Toppbilden, visa:    


Väschöttska östkusten i detta nu

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Väschöttska östkusten i detta nu

Inlägg av Baronen »

Hjo kl 1635 , ett brudfölje, ingen hund
C90D308F-555A-42F3-89AD-DD4D4FEBFBF5.jpeg
C67EB87A-5059-4E70-801D-69AE0D7EBFD8.jpeg
Hälsningar!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Väschöttska östkusten i detta nu

Inlägg av Johan Molin »

Fina bilder!

Vad är det man ser i bakgrunden? Ett litet grått fartyg med vad som ser ut som neutralitetsränder från kriget?
Jämför minsveparen SANDÖN:

Bild

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Väschöttska östkusten i detta nu

Inlägg av Baronen »

Undrade också men han inte ut på piren för närmare titt (hungrig hustru). Skorstensmärke i form av en spader.

Det har funnits militära båtar i Vättern för bevakning och bärgning kring torped- och robotskjutfältet samt mindre motorbåtar hos F6 innan helikoptrarna kom för flygräddning. Men det känner Johan nog till sedan tidigare.

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Väschöttska östkusten i detta nu

Inlägg av Johan Molin »

Javisst, en och annan uttjänt före detta motortorpedbåt fick väl fortsatt tjänst hos F6 och Kråks skjutfält.

Kortlekstecknen tycker jag ger vibbar av Flygvapnet. En del gamla Tummelisor (?) hade sådana märkningar under Flygkompaniets dagar (dvs före 1926).

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Väschöttska östkusten inte nu men då en gång…

Inlägg av Baronen »

Hej!

Osäker på var jag skulle placera detta inlägg så det får bli i anslutning till mitt förra om det fartyg det handlar om. Kanske snarare jvg-historiskt men jag tror det uppskattas sv seglationsintresserade humanister här på forumet.

I Svenska Järnvägsmannaförbundets minnesskrift ”Det bevingade hjulets folk” utgiven 1949 hittade jag nedanstående utsnitt:
5C07E550-3258-4D9D-A1C6-9B95ECCF3150.jpeg
Ett bevis för att det inte var enbart ur trafik-och transportflödessynvinkel det fanns en integration mellan vätterbåtarna i allmänhet och S/S Trafik i synnerhet med järnvägarna vid Vättern utan att det också fanns sammanhållning och kamratskap mellan sjö- och järnvägsmännen.

Att redaktören Henry Kjellvard, högst sannolikt framliden, uttrycker sig nedlåtande om fartyget och kallar det ”lilla vätternslupen” får vi sätta upp på okunskapens konto.

God fortsättning!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Väschöttska östkusten i detta nu

Inlägg av Johan Molin »

Han kanske var mer hemtam med Svenska Amerikalinjens GRIPSHOLM och KUNGSHOLM ... :-CO

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"