Toppbilden, visa:    


Lenz nya system SET101 och LZV200

Allt om dekodrar, styrsystem, borstlösa motorer, programmering, lödstationer mm.
tuff-tuff

Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Nu har Lenz nya systemet kommit ut på marknaden.
Den nya LZV200 innehåller inga stora överraskningar.
Det är egentligen en LZV100 och USB Interface LE23151 som har slagit ihopa.
Det enda som skiljer är USB stick och version 3.8.
Jag trodde Lenz skulle göra större skillnader från det gamla, men tydligen vill dom inte lämna stenålderns system.
Någon som har provat och är där några positiva/negativa åsikter om det nya systemet?

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Ingen som har provat det nya systemet av Lenz? :?:

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av perjan »

tuff-tuff skrev:Ingen som har provat det nya systemet av Lenz? :?:
Jag har kört med Lenz gamla "stenålderssystem" i 10 år och
en uppgradering till nytt Lenz-system blir det definitivt inte
om det du skriver stämmer....tackar för tipset.

Det lutar nog mest åt Z21 eller Digikeijs.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Jag har också synat på Lenz nya system och det blir nog aldrig mera att köra med deras system.
Faktiskt är jag besviken över att dom hade inte utvecklat systemet till mera avancerade system som Märklin och ESU gjort med sina central stationer.
Till och med Märklins MS2 är bättre överskådlig system och användarvänlig körkontroll än vad Lenz har med sin, trots det nya körkontrollen LH101.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Jag köpte ett nytt nummer Eisenbahn Kurier 9/19 och i denna nummer står där fullkomlig presentation om Lenz nya system.
Dom skriver och säger att Lenz nya system är klart bättre än det gamla och förbättrad.
Den nya körkontroll LH101 är också märkbart förbättrad körkontroll än det gamla LH100.
Man kan också använda det gamla körkontroll LH100 till det nya LZV200, eftersom det är kompatibel med systemet.
Xpressnet är upphottad till version 3.8.
Jag blev nyfiken och bestämde mig för att beställa en startpaket SET101 för att testa systemet.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Ja nu är jag tillbaka här!
Hämtade ut Lenz nya setet i måndags och testade lite igår och nyligen idag.
Lenz fungera utmärkt än så länge och jag hade testat med olika växeldekodrar också förutom digital lok samt ESU digital belysning.
Växeldekodrar bestod utav Digitrax DS44, DCC concepts Cobalt digital och samt Märklins m83/m84.
Både Digitrax och DCC Cobalt fungerade utmärkt medan däremot med Märklin är det kass.
Trots att Märklins växeldekodrar var inställt på DCC protokoll så gick det inte bra.
Det går bara åt ena hållet sen är det stopp.
Ytterst märkvärdigt! :-vet-inte
ESU digital belysning går det utmärkt och lyser fast sken.
Digital lok fungera utmärkt med alla funktioner också.
Jag tycker och anser att Lenz nya körkontroll LH101 är mycket behagligt att använda och lätt att manövrera.
Lenz nya SET101 är värt för pengarna och lönsamt.

[JC_doubleup.gif]

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Fortsätter och testar Lenz nya system.
Märklins mfx/DCC ljussignal fungera utmärkt med LZV200.
Tidigare hade jag LZV100 och med denna system gick det inte bra med digital ljussignal.
Nu blir jag vilsen...
LZV100 fungerade bra med Märklin m83/m84 medan det nya LZV200 fungera det bara delvis med m83/m84.
Hänger ni med? :=Koko
Troligen kan det vara för klent trafo (45 VA) jag hade kopplat in LZV200?
Ska köpa en större en trafo på 70 VA senare.
Nästa test ska jag prova att koppla in USB interface som finns med i LZV200 med datorn.
Fast jag är osäkert på grund av att min dator är en Mac.
Så jag ska kontakta Lenz först och fråga.

Otto BvL
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 maj 2013, 05:20

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av Otto BvL »

Hej

Med programmet Parallels går det utmärkt att köra Windows-program från MAC-datorn!
Skiljer sig från tidigare främst genom antalet tillbehörs-adresser;
växlar, signaler etc (SET101, LZV200=2048), (SET100, LZV100=1024) och (Z21=256) :-cry
Stänk på att komplexa signaler också drar många tillbehörs adresser!

Med vänlig hälsning,
OBvL
Bilagor
image.png

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Det verkar vara strul med Windows 10.
Jag avstår med försöket att uppgradera Lenz system.
Anledningen är att där är inte mycket att hurra för om Lenz senaste uppgradering.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Lenz system verkar vara fel på.
Senast redigerad av tuff-tuff den 11 feb 2020, 05:41, redigerad totalt 2 gång.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Enligt Lenz kommer det nya körkontroll ut i April månad.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Hallå!
Jag upptäckte fel på Lenz nya system och hade lämnat in den på service under garanti.
Dessvärre är det fortfarande fel trots återlämning för att fixa till felet.
Mitt råd till er andra...köp inte Lenz digital system!

:-ras :-Dia [JC_doubledown.gif]

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av HLS »

Det vore nog bra ifall du berättar för oss andra vad felet består i?
Det går inte att förstå vad vi ska se upp med i förhållningen till Lenz
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Felet ligger i hårdvara.
När jag lägger om växlar och signaler så visar det + och - som indikera växeln och signalens läge genom att använda körkontroll LH101.
Men när man använder tågbana vid senare tillfället med att slå på spänningen igen, så visar det endast - i alla växlar och signaler trots att växlar till exempel visar rakt spår som betyder + i körkontroll.
Gällande samma sak om signaler som visar grönt.
Man måste då klicka två gånger på växelknappen i körkontroll LH101 för att växlar och signaler ska slå om.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av HLS »

Det förefaller som om LZV200 förutsätter att man använder komponenter som är kapabla att lämna feedback (rückmeldefähige komponente), LS100, LR101. Det står faktiskt inte att den skall komma ihåg senaste läge, bara att den skall ta emot feedback. Så ifall man utgår från avstängt läge på LZV200 sänds kanske ingen feedback automatiskt (ingen broadcast mode), utan bara när en manöver genomförts. Det skulle resultera i det beteende du ser.. Det står vidare att LZV200 kan komma ihåg 256 lok, men man nämner inte magnetartiklar och andra anslutna komponenter. Så ett minne finns, och det finns också ett backup-batteri, åtkomligt utifrån.
Här skulle man behöva tillgång till kommunikationsprotokollet för xpressnet för att förstå hur signaleringen går till.
Fråga: Kommer LZV200 ihåg dina lok?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

HLS skrev: 04 apr 2020, 12:40 Det förefaller som om LZV200 förutsätter att man använder komponenter som är kapabla att lämna feedback (rückmeldefähige komponente), LS100, LR101. Det står faktiskt inte att den skall komma ihåg senaste läge, bara att den skall ta emot feedback. Så ifall man utgår från avstängt läge på LZV200 sänds kanske ingen feedback automatiskt (ingen broadcast mode), utan bara när en manöver genomförts. Det skulle resultera i det beteende du ser.. Det står vidare att LZV200 kan komma ihåg 256 lok, men man nämner inte magnetartiklar och andra anslutna komponenter. Så ett minne finns, och det finns också ett backup-batteri, åtkomligt utifrån.
Här skulle man behöva tillgång till kommunikationsprotokollet för xpressnet för att förstå hur signaleringen går till.
Fråga: Kommer LZV200 ihåg dina lok?
LZV200 kommer ihåg mina lok med senaste inställningskörning också.
Att det inte skulle fungera om växlars feedback tror jag inte på, eftersom det finns även körvägar att ställa in på körkontroll LH101.
Vare sig det gäller komponenter med eller utan feedback.
Du har till exempel växeldekoder LS150.
Den saknar feedback.
Problemet ligger i hårdvara, eftersom det talar inte korrekt om senaste växelomläggning korrekt efter senast omläggning när man slår på spänningen igen till anläggningen.
Då är till och med inprogrammeringen till körvägar i LH101 verkningslös.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Jaaa så kom min SET 101 tillbaka och det visar sig att jag hade fel.
Enligt Lenz måste man ha en annan sorts växeldekoder som har feedback och det är modellen LS100 som är betydligare dyrare än LS150.
Det är så tramsigt!
Om jag använder Märklins MS2 så går den utmärkt med LS150 och när man slår på spänningen igen till anläggningen, så visar MS2 med senaste växelomläggningen utan vidare problem.
Det är bara Lenz system som inte gör det och det tycker jag det är för fan jävligt!! :-Dia
Jag ska sälja Lenz system för byte.
Inte värt heller med att köra det nya systemet som knappt ens skiljer från det gamla.

Mvh
Sur förbannad ägare till Lenz SET 101

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Som ni ser på bilden vad jag har på bordet...
Bilagor
DSC_0003_236.JPG

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Sökte efter information på annat håll om varför det strular till med Lenz och Märklins växeldekodrar och signaler.
Det visar sig att det är RailCom som stör digital signal.
Man ska alltså deaktivera RailCom.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Jag var på Lenz hemsidan igår och fick se där att det finns en ny uppgradering till systemet och körkontroll.
Döm om min förvåning!
69 funktioner!
Vem *** är intresserad av att hålla reda på alla dessa funktioner!??
Inte ens namn på funktioner och eller icon symboler.
Väldigt tråkigt att Lenz tänker fullkomlig fel om sitt nya system.

:-Dia

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Läste i Facebook att några fick tydligen problem med Lenz nya version, att buggar uppstod och systemet fungerade inte som det ska göra.
Dom återställde systemet tillbaka till ursprungligen version och genast fungera det igen.
Tyvärr vet jag inget närmare besked om felet.

tuff-tuff

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av tuff-tuff »

Det finns en update stick som man kan köpa till för att uppgradera Lenz system till version 4.0.
Den kostar €75,00! :=Koko
Med moms till får man punga ut nästan 800 riksdaler!
Tråkigt för dom som inte kan koppla in Lenz system till en Mac dator och uppgradera med redan update stick som följer med i Lenz startset.
Helt obegripligt att Lenz struntar i att införa Mac adress i sitt system. :-vet-inte

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av perjan »

När nu Digikeijs DR5000 finns med RS-bus som saknas på andra centraler på marknaden så blir denna central ett mycket bra alternativ till Lenz centralen....nya eller gamla. Med ett inköp av DR 5000 lämnar jag nu Lenz som jag kört med i 15 år på min anläggning.
Digikeijs DR5000 kan mäta sig med Z21 (Svarta) för halva kostnaden och har dessutom fler funktioner.... en rejäl uppgradering!
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lenz nya system SET101 och LZV200

Inlägg av Johan Molin »

Tyska elektronikprodukter i allmänhet, och Lenz i synnerhet, har gjort mig väldigt tveksam. Inkompatibiliteten med mac är en typisk tysk företeelse som jag ser det.

Sedan har jag läst en hel del Lenz-manualer, och tyskar tycks leva i föreställningsvärlden att man ska vara högskoleutbildad elektronikingenjör för att förstå någonting. Det gör mig omedelbart helt kallsinnig. Teknologi är till för att stödja människor, inte tvärtom. Lite märkligt när man gör fina saker i övrigt såsom t ex Miele diskmaskiner och kyl/frysskåp.

Men Siemens är ett annat företag jag har ett ont öga till. Särskilt sedan man mutat sig till att får totalmonopol på svenska marknaden för, hör och häpna, förlossningsjournaler (urdålig produkt f ö), för att därefter helt sonika lämna hela marknaden åt sitt öde.

Själv har jag köpt in mig på Digitrax-utrustning och står i begrepp att snart äntligen introducera det. Även om det tycks finnas en liten majoritet av amerikaner som använder NCE.

Skriv svar

Återgå till "Elverkstaden"