Toppbilden, visa:    


Analogt vs digitalt

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Analogt vs digitalt

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er allihopa! Sitter här och lurar och funderar om det här med att folk kör analogt Vs digitalt. När man tittar/är inne på Tradera så säljs det ju en jämra många lok vecka ut och vecka in. Många är ju analoga, nästan 80%. Det är ju klart att det finns många snubbar som kan det här med att kanske löda in en dekoder i ett analogt lok och bygga om dem så dom går fint som digitala. Själv har jag försökt att sälja bort mina lok i N-skala som är analoga och bara ha lok med digitalplugg, eller att dom är digitala ifrån säljaren/tillverkaren. För att kunna bygga min bana som ligger i sin linda så kommer jag att satsa digitalt. Ja, så min fråga är ju som följer: är det fler som kör digitalt eller är det kanske så att många väljer att fortfarande köra analogt. Vad tror ni?

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Analogt vs digitalt

Inlägg av cgn1954 »

Jag tror det är svårt uppskatta (i procent) hur många som kör analogt resp. digitalt, kan bara konstatera att det är många av båda.

Sen ere väl så att analogt, trots att det är "gammal" har sina lockelser och digitalt sina som ju ger fler funktioner, fler tåg samtidigt och samtidigt ett annat sätt å tänka. Det går inte heller att sticka under stol med att digitalt kan vara krångligt och svårt att lära sig, det kan nog ta sin tid för en del medan andra tycker det är enkelt.

Vet inte heller men jag upplever att många "analogare" antingen har börjat för länge sen eller så har man fått materiel, fordon eller kanske en hel bana i arv. Samtidigt tror jag att "digitalare" är de som vill ha många funktioner och många tåg, där blir det ju en utmaning köra analogt.

Vet inte om det var svar men sannolikt är det så att man väljer det ena eller det andra beroende på olika förutsättningar och jag tycker varken det ena eller det är fel.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Analogt vs digitalt

Inlägg av Jan Frelin »

En fördel som ibland glöms bort med digitalstyrning är att det blir enklare att dra el, man kan helt slopa strömbrytare för olika spår o.s.v.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Analogt vs digitalt

Inlägg av PeO »

Jan Frelin skrev: 10 nov 2022, 21:05 En fördel som ibland glöms bort med digitalstyrning är att det blir enklare att dra el, man kan helt slopa strömbrytare för olika spår o.s.v.
Förutsatt att man inte ska ha spårledning (indikering av upptagna spår, ty. Gleisbesetztmeldung). Då måste också varje avsnitt ha egen matning.
Om man har hela banan som en sektion, blir båda enkla att koppla, men svårare att felsöka efter ev. kortslutning. Fråga inte hur jag vet :-Dia

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Analogt vs digitalt

Inlägg av cgn1954 »

PeO skrev: 10 nov 2022, 22:22Fråga inte hur jag vet :-Dia
Okej... :-BS
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Analogt vs digitalt

Inlägg av d680ae »

BRIO på träräls var/är ett insteg med ganska låg tröskel.
Så fort det börjar handla om "Elektriskt dä' ä' nå't Konstigt med det" blir det för somliga med "elskräck" en betydligt högre tröskel, som för några kanske heller aldrig överskrids.
Mitt intryck är obevekligen att digital logik utgör en ytterligare höjning av instegströskeln.
Många, men långt ifrån alla, tar sig förr eller senare över även den. Kraftsamlingar med peppande tillrop brukar ju inte saknas.
Men hur många som ändå väljer att bli trogna den analoga nivån är nog inte lätt att uppskatta.

Det finns naturligtvis många bra argument för att uppskatta digitaliseringens utökande möjligheter och komplikationer, men hur dessa appellerar till personer i olika valsituationer är inte givet. Det finns ju många argument även för analogdriften även om de naturligtvis inte imponerar på de som valt att omfamna digitaliseringen.
Stegen från "BRIO" via "eltåg" till "digitalt" är ju ingen given "karriärstege" utan fast mer uttryck för vad man helst vill ha ut av sin hobby.
Vad jag vet finns det väl inga officiella siffror på fördelningen och jag vill inte ens gissa. Däremot känns det rätt givet att fördelningen med tiden kommer att förskjutas mot mer digitalt.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Analogt vs digitalt

Inlägg av Jan Frelin »

PeO skrev: 10 nov 2022, 22:22
Jan Frelin skrev: 10 nov 2022, 21:05 En fördel som ibland glöms bort med digitalstyrning är att det blir enklare att dra el, man kan helt slopa strömbrytare för olika spår o.s.v.
Förutsatt att man inte ska ha spårledning (indikering av upptagna spår, ty. Gleisbesetztmeldung). Då måste också varje avsnitt ha egen matning.
Om man har hela banan som en sektion, blir båda enkla att koppla, men svårare att felsöka efter ev. kortslutning. Fråga inte hur jag vet :-Dia
Att sektionera en bana för felsökning är lättare än att sektionera med strömbrytare för analog trafik. Allt som behövs är att försäkra sig om det går att bryta ledningarna på utvalda ställen, med t.ex. skruvförbindningar eller banankontakter..

Men det stämmer förstås att det blir med koppling om man vill ha återkoppling.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"