Toppbilden, visa:    


Kan man påverka sin elkonsumtion?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av cgn1954 »

Jo, det går (detta gäller egen fastighet). Vi har mer än halverat kostnaderna sen dagen vi installerade bergvärme. Sen blev det ännu lite mer besparing genom solceller och ett batterilager.

Nå, meningen med detta inlägg är inte att skryta utan att visa att det är lite "kul" - faktiskt - att veta vad man köper för el och varför - vilka prylar drar effekt, osv. Jag anser att om man har koll så kan man göra nåt åt det. Vi har fortfarande för högt genomsnitt beträffande förbrukning men det viktiga är nog att ha koll. Sannolikt är det serverinstallationen som drar en hel del... Åtgärder planeras förstås.

Här är en bild på en genomsnittlig dags "förbrukning" en vinterdag - ja ni vet - energi kan inte förbrukas, bara omvandlas. För nördar är det här kul, ju - att ha koll... [JC_doubleup.gif]

På sommaren är "Solen tittar fram" ca 15-16 timmar per dygn en solig dag (dvs. "gratis" el). Idag var det bara 3-4 timmar men det är smällar man får ta här i Norden. Vissa dar regnar/snöar det dessutom... :=u

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av 1956 »

Intressant, hur mycket är den totala förbrukningen det dygnet och vad var medeltemperaturen hos er? Jag följer vår förbrukning via e-on appen dag för dag men kan även gå in och se den timme för timme.

Vi har också satt upp solceller hos oss men de är inte inkopplade ännu. Det ska bli intressant att se hur många kWh som kommer att produceras. 2022 var väl ett ovanligt solrikt år, åtminstone här på Österlen. Vi hoppas nu på en repris i år.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av cgn1954 »

1956 skrev: 20 jan 2023, 11:02Intressant, hur mycket är den totala förbrukningen det dygnet och vad var medeltemperaturen hos er? ...
På fråga (a) svarar jag: 34 kWh/dygn (Korrigering (20/1): Det är KÖPT el, inte fastighetens totala förbrukning, vi kan inte se den, tror den är närmare 80 kWh/dygn).
På fråga (b) svarar jag: 0,0 grader C

Skulle vilja ha ner det till ca 20-25 kWh/dygn. Jobbar på det.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av 1956 »

Imponerande låg förbrukning, två frågor till. Har ni vattenburen golvvärme, är solcellernas elproduktion medräknad och i så fall, hur många kWh står de för?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av cgn1954 »

Nej, ingen vattenburen golvvärme, bara (!) vattenburet för övrigt.

Jag har inga siffror totalt då olika delar kommit vid olika tidpunkter, förstås: Bergvärme, solceller, batterilager.... men ett år är "helt", 2022. Så lite siffror nedan.

Så här - de elmätare man får från nätägaren kan inte "se" annat än köpt el och såld el. Den el som produceras "internt" och således används internt har jag inga siffror på men tror, baserat på att jag vet vilka prylar som är konsumenter, att årsförbrukningen är ca 28-30 000 kWh. Huset är på dryga 140 kvm, damm-pumparna drar ca 200 W året om, servrarna ca 300 W. Kyl o frys, frys, 2 avfuktare, WiFi, osv. drar ju alla sitt. Många bäckar små....

Exempel år 2022:
- köpt el 10 300 kWh
- såld el 2 200 kWh (kan notera att vi sålde 5 500 kWh år 2020 men när vi skaffade batterier 2021 så sjönk den sålda elen och den användes istället här när solen inte lyste!)
- solcellerna produktion 8 140 kWh, det mesta används här, resten säljs enligt ovan (2 200 kWh)
- bergvärmen vet jag ger störst vinst - den sparar kanske 12-13 000 kWh/år

Hoppas det var lite "kul" info... önskar själv att vi går ner från ca 10-11 000 kWh köpt el till kanske 6-7 000 . Vi får se hur det går.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av Beeblebrox »

Vi har solceller sedan snart 3 år tillbaka. I höstas bytte vi en klen frånluftsvärmepump mot en ny kraftig luft-vattenvärmepump.
Jag har haft bra koll på vår förbrukning sedan solcellerna blev installerade och jag via det systemet kan ha koll på när vi köper, vad vi förbrukar , vad vi säljer och vad cellerna producerar.
Jag har nyligen även börjat mäta enskilda förbrukare för att se om jag kan hitta "tjuvar". Det gör jag genom att jag har skaffat ett antal Shelly plug S som man sätter i vägguttaget och sedan mäter den inkopplad förbrukare.
Mina slutsatser är att uppvärmningssystemet är A och O. Därefter kommer inomhustemperaturen. Allt annat är mest grus i sammanhanget.
Denna januari snittar vi ca 43kWh per dygn, att jämföra med förra året då vi hade 65kWh i snitt. Hela skillnaden beror på värmepumpen är min uppfattning. November och december hade nästan liknande siffor i skillnad mot föregående år.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av ollef »

Lite kul ämne i dessa tider och intressant att jämföra med andra på den här nivån.

Vi har i april kört våra solceller i 4 år.
Vi funderade då på batterier som ett förnuftigt komplement för att nyttja produktionen på bästa sätt.
Men då var det inte en realistisk investering, dyrt, utan bidrag, en rätt klumpig, skrymmande och ändå lite väl klen installation. Förmodligen har det hänt en del på batterisidan sedan dess,

Våra siffror för 2022:
Boyta c:a 180m2 och så tillkommer c:a 30 m2 uppvärmda ytor i källaren.
Värmesystem: Vattenburet radiatorystem med gammal bergvärmepump från 2004

Årsförbrukning:
- Köpt el - 13,3 MWh
- Egen prod. 3,8 MWh
Total förbr, 17,1 MWh

Solceller årsproduktion:
- Egen förbr. 3,8 MWh
- Såld el. 5,5 MWh
Total prod. 9,4 MWh

Har ingen statistik på hur mycket olika komponenter drar i hushållet.
Till hösten hoppas vi kunna byta ut den gamla bergvärmepumpen.
Får väl hoppas att det generationsskiftet på något sätt skall märkas.
Bara att hoppas att vi får leverans före nästa vinter.
Tillgång och leveranstider för värmepumpar är tydligen lite osäkra för närvarande

(Korrigerat måttenheten till MWh ;-)
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av Beeblebrox »

ollef skrev: 21 jan 2023, 00:14
Har ingen statistik på hur mycket olika komponenter drar i hushållet.
Till hösten hoppas vi kunna byta ut den gamla bergvärmepumpen.
Får väl hoppas att det generationsskiftet på något sätt skall märkas.
Bara att hoppas att vi får leverans före nästa vinter.
Tillgång och leveranstider för värmepumpar är tydligen lite osäkra för närvarande

(Korrigerat måttenheten till MWh ;-)
Om du inte gjort det redan- ta in offerter nu på kommande byte av pump. Min Nibe 360 frånluftspump sa godnatt i Maj. Jag ville inte ha en lika klen utan byta upp mig i kapacitet, då är det Nibe 700-serien som gäller. Då var leveranstiden runt 1år på dom. Det slutade med en IVT AirX luft-vattenpump som jag fick installerad i början av Oktober. Leveranstiden var synnerligen avgörande faktor för beslutet.

Gällande enskilda förbrukare kan jag verkligen rekommendera Shelly plug S som är en smart stickpropp med brytare och inbyggd effektmätare. Jag har nu satt några på förbrukare i huset. Jag har ett garage/förråd på 30-35m2 som värms till ca 10 grader med 2 elradiatorer. Jag har konstaterat att nästan 25% av husets totala förbrukning hittils i januari går dit och skall följa det ett tag till för att se om jag på vettig sikt kan räkna hem en luft-luftvärmepump istället därute.
Pluggarna kan även användas för att styra belysning enligt fasta scheman, via rörelsensorer eller astrour. Massor av roliga och bra funktioner till priset av drygt 200kr.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Kan man påverka sin elkonsumtion?

Inlägg av ollef »

Det galna el-året 2022 och det här med egna solceller.

Efter att åter ha läst inläggen tråden blev jag lite mer nyfiken och följer upp mitt senaste inlägg.
Hade tidigare bara rent tekniskt följt upp förbrukning/försäljning i kWh,
- inte i faktiska kronor vid jämförelse med om vi inte haft egen solel.

Tappade hakan när jag såg resultatet, har jag tänkt eller räknat fel? :shock:

Till saken hör att vi för dagens förhållanden idag har ett oförskämt fördelaktigt bundet elavtal vilket nog förklarar en del.
Vi betalar 1,62 kr per kWh. (Tot för fasta avgifter, elhandel, överföring och Moms)
Och har kunnat sälja el i snitt för 2,09 kr kWh (I somras upp till 4 kr / kWh) :-J


Vår förbrukning var 2022 totalt på 17,1 MWh (Det är aningen under snittet för de senaste tio åren)
Med samma avtal och utan egen solproduktion skulle det ha kostat oss 28 200 kr före elkompensationen.

Men med vår egen solproduktion blev det så här
Inköpt el. 21 500 kr. (13,3 MWh)
Såld el. 11 500 kr. ( 5,5 MWh)
En utgift på bara 10 000 kr, redan där en besparing på 18 200 kr

Och det räcker inte med detta, sen tillkommer
- Skattereduktion för egen producerad solel. 3.300 kr
- Utbetald elpriskompensation Jan-feb 2022 3.100 kr

Då är vi nere i en utgift på bara 3 600 för hela året

Men sedan tillkommer elpriskompensationen för mars-okt och nov-dec
Så det pekar på att vi för år 2022 knappt får några utgifter alls för elkonsumtionen
Och en besparing på runt 21 000 vilket med råge motsvarar årets avskrivning av solanläggningen

Men som sagt 2022 var ett galet och oförutsägbart år och vi verkar ha dragit en av de få vinstlotterna.


Not.
Korrigerat siffrorna för besparingen som inte blev lika stor som jag först skrev
då elkompensationen ju även skulle påverkat kostnaden positivt om vi inte haft solanläggning
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"