Toppbilden, visa:    


Startsats?

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Startsats?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Min lilla släkt har utökats med en liten pojke. Det är min brors barnbarn som kommit till världen och som jag idag fick träffa, två veckor gammal, för första gången. Som kutym brukar jag ge ungarna, oavsett pojke eller flicka, ett Brio tåg och så även idag. Eftersom det var ett tag sedan jag inhandlade Brio tåg besökte jag i förra veckan Malmös alla (?) leksaksaffärer i jakt på den gamla hederliga Brio startsaten, en "åtta" med bro, ett svart ånglok och två flakvagnar (?). Till men stora besvikelse verkade det som denna utgått, däremot fanns allsköns konstiga tågsatser. Till sist gav jag upp och denna inhandlades
Briotåg bild 1.JPG


Nu blev det kanske ändå inte så konstigt då piltens föräldrar bägge har en utbildning som djurskötarvärlden och är beresta i världen inom sitt yrke. Men, jag saknar den gamla hederliga startsatsen.

/Ola

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Startsats?

Inlägg av cgn1954 »

Tiderna förändras, frågan är om det blir så mycket bättre...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Startsats?

Inlägg av Coppas »

Det var ju ganska länge sedan som Brio hade egen tillverkning av något alls. Sedan ett antal år tillbaka verkar man mer fungera som ett slags beställare/underimportör åt sina huvudägare. De leksaker som säljs under Brios varumärke tillverkas sedan många år i huvudsak i Kina och andra låglöneländer.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Startsats?

Inlägg av Anna-Carin »

Vad konstigt, hade inte leksaksaffärerna någon sån här? :lol: (Min mans gamla låda.)
briobox.jpg
Skämt åsido, inför att lillen blir större vill jag rekommendera Duplo. När sonen var runt två år fick han de här två askarna i julklapp, och vi tyckte att lekvärdet var väldigt bra; riktigt genomtänkt. Batteridrivet lok som tuffar, tutar ibland, och stannar själv efter några varv om man inte redan har stoppat det med knappen. När man fyller på vatten trycker munstycket ner en knapp så att det låter glugg-glugg-glugg. Har man glömt att lägga växeln rätt för att tåget ska komma fram så lägger tåget om den och fortsätter. (Nu kanske inte exakt samma askar finns längre, men antagligen något liknande.) Vi köpte aldrig några ytterligare kompletteringar, men han lekte med det av och till i många år.
duplo1.jpg
duplo2.jpg

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Startsats?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Eftersom Brio uppenbart tappat sitt patent på just "Briotåget" har det dykt upp flera nya (?) tillverkare som gör just Briokompatipelt trätåg. Hittade häromdagen detta trälok av fabrikat Playtive;
IMG_4231 - Kopia.JPG
Med en ny generation barn i släkten kan jag bara säga; Klart pågen skall ha en Krokodil i hjulklapp!

/Ola

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Startsats?

Inlägg av Lihkströmsverken »

Hjuafton avklarad, dock uppstod en diskussion;
IMG_4231 - Kopia.JPG
Pågens mor och faster påstod att beteckningen "3+" betydde 3 år medan jag håll fast med att det betydde 3 månader, får se vem som har rätt, det ligger mer tåg i pipelinen.

7OLA

Tomass
Inlägg: 45
Blev medlem: 14 okt 2017, 10:32

Re: Startsats?

Inlägg av Tomass »

It applies from 3 years of age that is also shown on the right on the red notice.

Thomas

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Startsats?

Inlägg av Coppas »

Som sagt… märkningen anger att åldersgränsen är för barn på tre år och uppåt. Handlar det om leksaker för riktigt små barn så brukar det enligt min erfarenhet (som iofs. numera är lite daterad) skrivas ut i klartext typ ”0-6 månader” osv.

Treårsgränsen gäller ju bl.a. om det finns smådelar som kan pillas loss… vilket väl ändå är fallet här om man tittar på produkten (loket) som syns på asken. Sedan kan jag förstå att man som vuxen kan vara ivrig, men frågan är hur mycket ett tremånaders spädbarn ens skulle förstå av detta i jämförelse med klossar eller annat?

Vill man veta mera så finns det ju mycket att hitta på nätet om man letar lite. Allt från lagen (2011:579) om leksakers säkerhet vidare till bl.a. olika sidor via t.ex. Konsumentverket.

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: Startsats?

Inlägg av ArneL »

Lihkströmsverken skrev: 25 dec 2021, 22:14 ...
Pågens mor och faster påstod att beteckningen "3+" betydde 3 år medan jag håll fast med att det betydde 3 månader, får se vem som har rätt, det ligger mer tåg i pipelinen.

7OLA
Det är, som vanligt, svårt att skämta på ”nätet” utan att behöva gödsla med smilies ...

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Startsats?

Inlägg av Lihkströmsverken »

ArneL skrev: 26 dec 2021, 08:40 Det är, som vanligt, svårt att skämta på ”nätet” utan att behöva gödsla med smilies ...
Som ArneL skriver är det inte alltid så lätt att skämta på nätet. Vill därför klargöra att jag är väl medveten om de olika rekommendationer som tillverkarna märker sina produkter med och så är oxså pågens föräldrar.

/Ola

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Startsats?

Inlägg av Baronen »

Bäste Ola!

Vi var förhoppningsvis några som förstod det i varje fall. Klen tröst kanske. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

God fortsättning samtliga!
Baronen

Användarens profilbild
Coppas
Inlägg: 45
Blev medlem: 19 jul 2015, 17:41
Ort: Solna

Re: Startsats?

Inlägg av Coppas »

Mig gick då i så fall skämtet helt förbi, liksom respondenten före mig, och jag räknar i alla fall mig såsom varande någorlunda bildad.

Även om det då är OT så skulle det därför vara intressant att veta vari skämtet i så fall bestod så man kan kan uppfatta liknande saker nästa gång och låta bli att försöka hjälpa till.

// Nico

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Startsats?

Inlägg av Johan Molin »

Jag tror att vad Ola försökte förmedla var att han var så ivrig att den lille pågen skulle börja leka med sitt nya tåg, att han inte kunde tänka sig att den unge släktingen skulle behöva vänta i hela tre år innan han fick se Olas glädje av att se (och delta i?) leken, att han "avsiktligt" misstolkade det som stod på kartongen (ursäkta Ola för att jag föröder dit inlägg med denna knastertorra förklaring. Jag var med på banan när du skrev det, men jag känner väl dig bättre än vad Coppas gör misstänker jag). :-CO

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Startsats?

Inlägg av Baronen »

Hej!

Känner ju inte Ola i egentlig mening och inte Johan heller även om jag ser fram emot att få göra det i bägge fallen. Men nog har jag tillräckliga intellektuella gåvor (trotts den i sammanhanget begränsande statusen som icke-akademiker, kavallerist och lokomotivförare vilket jag är) för att ”snappa” självironin Ola bjöd på. All lycka och välgång önskas den unge ”pågen” i framtiden. 😊 Vi borde nog lite till mans öppna upp för välvilliga tolkningar av våra medmänniskors utsagor. (För övertydlighetens skull repeterar jag att såväl Ola som Johan är både rätt uttolkade som understödda)

Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Startsats?

Inlägg av Johan Molin »

För ordningens skull: Jag uppskattar och högaktar såväl dig Baronen som Coppas och Ola. Att man sedan hamnar fel i tolkningar vad som skrivs ser jag inte som hela världen. Men det är ju välbekant sedan gammalt att ironi kan vara svårt att formulera i text och har tyvärr en tendens att kunna bli missförstådd.

På det här forumet räknas endast att man ska trivas och ha det bra tillsammans. Att vi sedan kommer från olika typer av livsvandringar kan aldrig vara annat än berikande.

Och – jag har haft fel på det här forumet många fler gånger än vad Coppas har.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Startsats?

Inlägg av Baronen »

Bäste Johan!

Mitt föregående inlägg responderade i första hand på det innan Ditt med tidsnummer 271352. Vi är helt klart på samma linje angående det där med tolkning av ironi i allmänhet och befriande självironi i synnerhet vilket jag tycker Ola bjöd på på ett befriande sätt.

Lättsamt, trivsamt och gemytligt, det är målet. Det finns säkert andra forum sim tilltalar eventuella humorbefriade hobbyfundamentalister bättre, men jag skulle inte känna mig hemma i dem.

Avseende din påstådda felfrekvens, Johan, så går den i varje fall mig förbi oupptäckt.

Må gott alla och god fortsättning!
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Startsats?

Inlägg av Johan Molin »

Humor är försonande när det gäller alla människor, och bäst av allt är en stor portion självironi.

Det är ett faktum som jag har uppfunnit alldeles själv. :-CO

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Startsats?

Inlägg av PeO »

Man ska väl inte förstöra en bra historia med något så banalt som kalla fakta. Ola handskades bara måttligt vårdslöst med sanningen.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Startsats?

Inlägg av Baronen »

…eller så gjorde Ola en självskattning med påföljande bedömning av släktens tilldelning ur genpoolen och därpå antagandet att med de förutsättningarna så kommer den lille att vara en fullt duglig trätågsförare om ca 2 (?) månader.

Vilka är vi i så fall att ifrågasätta det? Det har ju setts en del som talar för tankekedjan utifrån observerade resultat. (Okej, det där var ganska fjäskigt av undertecknad…)

Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Startsats?

Inlägg av Johan Molin »

För min del gav jag mina båda tvillingbarnbarn, 15 månader gamla, ett trätåg med ett ånglok och två vagnar – ni vet ett tåg med "klossar" som man kan lyfta av och sätta på i olika kombinationer. Givetvis räknar jag med att de fattar det redan ...

Ärligt talat är de väl fortfarande av den digniteten att de mest är intresserade av att strö de olika träbitarna överallt runt golvet, så det tar nog en stund till innan de fattar vad just det handlar om. Men det blir säkert roligt så småningom, jag hade själv ett liknande trätåg när jag var liten. Under tiden har föräldrarna fattat att de samlar ihop alla delar i en egen förpackning där de lever tryggt tills barnena begriper bättre ...

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"