Toppbilden, visa:    


En stund i Karlstad i januari 2023

Banhistoriker, stationsplaner, bilder och tidtabeller.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av cgn1954 »

Jag är inte så ofta i Karlstad - det är nog 10 år sen - men i väntan på SJ3000 och hemfärd från jobb så hanns det med några enkla bilder med mobilen denna dag 24 januari 2023.

Inget märkvärdigt, vardagsbilder som det heter. Persontåg kommer och går, växling av godståg, "prylar" på stationen - jag gillar att fota järnvägsprylar - vad är det för djur, vad används de till.. osv.

1. Viloläge - ska om en stund växlas in framför ett godståg som är på ingående.
En lite större bild - 800 px bred

2. Tåg VTAB 9 till Sunne och Torsby.
En lite större bild - 800 px bred

3. En typisk dvärgsignal som är 2,5 meter hög! Inte så liten...
En lite större bild - 800 px bred

4. Pryl - frågan från en okunnig är väl vad veven näst längst till höger används till?
En lite större bild - 800 px bred

5. Östra in-/utfarten...
En lite större bild - 800 px bred

6. .. å vänder man sig om ser man nästan hela stationsområdet.
En lite större bild - 800 px bred

7. En vanlig post. Värmepost.
En lite större bild - 800 px bred

8. Fin järnvägsstation - och det heter inte tågstation!
En lite större bild - 800 px bred

9. En modern bock - kanske kan vara underlag för en 3D-utskrift till modelljärnvägen?
En lite större bild - 800 px bred

10. Vila.
En lite större bild - 800 px bred

11. Ej vila - en Regina kommer in...
En lite större bild - 800 px bred

12. Bild utan Reginan - in-/utfart västerut.
En lite större bild - 800 px bred

13. Flera Reginor. Bilden ger sken av en storstad...
En lite större bild - 800 px bred

14. Nos i närbild.
En lite större bild - 800 px bred

15. Ett regiontåg - ett regionalt tåg.
En lite större bild - 800 px bred

16. Här kommer godståget in, stannar efter någon minut och ...
En lite större bild - 800 px bred

17. ... de fyra sista vagnarna kopplas av. T44:an kopplas loss o gör rundgång, Rc:n på bild 1 kopplas på först i tåget.
En lite större bild - 800 px bred

18. "Skumma" containervagnar, inte sett förut, ingen märkning, verkar inte gå att lasta av... någon vet mer än jag om dessa.
En lite större bild - 800 px bred

19. Skumma signaler på perrongen - inte sett förut. Vad är de?
En lite större bild - 800 px bred

20. Samma här där den blå Reginan stod - såg heller inte denna signal användas.
En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av Johan Molin »

Det är längesedan jag var i Karlstad också, men det är sig precis likt. När jag hade "business" i staden brukade jag bo på ett hotell (Drott???) som låg mitt emot stationen, så jag hade god utsikt över allting som hände på bangården, och allting känns fortfarande välbekant.

Men är jag helt del på det? Det är väl ÖSTRA infarten du fotograferat? Själva stationsbyggnaden ligger vad jag minns på norra sidan om stationsområdet.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av cgn1954 »

Johan Molin skrev: 25 jan 2023, 07:37Men är jag helt del på det? Det är väl ÖSTRA infarten du fotograferat? Själva stationsbyggnaden ligger vad jag minns på norra sidan om stationsområdet.
He he, tack Johan - har nu korrigerat väderstrecken... både östra o västra :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av Johan Molin »

Jag måste erkänna att jag var tvungen att googla fram en karlstads-karta för säkerhets skull. Det räcker ju med att man är 95 % säker på en sak, skriver någon annan motsatsen så räcker det ju för att man ska börja tveka ...

I övrigt fina bilder!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av cgn1954 »

Visst ere guld att se bilder? [JC_doubleup.gif]
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av St. Mikael »

Lägg till 20 år och detta är ett härligt nostalgiskt tidsdokument!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev: 24 jan 2023, 23:27 Jag är inte så ofta i Karlstad - det är nog 10 år sen - men i väntan på SJ3000 och hemfärd från jobb så hanns det med några enkla bilder med mobilen denna dag 24 januari 2023.

Inget märkvärdigt, vardagsbilder som det heter. Persontåg kommer och går, växling av godståg, "prylar" på stationen - jag gillar att fota järnvägsprylar - vad är det för djur, vad används de till.. osv.

...
18. "Skumma" containervagnar, inte sett förut, ingen märkning, verkar inte gå att lasta av... någon vet mer än jag om dessa.
En lite större bild - 800 px bred

...
20. Samma här där den blå Reginan stod - såg heller inte denna signal användas.
En lite större bild - 800 px bred
18. Vagnen är en specialversion av containervagn som i visat utförande är "skräddarsydd" för Stora Enso (bl.a. Skogahall) och deras Base Port System.

Green Cargo beskriver den:

https://www.greencargo.com/sv/godsvagns ... r/sgmns-w/

Ytterligare en bildkälla:

https://www.researchgate.net/figure/Sea ... _266561810
TEKNISA HÖGSKOLAN i Jönköping, Examensarbete M Johansson/J Karlsson skrev:
SECU står för Stora Enso Cargo Unit och är en specialutvecklad lastbärare anpassad för Stora Ensos eget logistiksystem – Baseport System. SECU-boxarna har kapacitet för att lasta upp till 60 ton och är försedda med radiotranspondrar, RFID-tags, vilka snabbt och automatiskt kan identifiera varje behållare i lastsystemet. En SECU-box är 14 meter lång och 3.3 meter hög. Hantering av SECU-boxarna kan endast ske via anpassade hamnar. De kan endast transporteras på tåg och fartyg eftersom de inte är anpassade, varken storleksmässigt eller viktmässigt, för lastbilstransporter. Det gör att de är mindre flexibla än containrarna
msb.se (AL30A 2004:15948 / SoTp styrgrupp 39) skrev: SECU-boxen har fasta ben och hanteras med speciella
grensletruckar för lastning/lossning av järnvägs-
vagnar. I hamn och på terminal hanteras den på Mafi-
trailers.
20. Signalen är en gammaldags avgångssignal (A-signal) som enl SäO årgång 1959 Fig 11a beskrivs som
Betydelse: "a v g å n g" till tåg. Skenet (gult) är blinkande

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En stund i Karlstad i januari 2023

Inlägg av PeO »

d680ae skrev: 03 feb 2023, 01:00 .......
TEKNISA HÖGSKOLAN i Jönköping, Examensarbete M Johansson/J Karlsson skrev:
SECU står för Stora Enso Cargo Unit och är en specialutvecklad lastbärare anpassad för Stora Ensos eget logistiksystem – Baseport System. SECU-boxarna har kapacitet för att lasta upp till 60 ton och är försedda med radiotranspondrar, RFID-tags, vilka snabbt och automatiskt kan identifiera varje behållare i lastsystemet. En SECU-box är 14 meter lång och 3.3 meter hög. Hantering av SECU-boxarna kan endast ske via anpassade hamnar. De kan endast transporteras på tåg och fartyg eftersom de inte är anpassade, varken storleksmässigt eller viktmässigt, för lastbilstransporter. Det gör att de är mindre flexibla än containrarna
Jag tror inte de kan åka tåg överallt heller, men de är avsedda för speciella omlopp. Ett minne om tillfällig avstängning av Västra stambanan söder om Alingsås en juli för en del år sedan, när tunnlarna vid Aspen skulle vidgas, en åtgärd som blivit till nytta för mer än bara dessa transporter. Pendeltågen ersattes med buss Lerum-Gbg och fjärrtåg leddes delvis om Herrljunga-Borås.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Järnvägar"