Toppbilden, visa:    


SJ litt. Hs

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

SJ litt. Hs

Inlägg av LYR »

Hs27005-Jacko_1967_LYR-900.jpg
Jag har nu provat att lägga ut en bild på forumet - en "önskevagn", som jag gärna skulle se som modell från någon mj-tillverkare, men hur stort är intresset idag för denna kylvagn - kanske är vi inte så många som minns dem....?
/LYR

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av lokf »

Ja-a, visst minns man den...och visst skulle det vara en önskedröm om den kom som modell. Både med och utan bananreklam.
Björn.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av HLS »

Den där finns bland VVA:s byggsatser, kika på http://wnj.se/underleverantor/vva/index.htm
Byggsatsen har bromshytt medlevererad, men kan byggas utan.
Kanske kan även en känd dekaltillverkare övertalas att göra märkningen, vem vet-?
Vid sommarens bankalas fanns hur som helst tydliga tecken på att VVA är igång.
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av LYR »

Det låter positivt med att Västerås Vagnagentur tänker ta upp verksamheten igen.
När det gäller Litt. Hs/Icmo så vore det önskvärt med de senare ombyggda vagnar som fick stående väggpanel och svängdörrar med diagonala u-balkar på var sida.
/LYR
HLS skrev:Den där finns bland VVA:s byggsatser, kika på http://wnj.se/underleverantor/vva/index.htm
Byggsatsen har bromshytt medlevererad, men kan byggas utan.
Kanske kan även en känd dekaltillverkare övertalas att göra märkningen, vem vet-?
Vid sommarens bankalas fanns hur som helst tydliga tecken på att VVA är igång.
/Hans
Bilagor
Icmo-Norra-stn_1974_LYR_medium.jpg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av PeO »

En av dessa finns väl bevarad i Gävle. Jag har ett dunkelt minne av ett foto, där jag precis missade hur ledstången slutar uppe på taket.

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av LYR »

Visst finns den bevarad i Gävle inne i nynäshallen och här via länken http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=114876
syns den ute i det fria för fotografering.
/LYR
Bilagor
H 2658 gavelstege_Nils-K.jpg

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av PeO »

Nästan identisk med min bild. Jag minns att jag fick leta ett tag efter en bild för att få till ledstängerna.
I övrigt en rolig vagn att bygga.

Användarens profilbild
runhällen
Inlägg: 67
Blev medlem: 08 jan 2017, 17:55

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av runhällen »

Och så här såg den ut när den stod i grusgropen i Ljungbyhed i juli 1985.

Bild
Bild

Den såg ganska risig ut redan då.

Den här vagnen har varit utsatt för en mängd ombyggnader. Thomas Tell höll ett längre föredrag i ämnet för några år sedan på ett seminarium i Gävle.

Jag har fn inte H3/Hs i produktion men har faktiskt haft tankar på att göra en variant med stående panel och många luckor på taket, vilket var en ombyggnad som gjordes 1929-38. Ombyggnad med diagonaler gjordes inte förrän 1948-61 och är egentligen för sen för min smak men vi får väl se.

/Mats B
(vd VVA)

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av LYR »

runhällen skrev:Och så här såg den ut när den stod i grusgropen i Ljungbyhed i juli 1985.
Jag har fn inte H3/Hs i produktion men har faktiskt haft tankar på att göra en variant med stående panel och många luckor på taket, vilket var en ombyggnad som gjordes 1929-38. Ombyggnad med diagonaler gjordes inte förrän 1948-61 och är egentligen för sen för min smak men vi får väl se.

/Mats B
(vd VVA)
Jag var i Gävle 2011 och fick tillåtelse och möjlighet att göra uppmätningar och att detalj-fotografera Hs 26581, så kontakta mig om du har
intresse av materialet.
/LYR
Hs-uppmätn-tak24541_foto-NilsK.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av Johan Molin »

runhällen skrev:
Och så här såg den ut när den stod i grusgropen i Ljungbyhed i juli 1985.
Jag har fn inte H3/Hs i produktion men har faktiskt haft tankar på att göra en variant med stående panel och många luckor på taket, vilket var en ombyggnad som gjordes 1929-38. Ombyggnad med diagonaler gjordes inte förrän 1948-61 och är egentligen för sen för min smak men vi får väl se.

/Mats B
(vd VVA)
Det, tillsammans med dekaler som bananvagn vore verkligen super-mums! Skulle det ske, räknar jag med att hitta urkunder som beskriver banantransporter till Väderstad! :-CO

Användarens profilbild
LYR
Inlägg: 999
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:07

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av LYR »

Hs dörr -detalj-1000.jpg
När de gäller de diagonala u-balkarna på var sida om dörrarna, så upptäcker jag att det finns två olika typer,
dels de som är delade (skarvade) innan de korsar den horisontella U-balken, men också de balkar som är infällda i ett gemensamt kryss
- se exempel på detaljbilderna.
/LYR
SJ_Hs 26580detalj.jpg

lokf
Inlägg: 32
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:08

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av lokf »

Så har den då äntligen kommit vår önskade Hs. Du är väl glad nu Lasse? Jag tyckte att det övriga mj-folket också skulle få veta om att dom fanns.
Jag tog tillfället i akt och förde in en bild på Hr också fast den inte hörde hemma här.
Björn
Jacko copy copy.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från Lars Ryderberg
SJ Hs 27005 Adj.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ
1030544_media1.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ
1030542.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ
1030542_media1.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ
1030543.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ
Hr5 31801 beskuren.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ
Hr5 31801 del.jpg
Bilden publicerad med tillstånd från NMJ

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av Johan Molin »

Oj oj oj!
Problemet blev plötsligt för min del bara att jag vill ha den i "ursprungsskick" (nåväl, utan bromshytt), så bananvagnsvarianter får bero ...
De har onekligen vett att ta betalt på NMJ också. Kostar ju nästan lika mycket som ett lok! Men fina små pärlor!

När monterades bromshytterna ner? Sent 1920-tal? Kan de ha haft skivhjul som på modellen redan då?

Frågan är, mht priset, om dessa vagnar är tre gånger så fina som DEKAS vagnar???

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av cgn1954 »

2995 norska kr/styck? Jamen.... finns det folk IRL som köper dessa? :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av MatsN »

Antar att det är mässingmodeller...
...eller någon hybrid, därav priset.
/Mats

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av d680ae »

MatsN skrev: 17 feb 2022, 18:15 Antar att det är mässingmodeller...
...eller någon hybrid, därav priset.
/Mats
Tycker inte det ser särskilt mycket mässing, eller ens nysilver, ut. Men verktyg för plastsprutning i små serier blir inte heller billigt. Det är nog så prisekvationen är tillkommen.

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av Lihkströmsverken »

d680ae skrev: 17 feb 2022, 22:04 [Tycker inte det ser särskilt mycket mässing, eller ens nysilver, ut. Men verktyg för plastsprutning i små serier blir inte heller billigt. Det är nog så prisekvationen är tillkommen.

Jo här handlar det säkert om en mässingsmodell, såväl priset som benämningen "NMJ Superline" talar för detta.

/Ola

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av HLS »

citerar från NMJ hemsida:

"NMJ Superline modell, håndbygget i messing med alle detaljer på tak, vognkasse og understell. Ferdig lakkert med alle påskrifter. Vognene har skalakobling og bremseslanger og alle detaljer ferdig påsatt NEM koblingsadapter medfølger."

https://www.nmj.no/nmjshs27005-nmj-supe ... 30541.html
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av MatsN »

d680ae skrev: 17 feb 2022, 22:04
Tycker inte det ser särskilt mycket mässing, eller ens nysilver, ut. Men verktyg för plastsprutning i små serier blir inte heller billigt. Det är nog så prisekvationen är tillkommen.
Nu är jag ingen världsmästare som du, Ulf, men lödningarna på U-balkarna på korgsidorna syns tydligt på modellerna av Hs och såvitt jag vet så går det inte att löda i plast, eller…?
/Mats

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av Lihkströmsverken »

Skrev tidigare idag ett inlägg som jag aldrig fullföljde men tar mig samman och skriver det på nytt.

NMJ har tagit fram ett antal Norska godsvagnar i mässing och nu även en Svensk modell. Priset runt 3000 NKr kan först tyckas högt inte minst när man jämför med de fantastiska vagnar i plast (?) som Dekas och HNoll tagit fram. Det finns mässingsbyggsatser av godsvagnar och personvagnar från olika Svenska producenter, allt mellan 300 och närmre 2000 kronor, men då skall man beakta att dessa skall byggas och kompletteras med detaljer, dekaler och så vidare ....
Det dyker då och då upp byggda modeller av Svenska vagnar på Tradera, andra sajter och vid mj-marknader och där tycks priset ligga just runt 3000 kr +/-. Därför kan nog dessa NMJ modeller anses prisvärda.

/Ola

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av BoJ »

Just så Ola.
Det är inget snack om saken.
Detta rör sig om handbyggda mässingmodeller och är naturligtvis i liten upplaga.
Vagnarna ser ju riktigt fina ut också. Det blir tufft att få till 3 stycken till ett snyggt godståg.
Så vill man nu ha en Hs så skall man nog passa på.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av Johan Molin »

Jo, jag har förstått att det måste röra sig om mässingsmodeller. Och man kan väl säga så här: I så fall betingar de ett högt pris, men de kan inte sägas vara dyra.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: SJ litt. Hs

Inlägg av d680ae »

HLS skrev: 17 feb 2022, 22:27 citerar från NMJ hemsida:

"NMJ Superline modell, håndbygget i messing med alle detaljer på tak, vognkasse og understell. Ferdig lakkert med alle påskrifter. Vognene har skalakobling og bremseslanger og alle detaljer ferdig påsatt NEM koblingsadapter medfølger."

https://www.nmj.no/nmjshs27005-nmj-supe ... 30541.html
Ja, med facit från NMJ själva råder naturligtvis inget tvivel om att det är mässingsbyggen. Tur att jag inte föll för någon irrationell frestelse att bestämt hävda och satsa stora pengar på motsatsen.
MatsN skrev: 17 feb 2022, 22:32 ... lödningarna på U-balkarna på korgsidorna syns tydligt på modellerna av Hs ...
...
/Mats
Oh ja, man kan helt visst söka fram spår av lödfogar. Det känns i vart fall som ett skäl till ett mycket gott betyg åt både konstruktör och byggare att det inte mer påfallande uppenbart än så.
MatsN skrev: 17 feb 2022, 22:32 ...
Nu är jag ingen världsmästare som du, ...
/Mats
Vad det värmer gott att på ett kamratligt forum få ett så hjärtligt och fint utnämnande. Tack! När kommer medaljen?

Skriv svar

Återgå till "Svenska Godsvagnar"