Hjo kl 1635 , ett brudfölje, ingen hund
Baronen
Hälsningar!Toppbilden, visa:
Väschöttska östkusten i detta nu
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Väschöttska östkusten i detta nu
Fina bilder!
Vad är det man ser i bakgrunden? Ett litet grått fartyg med vad som ser ut som neutralitetsränder från kriget?
Jämför minsveparen SANDÖN:
Vad är det man ser i bakgrunden? Ett litet grått fartyg med vad som ser ut som neutralitetsränder från kriget?
Jämför minsveparen SANDÖN:
Re: Väschöttska östkusten i detta nu
Undrade också men han inte ut på piren för närmare titt (hungrig hustru). Skorstensmärke i form av en spader.
Det har funnits militära båtar i Vättern för bevakning och bärgning kring torped- och robotskjutfältet samt mindre motorbåtar hos F6 innan helikoptrarna kom för flygräddning. Men det känner Johan nog till sedan tidigare.
Hlsn.
Baronen
Det har funnits militära båtar i Vättern för bevakning och bärgning kring torped- och robotskjutfältet samt mindre motorbåtar hos F6 innan helikoptrarna kom för flygräddning. Men det känner Johan nog till sedan tidigare.
Hlsn.
Baronen
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Väschöttska östkusten i detta nu
Javisst, en och annan uttjänt före detta motortorpedbåt fick väl fortsatt tjänst hos F6 och Kråks skjutfält.
Kortlekstecknen tycker jag ger vibbar av Flygvapnet. En del gamla Tummelisor (?) hade sådana märkningar under Flygkompaniets dagar (dvs före 1926).
Kortlekstecknen tycker jag ger vibbar av Flygvapnet. En del gamla Tummelisor (?) hade sådana märkningar under Flygkompaniets dagar (dvs före 1926).
Re: Väschöttska östkusten inte nu men då en gång…
Hej!
Osäker på var jag skulle placera detta inlägg så det får bli i anslutning till mitt förra om det fartyg det handlar om. Kanske snarare jvg-historiskt men jag tror det uppskattas sv seglationsintresserade humanister här på forumet.
I Svenska Järnvägsmannaförbundets minnesskrift ”Det bevingade hjulets folk” utgiven 1949 hittade jag nedanstående utsnitt:
Ett bevis för att det inte var enbart ur trafik-och transportflödessynvinkel det fanns en integration mellan vätterbåtarna i allmänhet och S/S Trafik i synnerhet med järnvägarna vid Vättern utan att det också fanns sammanhållning och kamratskap mellan sjö- och järnvägsmännen.
Att redaktören Henry Kjellvard, högst sannolikt framliden, uttrycker sig nedlåtande om fartyget och kallar det ”lilla vätternslupen” får vi sätta upp på okunskapens konto.
God fortsättning!
Baronen
Osäker på var jag skulle placera detta inlägg så det får bli i anslutning till mitt förra om det fartyg det handlar om. Kanske snarare jvg-historiskt men jag tror det uppskattas sv seglationsintresserade humanister här på forumet.
I Svenska Järnvägsmannaförbundets minnesskrift ”Det bevingade hjulets folk” utgiven 1949 hittade jag nedanstående utsnitt:
Ett bevis för att det inte var enbart ur trafik-och transportflödessynvinkel det fanns en integration mellan vätterbåtarna i allmänhet och S/S Trafik i synnerhet med järnvägarna vid Vättern utan att det också fanns sammanhållning och kamratskap mellan sjö- och järnvägsmännen.
Att redaktören Henry Kjellvard, högst sannolikt framliden, uttrycker sig nedlåtande om fartyget och kallar det ”lilla vätternslupen” får vi sätta upp på okunskapens konto.
God fortsättning!
Baronen
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Väschöttska östkusten i detta nu
Han kanske var mer hemtam med Svenska Amerikalinjens GRIPSHOLM och KUNGSHOLM ...