Toppbilden, visa:    


Munkebergs järnväg

Kurt L
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2022, 22:08

Munkebergs järnväg

Inlägg av Kurt L »

Som ny på mötesspåret tänkte jag nu presentera min anläggning, fortfarande väldigt mycket "work in progress"...

Munkebergs järnväg är inspirerad av 600 mm smalspårsbanor i Sverige, särskilt Munkedals järnväg och Jönköping - Gripenberg, som ju hade mer allmän trafikfunktion. Det är en H0e-layout, 120 x 80 cm eftersom den inte skulle bli för stor och det fanns färdiga spånskivor i det måttet. Det är en klassisk oval med två stickspår, tänk er en järnväg som förbinder stenbrott och timmerutlastning uppe på berget med en kaj vid havet, tiden är ca 1920. På en mellannivå ligger en liten station med mötesspår, där man får tänka sig att det finns kontakt med omvärlden i form av ovalen som försvinner in i en tunnel. Anläggningen utgår från Rocos startsats med ånglok och några små tippvagnar. Spårplanen är ritad med Anyrail, ett verktyg som passade mig utmärkt, bra att få en färdig inköpslista. För att bygga upp landskapet har jag framförallt använt cellplast.

Arbetsläget just nu är att jag gjort stora delar av landskapsstommen men inte så mycket detaljer, spåret är på plats och provkört. Den del av landskapet som innehåller en bro över havsviken har jag gjort mer färdigt för att kunna lägga spåret. Bilderna visar spårplan, en översikt när spåret kommit på plats och ett par bilder som visar dagsläget.

Kurt

Spårplan från Anyrail
Spårplan från Anyrail
Rälsen på plats
Rälsen på plats
Kaj, bro, grusväg och en bit av havet
Kaj, bro, grusväg och en bit av havet
Uppe på berget återstår mycket
Uppe på berget återstår mycket

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Trevligt! Det här ska förstås följas med uppmärksamhet! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av cgn1954 »

Väldigt kul.. på en liten yta. Tänk när du får blodad tand o ska ha en bana på 100 x 20 meter. Fast det är/blir enkelt - "bara" att skala upp. Hehe...

PS Väldigt bra med många bilder - de ger en helt annan läsförmåga om "läget" liksom... Människan är ju inte mest text utan mer bild.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av d680ae »

God ansats - bra start - kan bli riktigt läckert.
Hade den sedan också legat på Munkeberg, grannbostadsområdet i min hemstad hade det kunnat bli fulländat.
Projektet följs med intresse.

Kurt L
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2022, 22:08

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av Kurt L »

Sett från vänster, med bro och annat som redan är klart.
Sett från vänster, med bro och annat som redan är klart.
Det går framåt, men inte så snabbt. Nu är i alla fall landskapets former på plats, lite bergigt med ett stenbrott. Tanken har från början varit att försöka skapa ett landskap med nivåskillnader. Nästa steg blir att klä på olika ytor och få dit fler detaljer. Synd bara att det verkar som jag behöver fixa lite med elmatningen, delvis strömlöst när jag skulle provköra...

Kurt
Bilagor
Sett från höger syns stenbrottet uppe på berget.
Sett från höger syns stenbrottet uppe på berget.
Sett framifrån för en överblick med olika nivåer.
Sett framifrån för en överblick med olika nivåer.

Kurt L
Inlägg: 5
Blev medlem: 16 aug 2022, 22:08

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av Kurt L »

Hur går det med Munkebergs järnväg? Det undrar jag själv ibland, det går i alla fall inte så snabbt, men det går framåt. Landskapet är mer färdigt och till stor del målat nu. En del detaljer är på plats, nu har Munkeberg fått en station också, med inspiration från Gräfsnäs. Bifogar lite bilder.
/Kurt
Bilagor
20221216_214258-COLLAGE.jpg
20221216_214346-COLLAGE.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tack för uppdatering, och God Jul på dig!

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Munkebergs järnväg

Inlägg av ErikB »

Mycket trevligt Kurt! Ser fram emot fortsättningen. [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"