Toppbilden, visa:    


G-vagn till Svartå banan

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

G-vagn till Svartå banan

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er mj vänner! Som gammal örebroare så är ju ett mina stora järnvägs minnen som liten, Svartåbanan, som gick mellan Svartå och Örebro. Vet inte om den gick då bara dit eller senare till Degerfors och vidare. Låter jag vara osagt. Hur som helst har jag "nästan klart ett ekipage som det var då", HG lok Jecos 759 och då två På sporet Bo6a och Bo6b och en Heljan vagn resgods. Men jag vet att det ofta hängde på en godsvagn typ "G" i tåget. Jag har varit inne och sökt på Svartå banans vänner men hittar ingen info om viken G vagn som ingick. Är det någon som kan ge mig ett tips om rätt G-vagn?
Mvh

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: G-vagn till Svartå banan

Inlägg av Svante Andersson »

Med en NMJ Gbls-u i tåget kan ingen påstå att du har fel vagn. En sådan gick garanterat ganska ofta i de tågen.

En lite större bild - 800 px bred

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: G-vagn till Svartå banan

Inlägg av d680ae »

Med valet av Bo6a resp Bo6b som personvagnar finns en viss risk att vald förebildsperiod snarare påkallar att styckegodsvagnen uppträder som littera "G". Det är i så fall samma vagntyp som föreslagits ovan, men med märkning för perioden före ca 1968. Den märkningen verkar just nu inte finnas i NMJ sortiment. Men det kan finnas alternativa leverantörer. Personvagnarnas märkning som Bo6a resp Bo6b ändrades ca 1970 till B6/B6G så tidsfönstret för samexistens med Gbls-u är mycket smalt. Eftersom historisk trohet kräver noggrannhet med litterabeteckningar kan det vara värt att notera att loket hade littera Hg oavsett vad som kan tänkas stå på förpackningar e.d. från mindre nogräknade modelltillverkare.
Inte heller är bildpubliceringarna på sajten "Svartåbanan.se" särskilt konsekventa i att använda korrekta litterabeteckningar med hänsyn till fototidpunkten.

Men på den tiden personvagnarna hette Bo6/a/b kunde loken på Svartåbanan ännu hellre ha hetat Hc. De hade onekligen vissa betydande likheter med Hg, men också viss karaktäristiska olikheter. Nu finns ju inte Hc i modell och har väl heller aldrig funnits eller ens varit påtänkt, så Hg är väl en god kompromiss.

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Re: G-vagn till Svartå banan

Inlägg av Tartaruga22 »

Topp! Tack för svaren, det blir väl en vagn enligt Svantes recept! Hur får man in/med en smilies?

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"