I går letade jag upp museumsjärnvägen, Kröderbanan. Det var årets första tur på banan, och äntligen i drift igen efter coronan.
För min del var det nästan 20 mils bilkörning med vilseledande guidning från min GPS. Altså, bilens Gps kände inte till dom nya breda snabba vägarna, men lurade mig in på små grusvägar på kryss och tvärs (kändes det som) klockan tickade iväg och jag blev bara mer och mer stressad för att inte hinna fram.. Men en lång historia kort: Jag hittade fram med 10 minuter till godo till avgång.
Loket som är i drift nu är ett gammalt växellok tillverkat av Manning Wardle ca 1890. Det har smeknamnet "Ulka"
Ett svenskt E-lok var inlånat till Kröderbanan i några år, dom jobbar med att få ett av sina större lok i drift igen.
Allt i allt ett vackert museum som jag absolut kommer att åka tillbaks till
Toppbilden, visa:
Krøderbanen Norge
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Krøderbanen Norge
Och här två bilder från resan
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Krøderbanen Norge
Fint vattentorn! ( kryssförband )
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Krøderbanen Norge
Ett år senare kom vi tillbaks. Denna gång gjorde min son Edward mig den stora äran att bli med Visserligen sov han halva resan men jag klandrar honom inte, det var varmt , fullsatt tåg och han har en tonårings sovvanor. Som jag skrev förra året var ett svenskt E-lok inlånat i några år, men idag var det premiärtur för det nyrenoverade "Type 21 b nr225"
Detta är den normalspåriga järnvägen i Norge som har de brantaste stigningarna. Det märker man! Det är kurvigt och mycket brant, speciellt på väg in och ut från Vikersund. Vårat tåg fick stopp i en av de brantaste backarna. En dieseltraktor kom och puttade på längst bak så att vi kom oss upp Lokföraren förklarade senare att det var lövhalka (löv + oljesöl) som var orsaken.
Detta är den normalspåriga järnvägen i Norge som har de brantaste stigningarna. Det märker man! Det är kurvigt och mycket brant, speciellt på väg in och ut från Vikersund. Vårat tåg fick stopp i en av de brantaste backarna. En dieseltraktor kom och puttade på längst bak så att vi kom oss upp Lokföraren förklarade senare att det var lövhalka (löv + oljesöl) som var orsaken.
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: Krøderbanen Norge
[vimeo]<iframe title="vimeo-player" src="https://player.vimeo.com/video/176530473?h=dc878f5fc7" width="640" height="360" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>[/vimeo]
Vacker film på den tiden E-loket var inlånat
Vacker film på den tiden E-loket var inlånat