Toppbilden, visa:    


Modelljärnvägshobbyns potentiella betydelse

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Modelljärnvägshobbyns potentiella betydelse

Inlägg av Johan Molin »

I min ägo har jag fyra (av uppenbarligen fem, den sista har varit omöjlig att få tag på) böcker, skrivna av den nyligen bortgångne giganten bland brittiska järnvägshistoriker och modelljärnvägsentusiaster, Bob Essery, om TRAFIK. Han lyckades i den första av dessa böcker, ”Railway Operation for the Modeller”, formulera ett credo som jag tycker kan vara värt att fundera på en stund, Alltså, fritt översatt:
Museijärnvägsföreningar gör ett fantastiskt arbete för att bevara, restaurera och bedriva trafik med utrustning som huvudsakligen stammar från ångloksepoken. Emellertid, trots deras bästa ansträngningar kan museijärnvägar inte återskapa en komplett bild av det förgångna. Som exempel kan nämnas att dagens säkerhetsföreskrifter förbjuder många av de arbetsmoment som en gång var en del av järnvägen under ångloksepoken, men framförallt gör avsaknaden av godstrafik, en gång järnvägens existensvillkor, det omöjligt för dagens museiföreningar att kunna återskapa det förgångna på riktigt.

För att demonstrera hur gårdagens järnvägstrafik bedrevs är vi därför beroende av att kunna återskapa densamma i modell, för att illustrera hur trafiken bedrevs, och den praxis som styrde den, med alla tågrörelser kopierande, så långt möjligt, vad som hände på farfars och morfars tid. Om detta kan uppnås kan vi i modell återskapa bilder i modellform av en värld som inte längre kan ses på dagens fullskaliga järnvägar.

Det står klart för mig att för var dag som går minskar vår kunskap om och erfarenhet av ångiokstidens järnväg, allteftersom skaran av dem som har upplevt den minskar. Visst kan kunskapssökande vara intressant och givande i sig självt, men det ger ändå mycket mer om detta kan komma till god användning. Därför hoppas jag inte bara att modelljärnvägsentusiaster i allmänhet vill finna denna bok intressant som en introduktion till ångiokstidens transportarbete, utan också att de kan använda denna kunskap till att utarbeta sin egna rutiner i modell så trovärdigt som möjligt.
Rätt tänkvärt kan jag tycka!

Bild

Bob, här längst till höger med glasögonen hängande i ett "senilsnöre".

Bild

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Modelljärnvägshobbyns potentiella betydelse

Inlägg av cgn1954 »

Jo, tänkvärt som sagt...

Hobbyn har som jag ser det ett spann från det allra enklaste ("gladhobby") till det mest avancerade (à la Bob), det tycker i a f jag är det intressanta och att det på den skalan finns hur många "delområden" som helst att grotta ner sig i (=nörda).

Själv ska jag fortsätta arkivera gamla Ånghwisslan, knappt 7 årgångar kvar - av 58. :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred


Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Modelljärnvägshobbyns potentiella betydelse

Inlägg av 1956 »

Ja, tyvärr kämpar vi nog lite i motvind.

Men numera är jag glad över att bussarna mellan Simrishamn till Skillinge via Brantevik går på el. Det är en välsignelse att slippa dieseloljudet varje gång den passerar här.

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"