Hej!
Det känns nästan lite fel att släppa tankarna på det allvarliga läget i sydöst för att fundera över hobbyprojekt. Men hela min dag i morgon torde vara upptagen av till sådant kopplade frågor så jag tillåter mig lite tankeflykt.
Det fiktiva Ulfshammars bruk som ligger vid den smalspåriga delen av Storköpings Trafikdistrikt har två huvudsakliga produkter. Nämligen spik och kätting. På beställning smids ankarkätting av grövre dimension som levereras på flera hopkopplade O-vagnar, första sträckan ovanpå överföringsvagnar. Kanske är slutdestinationen någon av stationerna Uddevalla, Sannegården eller Malmö gbg och varven de betjänar . För att det ska bli realistisk mängd med lagom stor hög på varje vagn och lagom många vagnar undrar jag:
Vilken längd och länkstorlek (dimension) på ankarkätting kan ha varit aktuell till svenska varv 1958, dvs före off shore-industrin som ledde till ökande storlek på sådana doningar.
Jag har försökt googla på frågan utan att lyckas så detta får bli en utmaning till forumets sjöfartskunniga.
Bästa hälsningar och med hopp om ljusare tider!
Baronen
Toppbilden, visa:
Kättingstorleksfunderingar
Kättingstorleksfunderingar
Senast redigerad av Baronen den 27 feb 2022, 17:53, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Kättingstorleksfunderingar
På grannforumet finns en tråd från 2018 om transport av stor kätting. Tyvärr så är en del bilder borta nu.
BoJ
https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=21514.0
Även här intressant om stor kätting.
https://www.postvagnen.com/forum/index. ... &id=872861
BoJ
https://www.svensktmjforum.se/forum/ind ... ic=21514.0
Även här intressant om stor kätting.
https://www.postvagnen.com/forum/index. ... &id=872861