Toppbilden, visa:    


Ett hus från 1960-talet.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Ett hus från 1960-talet.

Inlägg av magnus63 »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Ett hus från 1960-talet.

Inlägg av Johan Molin »

Ett fint hus med rena linjer! Påminner lite vagt om ett hus min salig far ritade åt goda vänner på Buntmakaregatan i Norrköping (det stämmer dock inte i detaljer). Men känns rätt typiskt 60-tal – när man ännu byggde gedigna hus. Knappast något smäck här.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Ett hus från 1960-talet.

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: 07 jan 2022, 11:59............... Men känns rätt typiskt 60-tal – när man ännu byggde gedigna hus. Knappast något smäck här.
På den tiden man lämnade kravet på symmetri, funktion före form. Man hade också lämnat 50-talets garage i källaren, där man ofta satte värmeelementet högt på väggen för att spara på värmen, med följd att bilen tinade men aldrig torkade under, med Gevalia snabbrost som följd.
Ackordshetsen, som kom med melonprogrammet, hade heller inte slagit genom. Byggjobbarna hade fortfarande yrkesstolthet, delvis kanske påmanat av att de som bodde omkring visste vilka som byggt huset.
Den som byggde ville ha hantverkare som var kända för ett gott arbete.

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: Ett hus från 1960-talet.

Inlägg av larsess »

Tack, så spännande för en byggnadsantikvarie att se en fin modell av ett hus från så moderna tider som 1960-talet. Som MJ-rallare är det ju intressant att se fina modeller av hus som var nya i min barndom! På en trovärdig anläggning får ju inte dessa fattas bara för att jag som byggare intresserar sig mer för sekelskiftet 1900! Dessa nyare hus är ju en stor del av vårt kulturarv idag. Tack för inspirationen och grattis till fint bygge. [JC_doubleup.gif]
/Larsess

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Ett hus från 1960-talet.

Inlägg av magnus63 »

Larsess, jag har försökt välja byggnader som ska passa in i någon slags tidigt 1970-tal i en stad som har drag av Norrköping, Katrineholm, Linköping, Eskilstuna, Nyköping eller i princip var som helst i mellansverige. Det behöver inte vara snygga förebilder, men det ska vara trovärdiga dito. Inga extremer.
Bilparken är typisk för den tiden - Volvo 140, Amazon och några PV544, SAAB V4 och nån 99a, Opel Rekord B och C, Kadett A och B, Ford Taunus 20M och 1600,
VW1300, 1200 och 1500, Renault 12 och 16, Citroen ID19 och DS21, Ap-mercedesar... Jag försöker i möjligaste mån ha svenska detaljer också, Orangea telefonkiosker i orange bockad plåt, ICA-butik, systembolag, SF-bio, Esso-mack... Bruna tåg med Rc och Da som dragare...entecs kontaktledning.. alltså blir det en rätt tråkig ort, ungefär som verkligheten var för 50 år sedan.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"