Toppbilden, visa:    


Snabba Märklin

Tips om MJ-relaterade filmer, TV/radio, andras anläggningar, annonser, m m
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Snabba Märklin

Inlägg av cgn1954 »

Märklin fick ju som alla andra i Tyskland bidra med sina fabriker till att försörja kriget med (diverse) materiel. Samtidigt finns det kataloger från både 1939 och 1940 så det fanns kvar en viss tillverkning av MJ de två första krigsåren, sen återkom katalogerna först 1947.

MEN: Redan i oktober 1945, några månader efter krigsslutet så var MJ-produktionen igång. Filmen visar detta 10 minuter in. En fråga har dykt upp vad det var man producerade för ett lok med konstiga två domer.

Enligt nån info gick en hel del av produktionen till att leverera till USA, alltså amerikanska soldater köpte och skickade hem tågsätt. Också ett sätt att överleva... :-)

FILM:
https://www.filmothek.bundesarchiv.de/v ... er%2C+Paul

Jag har inte hittat (!) några Märklin-kataloger mellan 1941 och 1946, inte så konstigt.

I 1947-års katalog fanns inte loket med (det jag tänker på) och jag tror (helt enkelt) att Märklin återupptog tillverkningen 1945 utgående från 1940 års produkter. I 1947-års katalog fanns endast två (andra) ånglok kvar, det var ett ganska reducerat produktutbud då.

Nå - jag tror detta är artikel/lok R800K, tvåaxligt och på den svartvita bilden utan tender. Skalan är 00. Lite mer ett "leksakslok" utan riktig förebild.

Från filmen - skuggorna tyder på 2-axlar:
En lite större bild - 800 px bred

1940-års katalog
En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Snabba Märklin

Inlägg av cgn1954 »

Och har man sagt A får man väl säga B (som det heter): Här är de två ånglok Märklin "orkade" leverera 1947.

En lite större bild - 800 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Snabba Märklin

Inlägg av Baronen »

En nästan liten bild - endast 175 px bredHej,

Intressant hur man fått till en ”garnering” som vid ett hastigt påseende eller på lite håll liknar den tyska örnen hållande svastikan.

Hur gör man idag? Symbolen är ju med fog förbjuden i Tyskland men hobbyister med högre krav på historisk detaljnoggrannhet kanske efterfrågar okorrekt korrekt märkning?

Apropå sånt kanske man skulle littrera om lokomotorerna från den numera famösa bokstaven samt döpa om den vit-röda minttablettasken till Sig-Sag. (Finns den fortfarande förresten?)

Å sen var det ju det där med kafferosteriet med den olycksaliga logotypen.

Baronen
Bilagor
4216E294-52B2-432F-8AF8-095707B2101D.jpeg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Snabba Märklin

Inlägg av cgn1954 »

Baronen skrev: 01 aug 2022, 23:15... lite håll liknar den tyska örnen hållande svastikan. Hur gör man idag?
Symbolen är samma men i st f en svastika i ringen är det ett kors eller en fyrkant, hittar ingen osuddig bild....

Märklin:
En mellanstor bild - 600 px bred

Roco:
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Inspirationskällor"