Hej på er!
Skall montera ett antal semaforer på min testbana, tyska Viessmann signaler.
Funderar på om man skall göra själva belysningen valbar, dvs. en möjlighet att slå av dessa under dagtid och slå på dem kvällstid.
Hur funkade det i verkligheten?
Det var väl fotogenlampor fram till andra världskriget då det istället infördes propangaslampor.
Hur som helst, var de släckta dagtid?
Hur brukar ni göra, gör ni lamporna switchbara eller ej?
Min förebild, även på testbanan, är DRG ca 1925.
Toppbilden, visa:
Semaforer och belysning?
Semaforer och belysning?
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Semaforer och belysning?
Lampene er bare tent om natten på disse signalene. Opprinnelig (og i Ep II) ble hele lampen (parafinlamper) heist ned om dagen, men nyere varianter tenner automatisk når det blir mørkt (gasslamper).
Mvh Traveller
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=9367.0
Mvh Traveller
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=9367.0
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Semaforer och belysning?
OT: Snygga bilder du gör - Ubbe.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Semaforer och belysning?
Tack för input.
Jag skall se om jag orkar dra en separat matning för semaforernas belysning.
Tror jag har en SD2 switch från Uhlenbrock som skulle kunna funka bra för på och av.
//Ubbe
Jag skall se om jag orkar dra en separat matning för semaforernas belysning.
Tror jag har en SD2 switch från Uhlenbrock som skulle kunna funka bra för på och av.
//Ubbe
Hur svårt kan det va?!?!
Re: Semaforer och belysning?
Jag har Viessmann semaphore och där kopplar jag in belysningen för sig via en miniatyr strömställare tillsammans med övriga gatlyktor som tänds under natten/mörkt rum om man vill simulera mörkerkörning.
Under dagsljus är det givet att lampor i semaphore är släckta och då synar man på semaphores vingarna istället.
Under dagsljus är det givet att lampor i semaphore är släckta och då synar man på semaphores vingarna istället.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Semaforer och belysning?
Problemet med tyska semaforer (om man inte kör tyskt vill säga...) är ju att vingarna pekar åt fel håll. Och så finns det inga färdigmodeller av T-semaforer heller. Var detta en typiskt svensk specialitet?