Toppbilden, visa:    


Z21 framtida system?

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
tuff-tuff

Z21 framtida system?

Inlägg av tuff-tuff »

Hallå!
Jag håller på med att planera för ett köp...nämligen Rocos Z21.
Vill köra med Iphone eller Ipad air.
Är det värt för pengarna?
Finns det några här som kör med Z21?
Vad använder ni för växel dekoder till Z21?
Jag har redan laddat ner Rocos senaste Z21 appen och det ser trevligt ut.
Har också kikat lite grann på Youtube men läser även Rocos nya Z21 broschyr som finns att hämta i hobbyaffärer.
Spännande med att läsa information om Rocos digitala system.
Men är det värt att köra och använda ett sådant system?

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av perjan »

Felpostat
Senast redigerad av perjan den 06 mar 2021, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av perjan »

Om vi bortser från 3-räls system (Märklin) vågar jag påstå att Roco z21 (vit) / Z21 (svart) är det vanligaste alternativet av central till 2R (DCC) i dagsläget. Många väljer Digikeijs DR5000 som har i stort sett samma funktioner. Även ESU ecos har blivit populär medan Lenz och Digitrax kommit på efterkälken.

Vid jämförelse mellan z21 och Z21 kan man bortse från den vita z21 utifrån dina krav.

Eftersom dessa alternativ har DCC utgång så täcker de marknadens växeldekodrar så val av dekoder skall göras utifrån DCC-dekoderns egenskaper och inte beroende av central.
Roco Z21 och Digikeijs DR5000 har dessutom Loconet utgång för styrning av växlar med loconet decoder (Möllehem, Digitrax etc.)

/Per-Åke
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

tuff-tuff

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av tuff-tuff »

Intressant!
Jag läste vidare om Z21 i egen länksidan och där finns frågor och svar om Z21.
Dessvärre upptäckte jag där att Z21 kan tydligen bara klara av växeldekoder med 4 utgångspunkter innan till nästa växeldekoder med nästa adress.
Eller kan man använda Lenz växeldekoder LS150 som har 6 utgångspunkter till Z21?

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av perjan »

tuff-tuff skrev: 07 mar 2021, 07:25 Intressant!
Jag läste vidare om Z21 i egen länksidan och där finns frågor och svar om Z21.
Dessvärre upptäckte jag där att Z21 kan tydligen bara klara av växeldekoder med 4 utgångspunkter innan till nästa växeldekoder med nästa adress.
Eller kan man använda Lenz växeldekoder LS150 som har 6 utgångspunkter till Z21?
Du har förmodligen läst om Rocos egen växeldekoder (4 utg.) i kombination med Z21. Här ligger inte begränsningen i själva Z21:an.
Z21 skickar ut växelkommandon med adresser via DCC där en dekoder oberoende av fabrikat tar emot kommandona med godtyckligt antal utgångar till växlar. Z21 vet ju inte vad som befinner sig i andra änden av DCC-kommunikationen.
Så en Lenz LS150 tar emot sin 6 inställda adresser från Z21.

Däremot har Roco-standard sedan tidigare skilt från andra fabrikat en växeladress förskjutning +4 som uppenbarar sig om man kör Z21 mot exempelvis LS150. Detta har man löst i Z21 inställningar. Detta har dock inget att göra med antal utgångar på en växeldekoder som var huvudfrågan.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av perjan »

perjan skrev: 07 mar 2021, 08:07
tuff-tuff skrev: 07 mar 2021, 07:25 Intressant!
Jag läste vidare om Z21 i egen länksidan och där finns frågor och svar om Z21.
Dessvärre upptäckte jag där att Z21 kan tydligen bara klara av växeldekoder med 4 utgångspunkter innan till nästa växeldekoder med nästa adress.
Eller kan man använda Lenz växeldekoder LS150 som har 6 utgångspunkter till Z21?
Du har förmodligen läst om Rocos egen växeldekoder (4 utg.) i kombination med Z21. Här ligger inte begränsningen i själva Z21:an.
Z21 skickar ut växelkommandon med adresser via DCC där en dekoder oberoende av fabrikat tar emot kommandona med godtyckligt antal utgångar till växlar. Z21 vet ju inte vad som befinner sig i andra änden av DCC-kommunikationen.
Så en Lenz LS150 tar emot sin 6 inställda adresser från Z21.

Däremot har Roco-standard sedan tidigare skilt från andra fabrikat en växeladress förskjutning +4 som uppenbarar sig om man kör Z21 mot exempelvis LS150. Detta har man löst i Z21 inställningar med ett val. Detta har dock inget att göra med antal utgångar på en växeldekoder som var huvudfrågan.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

tuff-tuff

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av tuff-tuff »

Okey tack för svaren!

tuff-tuff

Re: Z21 framtida system?

Inlägg av tuff-tuff »

Jag har en fråga:
Det finns en app som heter Z21 update som man kan ladda ner i Iphone.
Om man ska uppgradera Z21 är det då man ska använda appen Z21 update?
Har ännu inte skaffat Z21.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"