Toppbilden, visa:    


Facebook och Modelljärnväg

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Lihkströmsverken »

Jag tillhör de få (?) som inte vill registrerar mig på Facebook, för min del har det att göra med rekommendationer som jag fick under min yrkesverksamma tid, och de rekommendationer som jag följt därefter. Man kan ha synpunkter på Facebookgrupper kontra traditionella forum men det har inte inte hindrat mig från att från och till följa, fortfarande som oregistrerad, vissa Facebookgrupper så som "Modelljärnväg". Jag noterar nu att man där valt att göra gruppen som "privat" vilket kräver en registrering hos Facebook. Detta innebär att jag i och från nu inte kan följa vad som skrivs men detta innebär inte att jag kommer att registrera mig hos Facebook och därmed lämna ut mina personuppgifter till tredje part så så får blir det.

/Ola

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Kjedlund »

Samma ställningstagande från min sida.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Johan Molin »

Dito. Man kommer inte att kunna släpa dit mig med hästar.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av BR78 »

Samma här inte på kartan
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av d680ae »

Var och en gör naturligtvis som man vill, men jag har inte valt att ansluta mig till denna musslementalitet.
Däremot använder jag inte FB-kontot till att slösa tid på tidstjuvarna - de MJ-relaterade grupperna, vare sig öppna eller slutna.
Det är för min del resultatet av en avvägning mellan nytta/nöje och bedömda risker, gjord i tryggt och nyktert tillstånd som utfallit så.

Jag har också noterat att den allmänna hotbilden i form av illvillig spam i såväl telefon, SMS eller e-post inte verkar ha påverkats ogynnsamt av tillgängligheten av kontaktuppgifter på FB. Denna typ av störningar eller angreppsförsök har snarare avtagit till häpnadsväckande låga nivåer, t.o.m. "all time low" nu för tiden.
Tack och lov för det (även om det troligen inte är FB förtjänst)!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Johan Molin »

"Var och en gör naturligtvis som man vill" ... "denna musslementalitet".

Anar en liiiten aning dubbelmoral här. Notera nogsamt att ingen av oss andra som har kommenterat har angripit dem som faktiskt är medlemmar av FB.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av cgn1954 »

Jag gick med för att ha tillgång till en grupp som heter "Märklin-verkstaden", det finns en del nyttiga reflektioner där och stämningen är bra, det finns inte så många aktiva märklinister i övriga kanaler. Sen finns det en grupp för endast köp/sälj av Märklin, plus några till av intresse (t ex dammar och dammfiskar) och en Tyresö-grupp. De tre senare "lyssnar" jag mest, inte aktiv där men däremot i Järnvägsfotografer, där det ofta är järnvägsanställda som bidra med god kunskap.

Jag tycker att de grupper jag är med i ger mig ett mervärde, inte så ofta men tillräckligt....

Nå - i de grupper jag är med sköter sig de flesta, ser sällan övertramp och skulle det mot förmodan bli vanligt i en grupp så är det bara att dunsta. Utgå.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Jan Frelin »

Att gruppen "Modelljärnväg" blev privat beror på att Facebook hela tiden ändrar reglerna för öppna grupper, så det blev ohållbart att hantera gruppen för administratörerna. Det som imponerar med den gruppen är framför allt storleken - över 12000 medlemmar.

Rent praktiskt tycker jag fortfarande webbaserade forum (som detta) är en bättre plattform för informationsutbyte, men jag har en del nöje av "Modelljärnväg" ändå.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Beeblebrox »

Gällande utlämnande av personuppgifter behöver ni nog inte fundera så mycket. Har man en telefon och använder en dator existerar man och då finns väldigt mycket data redan på nätet. Tex lagrar webbläsaren väldigt mycket.
Gällande just Facebook så handlar det däremot väldigt mycket om vilka saker man publicerar, låter andra sidor publicera på egen tidslinje(olika typer av tester som publicerar ett resultat skall alltid undvikas) men framförallt vilka säkerhetsinställningar man gör på sitt konto. Begränsa kretsen som ser kontot och vilka som kan ta kontakt med dig ordentligt så har man gjort mycket.
Om man har fobier för att ens "uppgifter" finns på nätet kan man ju fundera på egen mobiltelefon och "Platstjänster". Det lagrar hela tiden var telefonen befinner sig och analyserar ditt rörelsemönster. Stänger man av tjänsterna så slutar många appar fungera. Räkna med att en telefon aldrig är avstängd och att mikrofonen alltid är på...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Johnny »

Jag är med på Facebook med stor behållning. Det är dock mitt eget beslut, var och en gör som man vill och jag tänker inte värdera var och ens beslut.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av cgn1954 »

Ska man dra en metafor så ere väl som att gå på Gröna Lund/Liseberg - är man inte road så låter man bli.

PS Vad heter nöjesparken i Malmö som man kan låta bli att gå till? :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Lihkströmsverken »

cgn1954 skrev: 26 jul 2022, 15:50 PS Vad heter nöjesparken i Malmö som man kan låta bli att gå till? :-)
Folkets Park, så har vi också Tivoli och Bakken i en av våra förorter.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Johan Molin »

Malmö Väst ...

Sedan med full respekt Daniel, jag förstår också att det finns mycket mer på nätet av personlig information än man själv har en aning om. Men mitt resonemang går ungefär ut på att ett större fel (att man äverhuvudtaget rör sig ute på internet) inte blir bättre av att man lägger till ett mindre (att vara verksam på Facebook) också. Men det är som sagt mitt eget resonemang och absolut inget som jag vill pådyvla andra. Med tanke på hur otroligt många inriktningar som ryms inom intresset "mj-hobby" så vore det ju förmätet att försöka tvinga varandra att tänka likadant. Det vore komplett dömt att misslyckas.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av cgn1954 »

Asså.. jag tror - i all enkelhet - att "världen" struntar i de flestas inlägg (på alla kanaler eller va-de-nu-heter). Att ett eget inlägg i MJ-kategorin skulle orsaka nån typ av reaktion på internet är nog att överskatta möjligheten. Så....

Jag återgår nu till att kolla på franska järnvägens historia på Access TV. Intressant...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Facebook och Modelljärnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det låter onekligen intressant! Ha så trevligt!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"