skåran, men inte mer. Fila bort eventuella bryggor i vikmarkeringen, sådana som syns på bilden. Här har man även möjligheten att korrigera för felläge hos vikmarkeringen, se exemplet med detalj (3) som efter bockning skulle bli 0.5mm bredare än detaljerna (2) och inte rymmas mellan rambalkarna.
Förstärkningslöd alla bockningar så håller det bygget igenom.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Lagergafflarna monteras först. Långbalksprofilen skall precis få plats mellan ändarna, och axlarna måste löpa parallellt, annars går vagnen som en krabba.
När lagergafflarna är på plats kan långbalkarna monteras. Enklast mäter man in läget från bottenplattans ytterkant och fixerar med krokodilklämmor.
När allt är rakt och symmetriskt punktlöds balkarna från insidan, mellan krokodilklämmorna, med början från mitten. Lödfogen kan sedan fyllas i mellan punkterna.
Flussa med fosforsyra, värm till dess lodet syns i fogen på utsidan, då är det klart. Max värme, 400° på lödkolven så att det flyter ut snabbt. Standardlod 60/40.
Samma sekvens gäller för täckplåtarna med korgstöden och växlarhandtagen. Många krokodilklämmor, punktlöd från mitten. Även här kan man använda 60/40 lod.
För den efterföljande detaljeringen har jag använt 145° lod till alla smådelar, gjutna som etsade.
När lagergafflarna är på plats kan långbalkarna monteras. Enklast mäter man in läget från bottenplattans ytterkant och fixerar med krokodilklämmor.
När allt är rakt och symmetriskt punktlöds balkarna från insidan, mellan krokodilklämmorna, med början från mitten. Lödfogen kan sedan fyllas i mellan punkterna.
Flussa med fosforsyra, värm till dess lodet syns i fogen på utsidan, då är det klart. Max värme, 400° på lödkolven så att det flyter ut snabbt. Standardlod 60/40.
Samma sekvens gäller för täckplåtarna med korgstöden och växlarhandtagen. Många krokodilklämmor, punktlöd från mitten. Även här kan man använda 60/40 lod.
För den efterföljande detaljeringen har jag använt 145° lod till alla smådelar, gjutna som etsade.
Senast redigerad av HLS den 04 jul 2022, 21:36, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Nu till sammanlödningen av korgen.
Gavlarna har fel form. Biten som skall bilda gavel till lanterninen är för låg, se markeringarna. Fila bort merparten den breda kanten, så att kantbården, markerad med pil, blir lika bred som på sidorna av gaveln
Löd sedan in gaveln i korgen. Viss justering av takets kontur kan krävas. Se till att lanterningaveln räcker upp. Milt våld hjälper. Fästlöd inuti lanterninen.
Pressa sedan samman korgen så att den följer gavelkonturen. Här hjälper det med en parallelltving. Kläm åt så att spalten stängs. Fästlöd mot gaveln i korgens underkant.
Kolla passningen mellan gavel och korg, slutför sedan inlödningen av gaveln.
Mittväggen inne i korgen monteras på samma vis, och den behöver filas till rätt ordentligt för att passa. Använd lanternintaket som mått för att få det hela parallellt och rakt.
Taket skall precis passa mot lanterninens ytterkontur. Bottenvinklarna bockas till sist och vagnskorgen skruvas fast på botten, med svärtad stålskruv och mässingsmutter.
Muttrar och 90° bockningar löds genom lanterninöppningen. Lanternintaket formas genom att rulla ett rör med diameter 15-20mm tvärs över det. Underlag; dagstidning med en ny, torr wettexduk instoppad i mittuppslaget. Se till att rundningen blir jämn från kant till kant.
Gavlarna har fel form. Biten som skall bilda gavel till lanterninen är för låg, se markeringarna. Fila bort merparten den breda kanten, så att kantbården, markerad med pil, blir lika bred som på sidorna av gaveln
Löd sedan in gaveln i korgen. Viss justering av takets kontur kan krävas. Se till att lanterningaveln räcker upp. Milt våld hjälper. Fästlöd inuti lanterninen.
Pressa sedan samman korgen så att den följer gavelkonturen. Här hjälper det med en parallelltving. Kläm åt så att spalten stängs. Fästlöd mot gaveln i korgens underkant.
Kolla passningen mellan gavel och korg, slutför sedan inlödningen av gaveln.
Mittväggen inne i korgen monteras på samma vis, och den behöver filas till rätt ordentligt för att passa. Använd lanternintaket som mått för att få det hela parallellt och rakt.
Taket skall precis passa mot lanterninens ytterkontur. Bottenvinklarna bockas till sist och vagnskorgen skruvas fast på botten, med svärtad stålskruv och mässingsmutter.
Muttrar och 90° bockningar löds genom lanterninöppningen. Lanternintaket formas genom att rulla ett rör med diameter 15-20mm tvärs över det. Underlag; dagstidning med en ny, torr wettexduk instoppad i mittuppslaget. Se till att rundningen blir jämn från kant till kant.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Tredje BJ C3b är nu mässingsfärdig. Återstår rengöring, lack o märkning
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Härligt att se dina alster växa fram, jag har några byggsatser liggandes där jag verkligen kommer ha nytta av dina delade erfarenheter.
Just nu ligger på mitt byggbord VVA:s Litt G3 som är en betydligt enklare vagn att bygga, men fasligt roligt är det att skapa något ”eget”.
//Thomas
Re: Hinsholmens mekaniska
Så snyggt Hans.
BoJ
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Tack till Thomas och BoJ för att ni hejar på!
Byggandet går inte med full fart mitt i Juli, men det kommer säkert regniga dagar..
/Hans
Byggandet går inte med full fart mitt i Juli, men det kommer säkert regniga dagar..
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Det har rått tystnad under ett halvår här. Det betyder inte att jag gått hädan, inte heller att det inte byggs. Det byggs bara på andra håll...
I bakgrunden har det i alla fall blivit lite tid att färdigställa några dåliga samveten. Jag monterade fyra D-loks drivar men bara tre lok blev klara när den delen av tråden stannade.
Nog med ursäkter, nu är ytterligare ett lok monterat och testat. Den här individen är ett samarbete med BoJ, som tillhandahöll en dekorerad korg och en massa delar.
Loket kommer sättas i trafik på MRW inom kort.
Korgen har detaljerats med samma tekniker som beskrevs tidigare i tråden, med början i ett inlägg daterat 4 December 2019.
I bakgrunden har det i alla fall blivit lite tid att färdigställa några dåliga samveten. Jag monterade fyra D-loks drivar men bara tre lok blev klara när den delen av tråden stannade.
Nog med ursäkter, nu är ytterligare ett lok monterat och testat. Den här individen är ett samarbete med BoJ, som tillhandahöll en dekorerad korg och en massa delar.
Loket kommer sättas i trafik på MRW inom kort.
Korgen har detaljerats med samma tekniker som beskrevs tidigare i tråden, med början i ett inlägg daterat 4 December 2019.
Senast redigerad av HLS den 09 dec 2022, 23:29, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Många tummar upp blir det...!
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt Hans. Det loket kommer att passa bra på klubben.
BoJ
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Ganska så fräckt med plogar i Mg Ma stil.
Någon hadde som prov banröjare i H3s stil har jag set bild på.
Hittade bilden:
BoJ
Ds 207 leverans med H3s banröjare
Någon hadde som prov banröjare i H3s stil har jag set bild på.
Hittade bilden:
BoJ
Ds 207 leverans med H3s banröjare
Re: Hinsholmens mekaniska
Kika på bakgrundsbilden till modellen, Ds 206 hade en likadan..
Sen har jag sett bilder av 207 med H3s plog, fast vad vet man, de flyttade säkert runt. Just H3s plogen känns nog som en happening. Kanske monterad för fotografering-?
Det finns bilder med Ds lok bärande "normala" skovelplogar också.
Sen har jag sett bilder av 207 med H3s plog, fast vad vet man, de flyttade säkert runt. Just H3s plogen känns nog som en happening. Kanske monterad för fotografering-?
Det finns bilder med Ds lok bärande "normala" skovelplogar också.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Mycket snyggt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hinsholmens mekaniska
Kan bara hålla med! Synnerligen diggabelt!
Re: Hinsholmens mekaniska
Tack och bock, Gentlemen!
Jag har börjat på nästa, nr 5 i ordningen, det skall med tiden bli D 314.
Det börjar med korgfästen. Tror inte jag postat bilder av detta moment tidigare.
Klossar av Evergreen 6x6mm, borrade och gängade M1.6 limmas fast i korgen. Det fungerar med klenare dimension än 6x6, det råkade bara finnas i förråd.
Monteringsföljd: skruva fast klossarna på avsedd plats på bottenplåten så att de glider med lätt passning inuti korgen.
Preparera ytorna med cyanoprimer, sätt en liten droppe cyano på varje ställe inuti korgen där klossarna skall sitta och tryck dit bottenplåten med klossarna. Låt härda.
Skruva loss och ta bort bottenplåten. Sätt klämmor enligt bild. Tillför mer cyanolim runt kanterna så att det sugs in i ev spalter. Låt härda igen.
Skruvarna försänks i bottenplåtens undersida
Jag har börjat på nästa, nr 5 i ordningen, det skall med tiden bli D 314.
Det börjar med korgfästen. Tror inte jag postat bilder av detta moment tidigare.
Klossar av Evergreen 6x6mm, borrade och gängade M1.6 limmas fast i korgen. Det fungerar med klenare dimension än 6x6, det råkade bara finnas i förråd.
Monteringsföljd: skruva fast klossarna på avsedd plats på bottenplåten så att de glider med lätt passning inuti korgen.
Preparera ytorna med cyanoprimer, sätt en liten droppe cyano på varje ställe inuti korgen där klossarna skall sitta och tryck dit bottenplåten med klossarna. Låt härda.
Skruva loss och ta bort bottenplåten. Sätt klämmor enligt bild. Tillför mer cyanolim runt kanterna så att det sugs in i ev spalter. Låt härda igen.
Skruvarna försänks i bottenplåtens undersida
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
En ärrad originalbild från digitalt museum, anges vara tagen i perioden 1936-40. ID: JvmKDAC00233. (Fotograf okänd. Public Domain Mark)
Loket är blankt i lacken, märkt med skuggade siffror och har tryckluftvissla, solskärmar samt strömavtagare PKB. Kan vara kort efter leverans 1936.
Noterar; förare i hytten men strömavtagaren sänkt. Fullt av "gubbar i hatt" på perrongen. Maskinavdelningen ute på vift?
Loket är blankt i lacken, märkt med skuggade siffror och har tryckluftvissla, solskärmar samt strömavtagare PKB. Kan vara kort efter leverans 1936.
Noterar; förare i hytten men strömavtagaren sänkt. Fullt av "gubbar i hatt" på perrongen. Maskinavdelningen ute på vift?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Kan inte låta bli att skriva detta, hoppas att det inte tolkas som oseriöst!
Gubben i keps på perrongen liknar Christer Classons karaktär "Birger" från Full Fräs (Falkenbergsrevyn) Han står med armarna pekandes ut från kroppen..
Ber om ursäkt om jag förolämpar nån avlägsen släkting.
Gubben i keps på perrongen liknar Christer Classons karaktär "Birger" från Full Fräs (Falkenbergsrevyn) Han står med armarna pekandes ut från kroppen..
Ber om ursäkt om jag förolämpar nån avlägsen släkting.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Hur som helst, en mycket grann bild på det mest svenska lok av alla…D-loket.
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt lokHLS skrev: ↑09 dec 2022, 23:13 En ärrad originalbild från digitalt museum, anges vara tagen i perioden 1936-40. ID: JvmKDAC00233. (Fotograf okänd. Public Domain Mark)
Loket är blankt i lacken, märkt med skuggade siffror och har tryckluftvissla, solskärmar samt strömavtagare PKB. Kan vara kort efter leverans 1936.
Noterar; förare i hytten men strömavtagaren sänkt. Fullt av "gubbar i hatt" på perrongen. Maskinavdelningen ute på vift?
Här finns en målnings beskrivning:
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=38392
Observera också. Signallykta endast i B-ände. Kommer i A-ände 1960 först.
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Har du möjligen tillgång till de färgprov som nämns i den länkade texten?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Nej. Dessa finns nog inte kvar tyvärr?
Bilden över just 314 stämmer bra med texten nedan.
Fönsterbågen i gaveldörren målas dock icke med grå färg, utan bestrykes med samma färg som dörren.
Har nu tittat igenom alla bilder jag har och konstaterar att texten stämmer på nylevererade stål-D.
BoJ
Se denna också Även näst sista D-loket 598 levererat 1944 hade korgfärgen på fönsterbågen i gaveldörren.
Re: Hinsholmens mekaniska
D 314 närmar sig färdigställande. Kvar att montera skalakoppel, framändesskärmar och solskärmar.
I övrigt är loket klart.
I övrigt är loket klart.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Flitens lampa lyser som vanligt i Götet!
Fin modell av en ”mycket svensk” förebild.
Blir säkert ett trevligt inslag på MRW-anläggningen!
/Mats
Fin modell av en ”mycket svensk” förebild.
Blir säkert ett trevligt inslag på MRW-anläggningen!
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
Hej Mats,
Det här loket är det näst sista i serien som jag bygger. Det börjar bli slut på både korgar och drivenheter.
Det är mycket jox inuti korgen pga digitalisering, belysning och ljud. Kretskortet hjälper dock till att få ordning på kabelsalladen.
Varje lampa har ett eget seriemotstånd.
Not: dekodern är inte installerad men väl adapterkortet-
Det här loket är det näst sista i serien som jag bygger. Det börjar bli slut på både korgar och drivenheter.
Det är mycket jox inuti korgen pga digitalisering, belysning och ljud. Kretskortet hjälper dock till att få ordning på kabelsalladen.
Varje lampa har ett eget seriemotstånd.
Not: dekodern är inte installerad men väl adapterkortet-
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt Hans
BoJ
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Tog ett leveransfoto på 314 i kväll. Slarvigt att inte kopplet är upphängt.
Sen dök BJ 207 upp vid Bredfors. Gruppbild..
Sen dök BJ 207 upp vid Bredfors. Gruppbild..
Senast redigerad av HLS den 16 feb 2023, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Snyggt möte i Bredfors.
BoJ
BoJ
Re: Hinsholmens mekaniska
Hej Bosse,
314 går bra! Det rullade några varv på banan i går, med ett kort tåg.
Provkörde även nästa chassie, analogt. Funkade fint.
314 går bra! Det rullade några varv på banan i går, med ett kort tåg.
Provkörde även nästa chassie, analogt. Funkade fint.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Snygga modeller bägge två!
Lite nyfiken på vad för chassie o drivning i 314…?
Känner inte igen det lilla man ser av det.
Hemmbygge?
/Mats
Lite nyfiken på vad för chassie o drivning i 314…?
Känner inte igen det lilla man ser av det.
Hemmbygge?
/Mats
Re: Hinsholmens mekaniska
hej Mats
Det är ett av chassina som producerades i samarbete mellan Sture Holmberg och MRW.
På sid 3 i tråden, inlägg skrivet 4 dec 2019 finns chassiets stamtavla beskriven.
All fem loken som producerats hittills har sådana chassin. Nästa lok kommer få ett chassi av Brimalms fabrikat.
Sen blir det inga fler D-lok inom överskådlig framtid.
Det är ett av chassina som producerades i samarbete mellan Sture Holmberg och MRW.
På sid 3 i tråden, inlägg skrivet 4 dec 2019 finns chassiets stamtavla beskriven.
All fem loken som producerats hittills har sådana chassin. Nästa lok kommer få ett chassi av Brimalms fabrikat.
Sen blir det inga fler D-lok inom överskådlig framtid.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Re: Hinsholmens mekaniska
Ett litet verkstadstips:
När man sätter HNJv:s hjul på andra lokmodeller finner man i bland att hålen i koppelstängerna är för stora för koppeltappen vilket resulterar i glapp och ojämn gång.
På E/E2 loken uppstod utöver detta ett problem till: De etsade koppelstängerna är 0.5mm breda, och HNJv:s vevtappar har frigång för 0.95, vilket resulterar i ett negativt axialspel på mittaxlarna där man monterar dubbla koppelstänger.
En lösning på detta är som följer:
Kapa till bussningar av Albion Alloys MBT17 1.5/1.7mm rör, 1.2mm långa och trä på koppeltapparna.
Ett passande verktyg hjälper för att slipa längden lika på alla bussningar. Tappen har måtten D=1.5,L=1.2
Vevtapparna monteras med loctite "medel" och dras med måttligt moment för att inte stuka bussningarna.
Monteringen av HNJv koppeltappar förenklas stort om man har en handchuck med lämplig diameter:
Mina kom nog från Chronos,, https://www.chronos.ltd.uk/product/set-of-4-pin-vices/
När man sätter HNJv:s hjul på andra lokmodeller finner man i bland att hålen i koppelstängerna är för stora för koppeltappen vilket resulterar i glapp och ojämn gång.
På E/E2 loken uppstod utöver detta ett problem till: De etsade koppelstängerna är 0.5mm breda, och HNJv:s vevtappar har frigång för 0.95, vilket resulterar i ett negativt axialspel på mittaxlarna där man monterar dubbla koppelstänger.
En lösning på detta är som följer:
Kapa till bussningar av Albion Alloys MBT17 1.5/1.7mm rör, 1.2mm långa och trä på koppeltapparna.
Ett passande verktyg hjälper för att slipa längden lika på alla bussningar. Tappen har måtten D=1.5,L=1.2
Vevtapparna monteras med loctite "medel" och dras med måttligt moment för att inte stuka bussningarna.
Monteringen av HNJv koppeltappar förenklas stort om man har en handchuck med lämplig diameter:
Mina kom nog från Chronos,, https://www.chronos.ltd.uk/product/set-of-4-pin-vices/
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se