Toppbilden, visa:    


Om att köpa ifrån en små skale tillverkare

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Om att köpa ifrån en små skale tillverkare

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er! Har en liten fråga till er om hur ni ställer er till att köpa ett lok ifrån en så kallad små skale tillverkare. Jag menar med reservdelar, service och dylikt. Jag frågar därför att det ligger ute ett italienskt lok ifrån ACME som jag är väldigt kär i, men det kostar ju (2500 ) en slant. Sedan kanske ACME inte är ett pyttebolag utan ett väldigt fint märke, det är ju stort i (italien) europa. Men för mig är dom ett mindre märke jämfört med dom stora. Man har ju följt med dom senaste 30 40 åren med alla våra svenska tillverkare, Brimalm, Skanex med många flera som lovar och donar. Men vad händer sedan när dom har konkat eller lagt ner, och man sitter med kanske ett lok för flera tusenlappar och får ingen service eller reservdelar. Jag har redan ett lok ifrån ACME och två ifrån O.skar och dom går hur bra som helst, nästan bättre än ifrån dom "stora" tillverkarna. En fin vagn ifrån en mindre tillverkare är ju okej,det går ju liksom inte sönder av någon anledning, men ett lok som kanske behöver delar och service, det blir ju lite annat. Jag bara undrar om hur ni tänker när ni köper ifrån en "mindre" tillverkare, tvekar ni? Ingen skugga över dom tillverkare jag har nämt, utan heder för att dom försöker skapa fina nya modeller och varianter som vi vill köpa! Jag har ju förut frågat här på forumet om service, reparation av N-skale lok men ingen verkar veta något (skumt), så det är ingen enkel fråga om man köper ett lok som kostar typ 2-3 tusen och sedan sitter där när något går fel!

Mvh

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Om att köpa ifrån en små skale tillverkare

Inlägg av d680ae »

Finns det någon alternativ tillverkare a samma modell?
Nähä...! Då är ju situationen och riskbedömningen enkel.
Bara att ställa den egna försiktighetsprincipen mot det egna habegäret och krydda anrättningen med den information man kan erhålla från en välrenommerad svensk återförsäljare beträffande kvalitet, garanti- och servicehantering. Man kan naturligtvis även väga in ev. egen "fixarmentalitet" till förmån för en utökad risktagning.
Tidigare diskussioner om kvalitetsbrister har ju främst rört svenska småserietillverkare. En stor, eller i vart fall större tillverkare, om än inte stor på svensk marknad, behöver inte vara så riskabel om det bara finns ett väl fungerande återförsäljarnät tillgängligt. Det brukar snabbt skrumpna ihop och försvinna om inte tillverkaren är tillförlitlig.
Helsvenska konkurrenter brukar kunna ha en fördel av en viss "gulle-gull-mentalitet" hos delar av kundkretsen som öppnar för stor tolerans mot deras tillkortakommanden.
Sedan är det bara att välja, "köpa eller inte köpa?".

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Om att köpa ifrån en små skale tillverkare

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet inte om A.C.M.E. kan räknas som "småtillverkare". Företaget är representerat i flertalet hobbyaffärrer i Europa. För inte så längesedan recenserades ett mycket fint vagnssätt "Italia Express" respektive en Mitropa-vagn i danska tidskriften Spor og Baner. MIBA presenterar ofta ACME-modeller.
Mitt intryck är att de gör modeller med mycket hög kvalitet, ofta högre än "storserietillverkarna".

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Om att köpa ifrån en småskaletillverkare

Inlägg av cgn1954 »

En svensk småskaletillverkare som seglat upp på senare år är ju HNoll, som med sina fina personvagnar slår rekord i detaljer och kvalitet, dock till ett pris - 1200 spänn för denna vagn.

Så därvidlag, med kvalitén, är det nog inga problem. Det som kan hända är väl att just småskaligheten ger problem med ekonomin som påverkar t ex support, etc, se t ex på Brimalm.

Bild lånad av MJ-Hobbyexperten
En lite mindre bild - 400 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"