Toppbilden, visa:
Brekina brandbil – för vem då?
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Brekina brandbil – för vem då?
Tydligen en nyhet för i år. Men – vem har plats för en flygplats på sin anläggning, eller ens har en del av någon? Hur är detta fordon tänkt att användas på anläggningen? Det är ju knappast troligt att flygplatsbrandbilen har kört till stan för att besättningen ska äta lunch på Centrum-grillen, eller?
Re: Brekina brandbil – för vem då?
På MiWuLa, där finns ju en stor flygplats. Det är ju dessutom en Mercedes och det kanske går att köpa till dekaler där det står Flughafen-Feuerwehr istället.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Jomenvisst. Och alla har vi ju ett utrymme på c:a 60 m längd för att bygga en kortbana, en sådan som GRIPEN klarar, men inte B52:or ...
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Det finns ju faktiskt (ett fåtal) flygplansbyggsatser i skala 1:87, så t.ex. har (hade?) Herpa en Cessna 172 och några fler finns det. Alltså kan man ganska enkelt bygga sig ett litet hangarplatsdiorama om man känner för det. Utan alltför stort utrymme. Och med brandbil!
Sedan är ju frågan som Johan säger: Hur stort är kundunderlaget för detta i Sverige? Två eller tre personer? Det blir nog svårt för Brekina att räkna hem detta!
/Erik
PS. Förresten Johan: 60 m i HO motsvarar väl över 5 km i verkliga livet? I så fall fullt tillräckligt för en B-52. DS.
Sedan är ju frågan som Johan säger: Hur stort är kundunderlaget för detta i Sverige? Två eller tre personer? Det blir nog svårt för Brekina att räkna hem detta!
/Erik
PS. Förresten Johan: 60 m i HO motsvarar väl över 5 km i verkliga livet? I så fall fullt tillräckligt för en B-52. DS.
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Förvisso, Erik. Jag bygger ju en del flygplan också då och då, men har väl inte riktigt räknat ut hur jag ska "integrera" dem med min historia i övrigt (trots att Hästholmen, såsom jag beskrivit, är gammal klassiskt "flygkompani-territorium".
Men just denna Brekinamodell kan rimligen endast göra sig i två sammanhang; antingen som Erik beskriver, i ett litet diorama av något slag, eller som ren samlarmodell. Brandfordon är väl rätt poppis just bland samlare!
Men just denna Brekinamodell kan rimligen endast göra sig i två sammanhang; antingen som Erik beskriver, i ett litet diorama av något slag, eller som ren samlarmodell. Brandfordon är väl rätt poppis just bland samlare!
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Kanske utanför bilverkstaden? Även brandbilar bör väl behöva service?
Bygger man någorlunda nutid så kanske ett veteranbils-/ veteranbrandbilsrally kan vara ett kul inslag.
Jag och sonen besökte ett arrangemang med brandbilsveteraner för ett par år sedan. Det gav mycket inspiration, problemet är det dåliga utbudet av Tidaholmare i 1/87
Bygger man någorlunda nutid så kanske ett veteranbils-/ veteranbrandbilsrally kan vara ett kul inslag.
Jag och sonen besökte ett arrangemang med brandbilsveteraner för ett par år sedan. Det gav mycket inspiration, problemet är det dåliga utbudet av Tidaholmare i 1/87
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Johan... samlare av blåljusfordon (rödljus i det här fallet) köper allt som kommer ut oavsett fordonets realism eller inte. Jämför råsamlare av Märklin... köp allt så att du inte missar något. Och som tillverkare (Brekina) utnyttjar man gärna det faktumet!
Sedan kan man fundera över hur vanliga MB var som brandfordon öht i Sverige förutom Unimogen...
SA
Sedan kan man fundera över hur vanliga MB var som brandfordon öht i Sverige förutom Unimogen...
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brekina brandbil – för vem då?
... vilket ju bums leder till frågan när rödljusfordon övergick till att bli blåljusfordon. Omkring 1980? Eller tidigare ändå?
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Tidigare än så, ja. Rödljusen försvann under min gymnasietid, examen i 4:an 1972. Bytte skola från Alingsås till Trollhättan 1970, ungefär då byttes ljusen ut.Johan Molin skrev: ↑19 feb 2022, 14:16 ... vilket ju bums leder till frågan när rödljusfordon övergick till att bli blåljusfordon. Omkring 1980? Eller tidigare ändå?
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Där ser man! Rödljusen är fortfarande så levande för mig att jag trodde det var senare.
- GammelDansken
- Inlägg: 619
- Blev medlem: 05 sep 2013, 09:36
- Ort: Fällfors
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Det eviga Goooogle.
Blåljusreformen
1970 genomfördes "blåljusreformen" vilket innebar att de röda och gula ljusen ersattes med två (ibland ett) roterande blåljus på cirka 1 100 fordon. Sökarljuset behölls. ... Då började även blåljusen att monteras på en båge och inte längre på själva taket. I samband med detta försvann sökarljuset.
MB tro jag inte på. det vill har varit en Scania/Volvo före upphandling reglerne.
// John
Blåljusreformen
1970 genomfördes "blåljusreformen" vilket innebar att de röda och gula ljusen ersattes med två (ibland ett) roterande blåljus på cirka 1 100 fordon. Sökarljuset behölls. ... Då började även blåljusen att monteras på en båge och inte längre på själva taket. I samband med detta försvann sökarljuset.
MB tro jag inte på. det vill har varit en Scania/Volvo före upphandling reglerne.
// John
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Där är jag rätt övertygad om att både du och Svante har rätt ...
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Hej!
När jag drar mig till minnes mina planer för det aldeles för tidigt utdöda modelljärnvägsprojektet i de tidiga tonåren minns jag att jag hade på tok för stora ambitioner avseende att spegla blåljusverksamhet i allmänhet och brandkårsdito i synnerhet. Det hade knappt blivit plats över för spår. Lillebror Martin var avgjort mer balanserad i detta avseende.
Om denna gul/röda anakronism som väckt tråden har jag inga andra uppfattningar än vad som speglas ovan. Men det är klart, vill man nödvändigtvis använda den så går det väl att få till ett hörn av ett flygplatsstaket (med skyddsobjektsskyltar fr o m 1990 om utryckningsljusen byts till blåa) där en banvallsbrand hotar att tränga in på de aeronautiska domänerna. Biltypen är ju inte en haveribrandbil i egentlig mening utan snarare avsedd för allmänna brandsläckningsgöromål.
Det finns ju flygplatser vars ytterområden ligger ganska nära järnvägen. Jag har själv varit med om att på rakan mellan Vejbyslätt och Ängelholm i ögonvrån få syn på en J35a (självfallet i fartöverläge) under dynamisk bromsning som var såpass lågt och nära att flygföraren och jag i förarhytten på Rst 601 G-M hann uppfatta varandra och utbyta en snärtig honnör. Snacka om roteflygning...
Att Volvo och Scania(-Vabis) prefereras av svenska brandkårer/brandförsvar/räddningstjänster råder det väl inget tvivel om men vid brandkåren i Göteborg (med alternativa benämningar över tiden där även "Göteborgs Eldsläckningsverk" förekommit under en period på 1900-talets första hälft) har enligt min uppletade brandbilsnördslitteratur det förekommit 2 maskinstegar 30m, 2 bilmotorsprutor, 1 lättskumbil (senare ombyggd till bmsp) och en tankbil 4m3 alla av rundnosade Mercedesvarianter, dessutom en personaltransportbuss 18p av den sorten som hade liknande grill som de större lastbilsvarianterna. Den har jag själv färdats i en vecka under en pryo-period.
Även om jag numera är relativt vaccinerad mot den ovan beskrivna åkomman så är jag glad att få bidra med detta totalt onödiga vetande!
Eldiga hälsningar!
Baronen
När jag drar mig till minnes mina planer för det aldeles för tidigt utdöda modelljärnvägsprojektet i de tidiga tonåren minns jag att jag hade på tok för stora ambitioner avseende att spegla blåljusverksamhet i allmänhet och brandkårsdito i synnerhet. Det hade knappt blivit plats över för spår. Lillebror Martin var avgjort mer balanserad i detta avseende.
Om denna gul/röda anakronism som väckt tråden har jag inga andra uppfattningar än vad som speglas ovan. Men det är klart, vill man nödvändigtvis använda den så går det väl att få till ett hörn av ett flygplatsstaket (med skyddsobjektsskyltar fr o m 1990 om utryckningsljusen byts till blåa) där en banvallsbrand hotar att tränga in på de aeronautiska domänerna. Biltypen är ju inte en haveribrandbil i egentlig mening utan snarare avsedd för allmänna brandsläckningsgöromål.
Det finns ju flygplatser vars ytterområden ligger ganska nära järnvägen. Jag har själv varit med om att på rakan mellan Vejbyslätt och Ängelholm i ögonvrån få syn på en J35a (självfallet i fartöverläge) under dynamisk bromsning som var såpass lågt och nära att flygföraren och jag i förarhytten på Rst 601 G-M hann uppfatta varandra och utbyta en snärtig honnör. Snacka om roteflygning...
Att Volvo och Scania(-Vabis) prefereras av svenska brandkårer/brandförsvar/räddningstjänster råder det väl inget tvivel om men vid brandkåren i Göteborg (med alternativa benämningar över tiden där även "Göteborgs Eldsläckningsverk" förekommit under en period på 1900-talets första hälft) har enligt min uppletade brandbilsnördslitteratur det förekommit 2 maskinstegar 30m, 2 bilmotorsprutor, 1 lättskumbil (senare ombyggd till bmsp) och en tankbil 4m3 alla av rundnosade Mercedesvarianter, dessutom en personaltransportbuss 18p av den sorten som hade liknande grill som de större lastbilsvarianterna. Den har jag själv färdats i en vecka under en pryo-period.
Även om jag numera är relativt vaccinerad mot den ovan beskrivna åkomman så är jag glad att få bidra med detta totalt onödiga vetande!
Eldiga hälsningar!
Baronen
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Att brandförsvaret i Göteborg inte hade Volvobilar där sådana hade platsat rent tekniskt får väl nästan ses som en skandal. Vore kul att se hur motsvarande sköttes i Södertälje...
Annars kan den korta bygglängden på dessa rundnosar ha varit en anledning ända fram till Scanias frambyggda LB 80 och LB110 förändrade bilden i svenska brandförsvar.
Och vill man absolut ha denna MB utan att vara älskare av rödljus/blåljusfordon kan den ju st utanför kompisens verkstad under ombyggnad till äventyrshusbil!
SA
Annars kan den korta bygglängden på dessa rundnosar ha varit en anledning ända fram till Scanias frambyggda LB 80 och LB110 förändrade bilden i svenska brandförsvar.
Och vill man absolut ha denna MB utan att vara älskare av rödljus/blåljusfordon kan den ju st utanför kompisens verkstad under ombyggnad till äventyrshusbil!
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: Brekina brandbil – för vem då?
Du kan vara lugn Svante!
Den lista jag hade tillgång till täcker 1914 (motoriseringen) till 1996. Av ”lastbilskaraktär” fanns det 63 Volvo, 62 Scania (-Vabis), 1 Tidaholm, 6 Mercedes, 3 Magirus samt 12 övriga där Faun, Ford (flest), Mack ( mil kranbil), Chevrolet, International och Austin är representerade. Till Volvoflottan kan vi också räkna in 10 jeepar (både Valpar o C202/Tgb11) samt ett oräknat antal befälsbilar.
Så i Göteborg ”rular Volvo fett” som de säger i förorten.
Hälsningar!
Baronen
Den lista jag hade tillgång till täcker 1914 (motoriseringen) till 1996. Av ”lastbilskaraktär” fanns det 63 Volvo, 62 Scania (-Vabis), 1 Tidaholm, 6 Mercedes, 3 Magirus samt 12 övriga där Faun, Ford (flest), Mack ( mil kranbil), Chevrolet, International och Austin är representerade. Till Volvoflottan kan vi också räkna in 10 jeepar (både Valpar o C202/Tgb11) samt ett oräknat antal befälsbilar.
Så i Göteborg ”rular Volvo fett” som de säger i förorten.
Hälsningar!
Baronen
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt: