Toppbilden, visa:    


VHS-spelare som kör för fort?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

VHS-spelare som kör för fort?

Inlägg av Johan Molin »

Jag hade tänkt överraska min son med att digitalisera gamla videofilmer på honom som liten, och har för ändamålet skaffat en koppling "Elgato Video Capture" och en mac-app för denna. Den tycks fungera utmärkt, men så gör tyvärr inte min gamla kombinerade DVD-VHS-spelare av märke LG. När jag försöker köra gamlavideofilmer på den och trycker på play beter den sig bara genom att snabbspola hela tiden. Den reagerar korrekt på paus, stopp, framåtspolning, backspolning och Eject, men som sagt "kör" fungerar inte.

Någon som kan lista ut felet? Det är ju lite prekärt, för nya VHS-spelare lär väl inte finnas att få tag på.

Jag har en gammal Telefunken hemma också, som varit min kära särbos. Här låter det som om den spelar filmen i rätt hastighet, men Elgato hittar ingen kontakt med den, den är väl troligen för gasmmal för det.

Tips, någon (förutom att lämna in filmerna)?

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: VHS-spelare som kör för fort?

Inlägg av Anna-Carin »

Visar den bild medan den snabbspolar? I så fall kanske filmen är inspelad med halv hastighet (längre speltid). Det kan finnas möjlighet att ställa in hastigheten:
https://www.manchestervideo.com/2017/09 ... o-quickly/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: VHS-spelare som kör för fort?

Inlägg av Johan Molin »

Nej, bilden ser ut precis som när man snabbspolar en VHS-film. Och det låter likadant. Ska kolla om man kan ändra uppseplshastighet, men det är nog tveksamt ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: VHS-spelare som kör för fort?

Inlägg av Johan Molin »

Det ser inte särskilt lovande ut, men stor tack Anna-Carin ändå! Jag tror du är inne på helt rätt spår.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: VHS-spelare som kör för fort?

Inlägg av Anna-Carin »

Det låter ju hoppfullt, det verkar nämligen finnas möjlighet att ändra uppspelningshastigheten efter att du digitaliserat filmen - här är en tråd om det. Obs inlägg #11 som beskriver hur man ändrar frame rate med gratisprogrammet Virtualdub (för Windows).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: VHS-spelare som kör för fort?

Inlägg av Johan Molin »

Tillsvidare fick jag bita i det sura äpplet och lämna in videofilmer för digitalisering. En mer långsiktig lösning behövs sedan. Återkommer, men tack så länge, Anna-Carin!

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"