Toppbilden, visa:    


När man glömmer man bort att stämma av mot förebilden - Vattentorn på Skultunasektionen.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

När man glömmer man bort att stämma av mot förebilden - Vattentorn på Skultunasektionen.

Inlägg av ollef »

Det här är en översikt över Skultunasektionen, den allra äldsta delen på min bana.
Bild
Vid infarten i nederkant på bilden skymtar en frilagd grund, ungefär som det då det såg ut vid stationsområdet när jag byggde modellen mellan 1995 och 2000.

Bild
På den grunden planerade jag redan från början att jag skulle komplettera med en modell av det tegelvattentorn som tidigare stått nere vid åkanten så snart jag hittat bilder som jag kunde använda som underlag.
Men det skulle dröja……..

Våren 2021 passerade vi på en utflykt ett liknande vattentorn vid Ådalen, inte alls långt hemifrån, längs gamla Enköping-Heby-Runhällens järnväg.
Återvände under hösten för att ta bilder och mäta upp.
Vattentornet låg helt perfekt frilagt med lättillgängliga stora öppna ytor utan skymmande träd.

Projektet fick vila ett tag till och först nu i dagarna har jag kommit igång med ritandet.
Bild
Jag kom så långt att jag ritat klart stommens former och tegelväggar med korrekt lagda förband och skulle börja med tegeldekor och fönster.
Då tyckte jag det var dags att kontrollera om det kanske var några detaljer som skilde mellan tornet i Ådalen och förebilden i Skultuna
så jag letade fram de två foton jag hittatpå tornet vid Svartån.
Bild
Det var ju inte mycket som stämde, tornen var av helt olika modell.
Helt lurad av falska minneskopplingar hade jag jobbat vidare och vidare.......
Jag hade tydligen med tiden ändrat minnesbilden till att likna ett torn i ett mer vanligt förekommande utförande.
Det var bara att backa tillbaka och göra om.

Bild

Det här fotografiet var ändå ett mycket bra underlag för måttsättning med sina synliga tegelrader
Men nu har jag till min eget förtret blivit tvungen att gissa mig till utförande på de delar som inte syns på fotona.
Baksidan och utförande av tak och den skorsten som skymtar i överkant.
Dom blir visserligen skymda för betraktaren, men för min egen del hade det varit trevligt att få även de detaljerna någorlunda korrekta.

Bild

Men der ser i alla fall ut att kunna bli en rätt trovärdig modell av byggnaden när den blir färdig
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: När man glömmer man bort att stämma av mot förebilden - Vattentorn på Skultunasektionen.

Inlägg av ollef »

Lagom stort och avgränsat projekt för en gångs skull.
Efter tre dagars ritarbete kunde jag skicka på filerna till skrivaren så fick den jobba över natten.

Bild

Utskriften av modellens tre delar gick bra redan på första försöket så när delarna fått härda och vila en stund var det dags att börja måla och sedan placera ut den vid brofästet.

Bild

Så hela bygget från tomt papper till klar modell tog fyra dagar.

Fast det är klart, det tog först drygt 20 år för att få till ett underlag för bygget
Och hade jag inte blandat ihop mina minnesbilder hade det nog inte blivit byggt än på ett tag
Så ibland kan det vara bra att minnas fel……..

Bild
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: När man glömmer man bort att stämma av mot förebilden - Vattentorn på Skultunasektionen.

Inlägg av Johan Molin »

Det blev en riktigt häftig byggnad! Roliga förlagor du hittar!

Skriv svar

Återgå till "Järnvägsrelaterade Byggnader"