Toppbilden, visa:    


Volvo bussar i skala HO

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Lihkströmsverken »

WinterZone har på uppdrag av Spårvägssällskapets Östgöraavdelning tagit fram två bussmodeller i skala HO.
Volvo B616F bild 1.JPG
Volvo B616Fbild 2.JPG
Volvo B727 bild 1.JPG
Volvo B727 bild 2.JPG
Volvo B727 bild 3.JPG
I de två medföljande prospekten kan man läsa att det dels är en Volvo B727 SKV Nyboxer från 1959, dels en Volvo B616F Nyboxer från 1959. Den förstnämnda sägs vara en busstyp som var spridd över hela landet och SJ hade typen i både den gamla färgsättningen som den nya orange. Den andra, B616F fanns i Norrköping, Västervik och Eksjö och eventuellt på andra platser. Nu är min kunskap, och min bokhylla tom på Volvo bussböcker, så mer information om dessa två busstyper skulle uppskattas.

Bussarna säljs av Spårvägssälskapets Östgötaavdelning och kan rekommenderas.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

Hur hittar man en hemsida där man kan köpa dem?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Lihkströmsverken »

Johan Molin skrev: 05 nov 2022, 09:01 Hur hittar man en hemsida där man kan köpa dem?
Finns inte så vitt jag vet. Fick ett telefonnummer (som jag inte vill skriva ut här) av WinterZone.

/Ola

Användarens profilbild
Anders_S
Inlägg: 118
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:26
Ort: Kalmar

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Anders_S »

Johan Molin skrev: 05 nov 2022, 09:01 Hur hittar man en hemsida där man kan köpa dem?
Längst ner till vänster på denna sidan finns en e-post adress.
Skicka ett mejl och hoppas man får svar.

https://www.sparvagssallskapet.se/ostgota/

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av GammelDansken »

Hej
Jag har grävt lite i det.
Kommet fram till att Winter zone har katalog här (det är ganska omfattande)

https://winterzone.se/pdfs2/katalog.pdf

och deras shop är här

https://shop.winterzone.se/index.php

Har inte utforskat vidare, men här borda man hitta det. Annars är det mycket skojigt. :shock:

//JohnDK

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av d680ae »

GammelDansken skrev: 05 nov 2022, 15:54 Hej
Jag har grävt lite i det.
Kommet fram till att Winter zone har katalog här (det är ganska omfattande)

https://winterzone.se/pdfs2/katalog.pdf

och deras shop är här

https://shop.winterzone.se/index.php

Har inte utforskat vidare, men här borda man hitta det. Annars är det mycket skojigt. :shock:

//JohnDK
Winterzone har satsat mycket på modlljärnvägstillbehör och enstaka modeller. Men utöver sina "egna" produkter tillverkar man även åt andra som lägger produktion hos dem men sedan tar över försäljningen helt och därmed den ekonomiska risken i framtagningen.
I motsats till Shapeways verkar man inte erbjuda någon försäljningsplattform för kunder som vill ta fram egna produkter med deras teknik.
Några bussar från Östergötland hittar man således inte i Winterzones katalog, lika lite som personvagnsboggier som säljs av Lokstall1.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

Helt rätt. Jag har dock lyckats få kontakt med en representant för Spårvägssällskapet, så två bussar är på väg till mig.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

De längre bussarna med två dörrar är redan slutsålda, men enligt uppgift kommer det att produceras flera framöver!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Svante Andersson »

De visade modellerna... är de avgjutningar av 3-d printade original? För de ser inte ut att ha den ytkvalitet som Winterzones normala prylar har. Känns som om det är mycket slipa och fixa på de visade modellerna. Således blir det ingen köpfest från min sida!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Beeblebrox »

Svante Andersson skrev: 12 nov 2022, 16:42 De visade modellerna... är de avgjutningar av 3-d printade original? För de ser inte ut att ha den ytkvalitet som Winterzones normala prylar har. Känns som om det är mycket slipa och fixa på de visade modellerna. Således blir det ingen köpfest från min sida!

SA
Jag tittade på dessa modeller i Hässleholm. Min uppfattning är att det är printade i resin. Rester som syns är nog från stöden för printningen. Jag blev inte superimponerad av dessa modeller avseende kvalitet. Bla så var det inte helt raka- ett vanligt problem med större saker i resin.
Jag får känslan av att det gått ganska fort här och att man inte provat klart med inställningar innan man kör ut modellerna. Tekniken går att få mycket bättre än så.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker nog atrt modellen är helt godkänd om man nu inte ska ha den i vitrinskåp.

Att efterfroska vilka bussar som har funnits är dock inte så lätt. Det finns en något äldre Volvomodell med i praktiken exakt samma kaross, liksom f ö även en Scaniavariant (veteranbussen F457 är ett tydligt exempel på detta).

Jag har hittat åtminstone två bussar från gamla Trafik AB Jönköping-Gränna-Ödeshög där den kortare modellen skulle fungera alldeles utmärkt. Återkommer till detta! – Båda bussarna övertogs f ö av SJ.
Men med ledning av veteranbussen så går det också att få till en exakt målning för JGÖ, vilket inte är det sämsta för min del ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

Dubbelpost.
Senast redigerad av Johan Molin den 20 nov 2022, 12:05, redigerad totalt 1 gånger.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag uppskattar i alla fall de två bussarna. Ställde frågan till WinterZone och fick veta att de var "printade" i resin. Modellerna ger möjlighet till konverteringar och jag såg häromkvällen en ombyggnad där en av bussarna fått en skratchbyggd bakre dörr för att representera en Kalmarbuss. Initiativet från Spårvägssällskapets Östgötaavdelning, och WinterZone, uppskattas.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

En synnerligen väsentlig fördel med dessa modeller är ju att vi är synnerligen långt från bortskämda med vänstertrafikbussar i modell.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

Så, då har jag fått två bussar av varje sort. Jag har ägnat några dagar åt på att på ett rätt aspergerskt sätt filtrera igenom den busshistoriska databas som finns på nätet efter E-registrerade SJ-bussar. Nu ska jag försöka sortera upp dessa på typer, men kan redan konstatera att det finns ett antal som mycket väl motsvarar endörrars bussen.

Tvådörrars blir nog knepigare. Motala hade liknande bussar men med snedställda fönster, vilket skulle kräva en ganska avancerad ombyggnad, om det överhuvudtaget skulle fungera. Men jag återkommer när jag vet mer.
Norrköpings Spårvägar vill jag minnas hade tvådörrarsmodellen. Mitt minne säger mig att de gick på linje 11 till Lindö och linje 13 till Hageby (den linje som i dessa de senaste av tider har blivit konverterad till spårväg genom förlängning av linje 2 till "Ringdansen" eller Navestad som det ursprungligen hette.

En buss är självklar; en buss som tillhörde Trafik AB Jönköping-Gränna-Ödeshög. Det finns en fullskaleförlaga av en snarlik buss, en veteranbuss där jag kan få veta allt om färgsättning. Dessutom hade JGÖ ett exemplar av den buss som nu tillverkats i modell.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Volvo bussar i skala HO

Inlägg av Johan Molin »

Jag har försökt fortsätta gräva, och typbeteckningarna verkar skumma.

Först: Volvo B616 var säkert den kortare varianten och tycks ha dykt upp någon gång början av 1950.talet. En modell från 1954/55 med modellnummer B617 såg ut så här:
Volvo B617.jpg
Det här är en endörrars variant med fem raka fönster därefter. Tydligtvis är detta exemplar veteranbuss i dag.

Volvo B727 var svårare att hitta, men tidningen Färdskrivaren finns i ett exemplar som pdf-fil på nätet, och där återfinns denna bild:
VolvoB727.jpg
Denna måste rimligen också ha varit byggd som en endörrars buss; åtminstone måste framdörren redan i vänstertrafik ha suttit bakom framhjulet.
Som synes finns här sex raka fönster bakom dörren.

Att hitta en tvådörrarsvariant på nätet har hittills gäckat mig fullständigt.

Det bör väl sägas att Volvo B617 även utgjorde chassi till de danska bussar som tidigare diskuterats på forumet och som utgavs i modell av Heljan för några år sedan.

Volvo B617 fanns hos SJ i tre exemplar i Östergötland, dock med Hägglundskaross, så den kan ha sett något annorlunda ut.

----
Snarlika varianter:

Det är svårt att hitta exakta förlagor, men en sen 50-talsvariant som påminner starkt om endörrars B727 är Volvo B63508 som fanns ett antal exemplar hos SJ i Östergötland. Det är så långt jag har kunnat komma hittills. Men uppgiften att den ena varianten"var talrik överallt" kan jag inte bekräfta.

Det som tycks funger för min egen del är att skapa en JGÖ-buss av den ena endörrars modellen och en Sj-buss av egentligen B617-typ av den andra. Tvådörrarsvarianterna är fortfarande en svår nöt att knäcka.

Skriv svar

Återgå till "Vägfordon"