Toppbilden, visa:    


Brittiska böcker om landskapsbygge?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

För ett tag sen köpte jag Creating the rural scene (David Wright), den var intressant men jag känner att jag vill ha mer att läsa om just landskapsbygge. På ämnet träd hänvisar Wright t.ex. direkt till Gordon Gravetts böcker. Wright skriver också att Gravett använder andra landskapstekniker; jag förmodar att han själv representerar en äldre skola.

Jag såg att Pendon säljer Gravetts böcker, så jag har tänkt beställa därifrån (säkrast att beställa julklapparna själv så att det säkert blir rätt...). Och med tanke på frakten är det ju bra att ta flera böcker på en gång. Därför undrar jag om ni har läst några av de här böckerna, och kan berätta vad jag ska förvänta mig av dem - eller om ni kan föreslå andra som jag borde satsa på istället?
  • Gordon Gravett: Modelling trees part 1 - broadleaf trees (barrträdsboken tror jag inte jag skulle ha lika stor användning för)
  • Gordon Gravett: Modelling grassland and landscape detailing
  • Barry Norman: Landscape modelling (jag är medveten att den är betydligt äldre än Gravetts böcker, men vad jag förstår har den fått bra recensioner)
Jag känner att jag särskilt skulle ha nytta av böcker som hjälper mig att träna upp min iakttagelseförmåga; att se hur landskapets beståndsdelar egentligen ser ut och att förstå varför landskapet ser ut som det gör. Min tanke på sikt är att prova på svensk trädgård/natur i dioramaformat. Och jag gillar när man använder vanligt förekommande material som fibrer, turf, löv osv, istället för specialprodukt A från tillverkare X, som kanske inte finns kvar om några år. Jag såg en två år gammal video av Kathy Millatt där hon gick igenom 8-10 olika lövprodukter från olika tillverkare, men när jag sökte efter dem var bara några få fortfarande verksamma.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Johan Molin »

ALLA böcker du har nämnt är fantastiska - även den om "needle leaf trees"!

Kan varmt rekommenderas – Barry Norman är ju nestorn bland landskapsbyggare i Storbritannien, men Gordon Gravetss böcker är så vackra att bara bläddra i! Köp dem allesamman!

För dryga tiotalet år sedan fanns en serie brittiska dvd-filmer kallade "Right Track".
I nummer 5 och nummer 6 är det Barry Norman som visar hur han gör landskap. Också mycket sevärda!

https://www.amazon.co.uk/Right-Track-Mo ... B000K4WPDG

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av PeO »

Alla böckerna är läsvärda. Barry Norman har lite mer "gammal" teknik, Gordon Gravett även nya material. Gordon satt på Warleymässan i Birmingham och visade sin byggteknik för ett år sedan, jag lyckades aldrig komma närmre än två meter från hans bord för alla intresserade åskådare. Med hans noggrannhet tar ett träd åtskilliga timmar att bygga, men resultatet blir super.
Även Tony Wright, mannen bakom "the right track", fanns där. Fullt vid bordet på lördagen, men jag fick en kort pratstund på söndagseftermiddagen. På de första filmerna bygger Tony själv rullande fordon, till de senare har han experter på varje område. Ett prov från #7, om styrénhusbygge, hittade jag på tuben

finns även prov på DVD:n om Pendon

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

Tack för era synpunkter och tips, då ska jag slå till och beställa böckerna! Jag får fundera över DVD-filmerna senare; smakproven ser intressanta ut men jag föredrar böcker, när det finns.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Johan Molin »

Jo, det är bättre känsla i att bläddra i en bok under förmiddagskaffet, än att titta på en film på sin padda ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Johan Molin »

En sak som kan bli en aning besvärlig är översättning av vissa ord. Barry Norman arbetar t ex gärna med "lint" som tycks finnas till salu överallt i Storbritannien.

Översättningarna "ludd" eller "linneskav" gör ingen människa särskilt glad. Även min i dessa spörsmål mer bevandrade bättre hälft kan inte riktigt få ihop det. Det är ju inte vadd - i synnerhet inte fetvadd!

"Rubberised horsehair" är kanske heller inte så lätt att få tag på i Sverige; jag vet inte om det möjligen är synonymt med "tagel" ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 27 sep 2020, 20:37 "Rubberised horsehair" är kanske heller inte så lätt att få tag på i Sverige; jag vet inte om det möjligen är synonymt med "tagel" ...
En tapetsör kallade det för "Hairlock", så det har förekommit. Svårt kanske att hitta någon som håller på med den nivån av möbelrenovering numera.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

Gummitagel används fortfarande vid möbelrenovering. Det är krullat tagel som doppats i naturlatex och fått stelna till en jämntjock porös skiva. Det är så att säga ett äldre fusk; steget mellan att använda tagel på traditionellt vis, och skumgummi/skumplast. Finns i olika tjocklekar, jag har en bit hemma men den sitter inuti en pall jag klädde om så den tänker jag inte använda. :lol: Men det finns att köpa nytt på ett par ställen här i samhället. Om nån vill få tag på det, sök på möbelrenovering (t.ex. studieförbundskurser, som brukar ha ett lager av material för kursdeltagare att köpa av). Där kan man nog få eller köpa smala spillbitar som ska slängas. Jag såg att det användes för att göra naturtrogna buskar i Creating the rural scene, så jag har tänkt skaffa en bit vid tillfälle. Men eftersom böckerna ska bli julklapp/födelsedagspresent (jag slog till på alla fyra, även barrträd) så är det ingen brådska.

Lint låter värre. Förmodligen var det gjort av lin. Linfibrer är längre, starkare och glattare än bomullsfibrer så lin luddar mindre (=mindre benäget att fastna i sår). Den brittiska inställningen har väl varit att "dög lint åt farfars farfar när han blev skadad i Boerkriget, så duger det åt mig"; raka motsatsen till det land av "early adopters" vi lever i. Men det finns tydligen inte där heller numera, jag hittade ett brittiskt forum där någon säger att "The Barry Norman method is dyed surgical lint which is extremely effective. Basically you glue it furry side down, wait for it to dry then rip the backing off and titivate it a bit with airbrush, suede brush and scatter etc. The trouble is finding surgical lint these days as it's out of favour as a wound dressing." Jag skulle tro att den här metoden från YouTube ger liknande resultat - ta en näve fibrer i blandade längder, rulla till en korv, dela på mitten och badda med den i lim.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

Jag sitter och läser mina julklappsböcker, och har just kommit till Barry Normans grästeknik med surgical lint. Hittade ett patent från 1883 på en maskin som tillverkar surgical lint... ett material med anor, med andra ord. Det verkar säljas i Indien fortfarande!

Hur som helst, en riktigt läsvärd bok, med mycket tänkvärt om att planera landskap och skapa vyer och blickfång för att göra landskapet i sig naturligt och intressant. Tack ska ni ha för rekommendationerna!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Johan Molin »

Kul att du tyckte om Barry Normans bok! Det är väl en brittisk klassiker i dag!

Ett annat tips (xom jag delvis förmedlat nedan) är att googla på Kathy Millatt på Youtube. Hon har lagt upp mängder med c:a 15-minuters filmer om landskaps bygge av det ena och det andra. En god inspirationskälla det också!

Men som sagt; Gordon Gravetts böcker är riktig ögonfröjd att bläddra i, och han delar dessutom upp det i trädart efter trädart.

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av BR78 »

Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

Jag kan visa ett test med gummitagel (rubberized horse hair) som jag gjort idag:
gummitagel2.jpg
Jag klippte av en bit gummitagel, klippte och töjde i det tills det var lite luftigare och mer busklikt. Mosade i lite Tamiya-färg med fingrarna, duttade på lim och strödde på Naturex (medium på vänstra busken, grov på den högra). Jag klippte av buskarna nertill och planterade i lim. Det känns som ett intressant material; om man lägger lite mer arbete på att forma gummitaglet kan det nog bli riktigt bra buskar av det.
gummitagel1.jpg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Johan Molin »

Spännande!

Jag hittade faktiskt ett företag som säljer "gummitagel":

https://www.glinterior.se/sv-SE/product/Hairlok-10mm

Bild

Inte helt billigt, men jag antar att 1 x 2 METER material räcker en stund ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

PM:a mig så postar jag lite till dig! Jag fick små restbitar gratis på den lokala möbelrenoveringskursen, så jag har mer än jag behöver.

CvonWow
Inlägg: 121
Blev medlem: 20 okt 2018, 16:41

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av CvonWow »

Tack för alla tips och tester : )

Jag har köpt två av böckerna och dom är fina även om det inte är helt min skala så funkar mycket ändå efter lite modifiering.
Såg att det fanns mindre bitar att köpa om jag inte förstår fel...
https://www.glinterior.se/sv-SE/product/Hairlok-30mm

Allt gott
Calle

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Brittiska böcker om landskapsbygge?

Inlägg av Anna-Carin »

Väl bekomme!

Bra att det finns ställen som säljer mindre mängder.

Om någon undrar, så är gummitagel och Hairlok olika namn på samma sak (Hairlok är ett varumärke). Båda orden har använts i svenska tidningsannonser från 1932 och framåt. Svensk industrikalender 1947 listar fyra tagelspinnerier som tillverkade gummitagel, men inget av dem verkar vara igång längre...

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"