Toppbilden, visa:    


Retsamma frågor...

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Retsamma frågor...

Inlägg av Svante Andersson »

Jag har under årens lopp förundrat mig över "funktioner" eller detaljer som MJ-tillverkare har på sina fordon och kommer framöver att ställa några frågor om sådant. Men... ta det lugnt, det här är mest på skoj och jag tar gärna emot åsikter både för och emot. Dessutom, har ni tankar om lämpliga frågor i samma stil, ställ dem på samma sätt eller skicka mig ett PM så ställer jag frågan så att ni kan vara anonyma om det är lite kontroversiellt.

Så min första fråga...
Varför vill man ha fjädrande buffertar på MJ-fordon i så små skalor som H0? De gör ju ingen vettig funktion med de kurvradier och koppel vi använder...

SA

PS: Ta inte med frågeställningen 2r kontra 3r!
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av cgn1954 »

Tja.... för att man kan kanske. Skänker nog en viss tillfredsställelse till "somliga" att man just kan och att det är ett steg mo "perfektionen" - fast den inte "behövs".
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av 1956 »

Kan det kanske istället vara tvärtom, att fjädrande buffertar förhindrar att de hakar i varandra vid små kurvradier och korta koppelavstånd?

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av Svante Andersson »

1956 skrev: 06 sep 2021, 12:17 Kan det kanske istället vara tvärtom, att fjädrande buffertar förhindrar att de hakar i varandra vid små kurvradier och korta koppelavstånd?
Prova får du se... kör en NN3 och en Lgjs hopkopplade som ett bra test på den teorin!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av 1956 »

Kanske lite udda sammansättning (tror jag) och finns både Lgjs och NN3 med fjädrande buffertar?

M.Svenson
Inlägg: 28
Blev medlem: 01 apr 2012, 15:38

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av M.Svenson »

En lösning för att kunna köra fjädrande buffert mot fjädrande buffert är att använda övergångskurva i övergången mellan rakspår och kurvans kontinuerliga radie, precis som i verkligheten. Då kan man köra NN3, Lgjs och A7/B7 omvarandra, uppgifter för konstruktion av en mall finns på GMJS hemsida.

Mvh Martin ☺

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av Svante Andersson »

1956 skrev: 06 sep 2021, 13:58 Kanske lite udda sammansättning (tror jag) och finns både Lgjs och NN3 med fjädrande buffertar?
Nu var det inte frågan om om vissa vagnstyper finns färdiga i modell med fjädrande buffertar... alla går att efterutrusta med sådana om man vill. Det hela är en principfråga och vi kan ändra exemplet till B-lok med resgodsvagn litt F på 1898 års underrede och därefter följande boggipersonvagn av 1891 år modell.

Fordonen försedda med fjädrande buffertar och skalakoppel... klarar denna kombination några i den svenska modelltågsvärlden förekommande kurvor och växelgator?

SAl
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av 1956 »

Du har säkert rätt. Retsamma frågor kan ge retsamma svar. ;)

HelmutMaripuu
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 jan 2016, 23:15

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av HelmutMaripuu »

Har bytt ut buffertat på mina B6 vagnar som har kortkoppel. Har ganska stor kurvradie på mina moduler så nu kan jag köra med buffert mor buffert.

Bengt Nylén
Inlägg: 137
Blev medlem: 16 jan 2012, 23:17

Re: Retsamma frågor...

Inlägg av Bengt Nylén »

Jag sätter fjädrande buffertar på alla lokbyggen och på "finare" byggen av vagnar också. Varför inte när det nu finns att tillgå. Vi kör med TB-koppel på MMJK. Boggie-personvagnar kan kopplas tätare med TB-kopplen om de har fjädrande buffertar. I kurvorna fjädrar de innersta buffertarna in lite. Helt klart en fördel.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"