Toppbilden, visa:    


Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Johan Molin »

Jag har lyckats få ett mycket bra pris för en av Märklins svenska trävagnar, nämligen en DFo1. Den ser ut att vara mycket bättre målad än många andra i serien – men har förstås fortfarande egenheten kvar att ha fotstegen fastsatta på boggierna.

Det som dock förvånar mig är dels träpanelen, vilket inte stämmer med SJ:s DFo1-vagnar, dels numret, 3877 som SJ gav till en helt annan sorts vagn.

Så här är ett uppenbart mysterium. Jag vet inte i vilken mån detta dryftats på annan plats; jag hittar i varje fall ingenting på Järnvägshistoriskt forum om detta.

Någon som kan bringa klarhet? Jag har min misstanke om att detta är en gasmmal TGOJ-vagn som Märklin har tagit till bara för att få göra just en trävagn. Irriterande i så fall, eftersom den i sin "nuvarande" märkning passar inom en mycket kortare tidsrymd än om de hade valt en ursprunglig SJ-förlaga. Likafullt är det intressant att veta VILKEN förlaga de använt? Synnerligen förbryllande!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av HLS »

Hej Johan

Första gången vagnsnummer 3877 dyker upp i Särtryck 77 är 1946, kopplat till en vagn övertagen vid förstatligandet av HNJ.
Vagnen benämnd först DFo9, men i särtrycket från 1949 har den fått nytt littera DFo11.
Så, du har rätt, vagnen är från begynnelsen ingen SJ vagn.
Vagnen började sitt liv som HNJ BCo, byggdes av HNJ om till DFo 1939.
Vagnen byggdes av SJ om till utställningsvagn Co7 år 1954 och innehöll den Fleischmann modelljärnväg som rullade riket runt.
Källor: STR77, 1945-1949 samt Digitalt Museum
NB Jag har inte hittat någon bild av en HNJ BCo som visar hur vagnen såg ut från början eller i sin senare skepnad av DFo. Kanske någon har bättre tur eller egna arkiv-?

/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Lihkströmsverken »

HLS skrev: 05 aug 2022, 19:07 Jag har inte hittat någon bild av en HNJ BCo som visar hur vagnen såg ut från början eller i sin senare skepnad av DFo. Kanske någon har bättre tur eller egna arkiv-?
/Hans
Har fått ta över en hel del bilder från HNJ-tiden, en stor del av bilderna var okända för mig men kan du hjälpa till med HNJ nummer på BCo och DFo vagnen så kanske vi kan få napp.

/Ola

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Johan Molin »

OK, stort tack för det!

Det var dock i ett särtryck jag läste numret tillhörande en helt annan vagn. Men även särtryck kan ju innehålla rena felskrivningar...
Men då vet jag åtminstone var vagnen kommer från.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Letade lite vidare. vagnen var fd HNJ DFo 26 som i sin tur tillverkades av Nya AB Atlas Stockholm 1895. Ombyggd av Hässleholms verkstäder 1939 och boggierna nybyggda av HNJ verkstäder 1926. Nu gäller det att söka efter bilder i HNJ fotoamlingen.

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Så fyller vi på med lite mer information;

De två vagnarna som blev HNJ 25 och 26 byggdes ursprungligen som nr 23 och 24 med littera BCo2 och såg ut så här
HNJ 25 eller 26.JPG
Bägge vagnar byggdes om och nr 25 såg då ut så härmed nytt littera Co
HNJ Co 25.JPG
Senare blev den SJ BCo5b nr 3859
Fd HNJ Co 25.JPG
Allt medan nr 26 byggdes om till littera DFo
HNJ DFo 26.JPG
för att senare efter förstatligandet bli DFo11 nr 3877 och bland annat "SJ Modelltjärnväg"
SJ utställningsvagn.JPG
Särtrycken ur HNJ sammanställning och de tre bilderna ur HNJ bildsamling jag fått. Fotograferna okända och bilderna avfotograferade ikväll då min skanner inte fungerar.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av HLS »

Hej igen,
Ola har gjort ett gediget grävjobb.
Jag misstänker att MRW har en hardcopy av HNJ samlingen. Skall kika i bokhyllan därstädes i nästa vecka.
Ifall jag hittar en pärm så scannar jag det material som hör till tråden.
Upplösningen på bilderna avslöjar inte vilken boggie som sattes under vagnen, vid ombyggnad till BCo respektive DFo
Läser jag rätt på ritningen, 1050mm från svängtapp till axel, = ax. avst 2100mm dvs m/91?
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av HLS »

I STR 77-1954 är vagnen listad som DFo11. 1955 finns den under "Väsentliga förändringar... 1954 vilka föranlett..." (sid 175) antecknad som omlittrerad till till Co7.
I Särtryck 422 /1959, dyker den upp som So6, med ritning:
So6 STR422 1959.jpg
Frågan är ifall den någonsin haft littera DFo1 och i så fall när?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Johan Molin »

Tydligen littrerades den först som DFo9 i SJ-tjänst, och därefter efter ett fåtal år som DFo11. DFo1 verkar inte alls stämma. Det är nog uppgiften om Co7 som jag råkat se och förvirrat mig storligen.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av HLS »

Om man ska tro ritningen ur STR422 så är det m/91 boggier
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av HLS »

Hittade en serie bilder på nätet. Här kan man undersöka detaljarbetet.
Balkmärkningen säger r.d. 3/6 38 (bild 6). Då var vagnen fortfarande i HNJ ägo.
Vagnvikten är märkt enligt ritningen vid ombyggnadstillfället hos HNJ, 29.2 ton. SJ anger vikten 1959 till 44 ton.
Det ser ut som Märklin bestämt sig för boggi m/07, bromsblock på båda sidor av hjulen (bild 9, 10)
Emellertid verkar axellagren vara återgivna som glidlagerboxar. Vagnen fick rullager vid HNJ ombyggnad till DFo.

Så där kan man hålla på och hitta fel. Ber om överseende med petigheterna. Helhetsintrycket stämmer dock rätt bra med HNJ ritningen.

https://www.rarelocos.com/fr/voyageurs/ ... -1-87.html
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av HLS »

Hittade ett par bilder på digitalt museum, sökord SJ modelljärnväg. Länkar nedan.

https://digitaltmuseum.se/021018061904/ ... -framtiden

https://digitaltmuseum.se/021018061901/ ... den-som-ar
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Märklins DFo1? Fanns den på riktigt?

Inlägg av Johan Molin »

Det påminner mig om min barndom, men tyvärr inte på något positivt sätt.

1958 skulle mina föräldrar, min mormor och jag företa en bilresa till Hamburg. Färjan gick då fortfarande Gedser - Grossenbrode.
Alltnog, på väg ombord på båten skymtade jag ett dansk ånglok i fullt arbete. Sedan skulle mina föräldrar gå upp i restaurangen för att skaffa något att äta. Mormor och jag skulle vara kvar i bilen.
Då plötsligt brakar helvetet löst, med ett gäng personvagnar som dundrar ombord, bara 3 cm från bilen – i varje fall kändes det så. För en liten treåring var sista stunden kommen. Jag grät hejdlöst, så till slut fick mormor lämna bilen och ta med mig upp på båten, till mina föräldrars stora förskräckelse.

Detta grundlade en skräck för tåg som satt i i 2-3 år. Under denna tid kom just modelljärnvägsutställningen till Norrköping, där mina morföräldrar bodde. Vi var ofta där, det var inte så långt att köra från Finspång där vi själva bodde då.
Min pappa promenerade med mig till centralstationen. Han hade tänkt att vi skulle gå ombord på vagnen för att bese modelljärnvägen. Men - jag vägrade. Absolut tvärvägrade. Så han fick ge sig och sorgset traska hemåt med mig igen.

Tågskräcken gick snart därefter över, och 1962 kunde jag som glad sjuåring äntligen få ratta mitt alldeles eget V60-lok från Fleischmann! Jan Jangösd bok inhandlades också, och finns fortfarande kvar som en mycket kär ägodel.

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"