Toppbilden, visa:    


Snigelpost från kontinenten?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Anna-Carin »

För tre veckor sedan beställde jag en bok från ett antikvariat i Tyskland, den 14/6 fick jag meddelande om att den avsänts, men den har fortfarande inte dykt upp.

Vad säger ni som beställer saker utomlands ibland, är det vanligt att det tar så här lång tid att få hem paket från kontinenten (dvs ej flygfrakt)? När jag tänker efter så har det nog tagit ett tag att få hem saker från England och Spanien också, men Tyskland känns ju så nära... från USA har jag varit van vid att vänta länge, men det är ju ett halvt jordklot bort.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av PeO »

Jag fick en avi i brevlådan i fredags (rationaliserad varannandagsutdelning) och hämtade ett litet paket som gick från Wilms i Köln vid förra helgen. Det brukar gå på under en vecka, men det kan också fastna på Postmords importcenter ett par veckor.

Edit: Den här paketeringen skulle nog vare sig Postmord eller Det Hafsas Långsamt kunna knöla ihop. Lite seg att skära upp, men det får man ta, för att få raka trådar och profiler. Den där lilla bunten mässing väger nära ett kilo.
IMG_3775a.jpg
Nu kan det bli en massa O-vagnsstolpar, fotsteg till O-skalesemaforer, hinderstolpar och en del annat småttoplock i höst.

Användarens profilbild
GammelDansken
Inlägg: 619
Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
Ort: Fällfors

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av GammelDansken »

Hej

NL (Tekno) riktigt snabbe, GB både och, DK rimligt, D rimligt, men Svenske Antikvariat KAN vare slöa, 14 dager efter betalt.
Ibland förväxlar dom expedierat med skickat. När jag kan, väljer jag spårbart, så kan man se vart det "hakar" upp sin.
Vet ej hyr vanligt 2. dags post är, vi har här i Bushen, och det har inte gjort det snabbare.
Är en gammal tålmodig gubbe, det har man nytta av, när färg ska torkar, och posten arbeta. :-BS :-BS

JohnDK

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Anna-Carin »

Tack för era synpunkter! Att det kunde fastna i svenska postens importhantering tänkte jag inte på, när det nu är inom EU och tullfritt. Då blir det moms och hanteringskostnad förmodar jag.

Tålamod har jag allt, men om man ska klaga på att något inte kommit fram ska man kanske inte vänta alltför många månader. ;) Jag har skickat ett mejl till säljaren nu, och frågat om det är vanligt att det tar lång tid.

Hoppas du får mycket byggtid i höst, PeO!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av cgn1954 »

Min erfarenhet från Tysklandet och en del NL är väl levenastideir myckat sällan under en vecka men inte mer än 12-13 dar.

Det enda importkollen borde eller kanske kan vara intresserade av och om leveransen är från EU är väl vara knark o annat olagligt.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av thorpe »

Det svenska "Postverket" är ett stort skämt!
PostNord verkar inte att ha något intresse av att leverera brev eller tidningar.
Där jag bor får jag som svar på frågor om uteblivna leveranser: Ring kundtjänst!
Jag tänker inte öda mer tid på Maud Olofssons monsterskapelse, jag har andra vägar att
få kontakt med yttervärlden. Röksignaler, en gammal Morsekontaktor, och litet annat smått & gott.
Suss gott! ;)

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Anna-Carin »

:)

Jag kontaktade säljaren, han trodde att flygkaoset nuförtiden bidrar till att det går långsamt. Han skickade en kopia på DHL-etiketten också; bra att det är DHL, de har nästa två veckors liggetid (Posten har bara en vecka) så vi kommer att kunna åka bort ett tag utan att paketet går i retur under tiden.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Johan Molin »

Jag upplever inte din väntetid som extrem. Även om paket från t ex Lippes MJ-affär i Tyskland brukar vara här på 2 - 4 dagar, så kan det hända att man får vänta 2-3 veckor. Ofta kan det uppstå mackel i postsorteringen, särskilt om PostNord är inblandat. Två andra kandidater till absolut hopplös kundservice är UPS och Bring. De har jag nästan enbart dåliga erfarenheter av. Båda tycks vara helt ointresserade av privatkunder. I UPS fall har det hela tre gånger senaste halvåret varit så att de planerat hemleverans, för att sedan påstå att jag inte gick att nå, trots att jag bevisligen var hemma alla tre gångerna, och bevisligen har en fungerande ringklocka i porten till mitt hus ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av thorpe »

Med erfarenhet av försändelser från "abroad" så verkar det som om leveranssammanbrottet inträffar i samma ögonblick som försändelser når svenskt territorium!
Vad svampodlare Olofsson menade med en "effektivisering av nuvarande rutiner" är mig en gåta men som så vilande i begreppet "entreprenööör" måste hon (och hennes handlingsförlamade efterföljare) tycka att beredskapen är på toppnivå.

I HÄNDELSE AV KRIG FÅR DU INKALLELSEORDERN OM TVÅ DAGAR EFTERSOM VI HAR EN EFFEKTIVISERAT UTDELNINGEN!

I höst skall jag rösta på Kolhydraterna (R), ett parti som stöttar Robert Lind i Kramfors, en "sann entreprenööör".

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av ErikB »

Så länge inte DHL överlämnar paketet till Postnord vid svenska gränsen brukar allt gå väl. Beställde en husbyggsats (Bar Mills "Stewarts Rods") från RD-Hobby (strax söder om Frankfurt) sent i torsdags kväll och kunde hämta ut paketet vid DHL i Kallinge i förmiddags. Inte mycket att klaga på där inte! [JC_doubleup.gif]

Men som sagt; blanda helst inte in Postnord i logistikkedjan!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Anna-Carin »

I dag har min bok kommit, och PostNord var mycket riktigt inblandat... Men de lyckades ringa på och leverera den, så de har sina ljusa stunder. :lol:

Tack för det ni berättat om era erfarenheter av kraftigt varierande leveranstider, det ska jag ha i åtanke inför framtida beställningar!

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av thorpe »

PostNord har satt ett nytt rekord!

Jag har fått en avi om ett paket!
Vid närmare koll visar det sig att jag har en försändelse från UK att hämta ut, men till PN:s förtret hämtade jag ut försändelsen (Robert Burns samlade verk) i januari 2022 så det där med PN:s digitala logistik är inte något jag litar på.
Nu gäller det att övertyga vederbörande att paketet INTE finns hos PN!
Tacka vet jag "The Good Old Days" när det tog ett pa veckor men att RÄTT försändelse (och rätt avi) kom fram som det skulle.
Vilka tider vi lever i! :regn:

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Anna-Carin »

thorpe skrev: 07 jul 2022, 22:04 jag har en försändelse från UK att hämta ut, men till PN:s förtret hämtade jag ut försändelsen (Robert Burns samlade verk) i januari 2022 så det där med PN:s digitala logistik är inte något jag litar på.
O gude mail comes and gude mail goes;
Gude mail gars me sell my hose,
Sell my hose, and pawn my shoon-
Gude mail keeps my heart aboon!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av cgn1954 »

thorpe skrev: 07 jul 2022, 22:04Vilka tider vi lever i! :regn:
Vaffo ska livet va enkelt? :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av ErikB »

Eller som tysken säger:

"Warum soll mann etwas einfach machen wenn mann es so wunderbar kompliziert machen kann?" : :=nee

Det var längesedan jag läste tyska så jag reserverar mig för troliga stavfel.
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av thorpe »

Även jag läste tyska i min gröna ugndom men jag har (för att citera J. K. Jerome) "glömt bort det mesta och mår mycket bättre"!
För övrigt "Why make it simple when you can krångel till it?"

Med hopp om att alla i detta forum får en trevlig helg! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av H0n3 »

Eller på svenska; "Varför göra något enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat!" - en typisk ingenjörskommentar.

Som begynnande ingenjör/konstruktör lyckas man på något sätt alltid få till något som är antingen svårt eller omöjligt att tillverka. Tänk vinkelborr och liknande. Min utbildning blev att när konstruktionen var färdigritad få uppgiften att gå ner i verkstan och tillverka biten. Då först gick det upp den där 15-wattaren när man undrade över hur i hela friden ska jag få in ett borr där???? :oops:

Tillbaka till ritbordet med ny erfarenhet och se där, nu blev det plötsligt lättare att tillverka.

Se'n ska vi inte tala om hur många gånger man gjorde den grejen, så det gör vi inte. :-CO

//PE
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av Johan Molin »

Det påminner mig om hur en gammal kollega rådde mig att tänka när det gäller att hitta rimliga diagnoser på saker och ting: "Om det klapprar av hovar på gatan utanför är det troligare att det är en häst än en zebra" ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Snigelpost från kontinenten?

Inlägg av PeO »

Några ganska färska exempel.
Fyra inköp från Tyskland (Ebay.de). Tre kom inkom angiven tid, det fjärde fanns att hämta sista angivna dagen, men jag fick inget SMS, som vanligen är fallet, utan två brev (om två paket) först ett par dagar senare, varananndagsutdelning.
Nyss (måndag 15/8 idag) fick jag ett SMS om ett paket från Microrama som gick från Frankrike torsdag 10/8. Beställt och betalt 4/8, antar att la France varit på vacances.
På ett par annonser på e-butiken har stått angivet att säljaren är bortrest och att leverans därför blir några dagar försenad, bra för köparen att veta.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"