Toppbilden, visa:    


Storrevision?

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Storrevision?

Inlägg av Lihkströmsverken »

I samband med att jag gick igenom alla mina nummer av ÖSJ-bladet med avsikt att lista artiklar där med 1067 mm koppling hittade jag en artikel i nummer 1 år 1978 som handlade om de omkorgade tidigare träboggivagnarna som fick littera Co4b . Detta fick mig att plocka fram SMJ 30-talsvagnsbok och plocka fram en modell som jag påbörjade bygget av för många r sedan.

Modellen kommer från Dekaler och Etsat (första serien, Vagnverkstaden hade serie två i sitt sortiment) och finns med på min "att göra färdigt lista"
2016-01-01 vagn 40-45 4 obyggda.jpg
Exakt datum när jag påbörjade bygget kommer jag inte ihåg men ed tanke på de klumpiga lödningar jag åstadkommit misstänker jag att det är minst 20 år sedan. Sporrad av artikeln och boken tittade jag närmre på modellen och rengjorde underredet från överkottstenn men när det gällde korgen var jag inte helt nöjd. Jag inser att mitt bygge har en hel del att önska så efter någon dags fundering blev det en "stor revision".

Jag har ikväll försökt separera de större delarna, misstänker att jag även kommer att löda loss mellanväggarna då jag troligen vill kunna försänka (förhöja?) golvet så att detta inte, som nu, syns nedanför vagnssidorna. Anledning till missen är helt och hållet beroende på mitt slarvbygge.

Nu blir det ett antal dagars rengöring av de olika delarna och sedan får vi se om "verkstaden" fortsatt är intresserad av en storrevision.
SJ Co4b 1367 bild 1.JPG
SJ Co4b 1367 bild 2.JPG
/Ola

Återgå till "Svenska Personvagnar"