Toppbilden, visa:
Intermodellbau Dortmund 2015
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Intermodellbau Dortmund 2015
Några foton, del 1
Nu förväntas att någon bidrar med bilmärke, årsmodell, färgkod, däcksdimension mm
Nu förväntas att någon bidrar med bilmärke, årsmodell, färgkod, däcksdimension mm
Senast redigerad av S Johansson den 18 apr 2015, 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Några foton, del 2
Något att placera i Morshyttans stationsbyggnad?
Rote Lampe! Lyftbron har gått upp.
Strax kom ett litet lok bogserande en pråm. Mycket snyggt gjort!
Något att placera i Morshyttans stationsbyggnad?
Rote Lampe! Lyftbron har gått upp.
Strax kom ett litet lok bogserande en pråm. Mycket snyggt gjort!
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Härligt djup i bilden med slottet i bakgrunden!
Hur svårt kan det va?!?!
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Några foton. Del 3 och sista för den här gången! /SJ
Lantmännens silo i Väderstad, men fanns det hamn där?
En tysk modellbyggare som gjort ett svenskt fartyg! Han ursäktade sig med att modellen inte var helt färdig...
Välkänt fartyg!
Stora modeller som kan flyga!
Lantmännens silo i Väderstad, men fanns det hamn där?
En tysk modellbyggare som gjort ett svenskt fartyg! Han ursäktade sig med att modellen inte var helt färdig...
Välkänt fartyg!
Stora modeller som kan flyga!
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Tack för trevligt fotoreportage!
Förvisso skaffade även jag Walthers silobyggnad i akt och mening att använda den i Värsta, men den visade sig vara aaaalldeles för stor ...
Rederimärket saknas ännu! Fin modell annars. Namnen på de tre kvarvarande klassiska kanalbåtarna avspeglar sjöfartshistorien på kanalen. Man kan ju undra över namnsättningen JUNO, DIANA och WILHELM THAM! Men bakgrunden var att Ångfartygs AB Göta Kanal hade gudinnenamn på sina passagerarångare, som JUNO, VENUS, CERES, PALLAS förutom de gamla veteranerna BALTZAR v PLATEN och MOTALASTRÖM.
På hösten 1914 köpte man upp Ångbåtsbolaget Jönköping-Stockholms ångare, vilka var döpte efter lokala storheter, såsom PER BRAHE, VIKTOR RYDBERG och Huskvarna Vapenfabriks gamle chef WILHELM; THAM, med den distinkt udda fågeln PRIMUS i sammanhanget ...
PRIMUS kom sedan att bli ARIADNE och VIKTOR RYDBERG fick klä om sig till ASTREA. Så Thammen blev ensam kvar bland gubbarna vad tiden led ...
Klarade hon seglatsen utan att sjunka? Eller det är kanske systerfartyget OLYMPIC?
Förvisso skaffade även jag Walthers silobyggnad i akt och mening att använda den i Värsta, men den visade sig vara aaaalldeles för stor ...
Rederimärket saknas ännu! Fin modell annars. Namnen på de tre kvarvarande klassiska kanalbåtarna avspeglar sjöfartshistorien på kanalen. Man kan ju undra över namnsättningen JUNO, DIANA och WILHELM THAM! Men bakgrunden var att Ångfartygs AB Göta Kanal hade gudinnenamn på sina passagerarångare, som JUNO, VENUS, CERES, PALLAS förutom de gamla veteranerna BALTZAR v PLATEN och MOTALASTRÖM.
På hösten 1914 köpte man upp Ångbåtsbolaget Jönköping-Stockholms ångare, vilka var döpte efter lokala storheter, såsom PER BRAHE, VIKTOR RYDBERG och Huskvarna Vapenfabriks gamle chef WILHELM; THAM, med den distinkt udda fågeln PRIMUS i sammanhanget ...
PRIMUS kom sedan att bli ARIADNE och VIKTOR RYDBERG fick klä om sig till ASTREA. Så Thammen blev ensam kvar bland gubbarna vad tiden led ...
Klarade hon seglatsen utan att sjunka? Eller det är kanske systerfartyget OLYMPIC?
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Känns ganska overkligt att ha en modell av Titanic som flyter.
- Johan Molin
- Inlägg: 19980
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Svårt att åstadkomma en realistisk kollision med ett isberg i modell ...
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Det beror ju på vilken tidsepok man avbildar. För perioden 2 - 14 april 1912 är det ju helt OK.tågtyckarn skrev:Känns ganska overkligt att ha en modell av Titanic som flyter.
Det kan ju också kanske vara systerfartyget Olympic (färdigbyggd 1911, rammade och sänkte en tysk ubåt 1918 och överlevde till 1937) som Johan säger, eller möjligen det senare byggda systerfartyget Britannic (färdigbyggd 1915, sänkt av tysk mina 1916) - fast Britannic kanske hade vitt skrov redan från början?
/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Tack för fotoreportage, Stig! Härligt att kunna ta lite del av er resa.
Ser ut som det fanns en hel del fina miljöer att studera närmare, förutom alla försäljare och representanter förstås. Ser fram emot ytterligare rapporter, inte minst någon torsdag framöver. Välkomna hem!
Ser ut som det fanns en hel del fina miljöer att studera närmare, förutom alla försäljare och representanter förstås. Ser fram emot ytterligare rapporter, inte minst någon torsdag framöver. Välkomna hem!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Årsmodell 1970-71, inte såld i Sverige, (1 backspegel var standard i Holland) Osäker på färg Mats? toreadorröd R2?S Johansson skrev:
Nu förväntas att någon bidrar med bilmärke, årsmodell, färgkod, däcksdimension mm
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Den här långrandiga var nog inte en 20", utan en 40" i den jämförelsen. Undrar hur den var gjuten.Johan Molin skrev:
Förvisso skaffade även jag Walthers silobyggnad i akt och mening att använda den i Värsta, men den visade sig vara aaaalldeles för stor ...
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Flugbåten har 12 4-taktsmotorer på en inte obetydlig summa hästkrafter.S Johansson skrev:
Stora modeller som kan flyga!
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Hmmmm .... en ingenjörstanke slog mig: Att ha två motorer på det viset, på samma "konsol" och efter varandra - blir det optimalt egentligen?
Alltså - den främre propellern vevar ju runt luften till en viss fart som sen snart kommer till den bakre som väl inte kan ge luften så värst mycket mer fart. Eller?
Ursäkta - det blev lite OT men kunde inte låta bli. Nån som vet?
Alltså - den främre propellern vevar ju runt luften till en viss fart som sen snart kommer till den bakre som väl inte kan ge luften så värst mycket mer fart. Eller?
Ursäkta - det blev lite OT men kunde inte låta bli. Nån som vet?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Okey, det som begränsar propellerns fart är ljudhastigheten vid propeller spetsen. Man har gjort experiment med motroterande propellrar, men man får i princip samma effekt med fler propeller blad.
Dessutom kom man in i det här området samtidigt som jetturbinen introducerades, så behovet fanns inte.
Dessutom kom man in i det här området samtidigt som jetturbinen introducerades, så behovet fanns inte.
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Mycke trevligt blir tyvärr bara ännu mer sugen att resa dit
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Tack för trevliga bilder Stig!
Jag förstår att Dortmund och Intermodellbau är definitivt värt en resa. Fick en direktrapport via telefon igår av en av forumbröderna som berättade om en intressant smalspårsnyhet från Tillig.
För två år sedan var jag i och vandrade i Harz och stiftade samtidigt bekantskap med smalspårsbanorna i Harz och bjässarna till ånglok som rullar där. DR 99 eller Neubaulokomotiven kommer som sagt i modell från nämnda Tillig och kommer att ges ut med både DR- och HSB-märkning. En liten tysk smalspårsmodul med inspiration från Harz blir nu plötsligt möjlig utan att behöva krångla med de femkopplade lokens drivning. Tack för det!
Här finns loken att beskåda med 3D-printade kåpor: http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-02926.html
/Göran T
Jag förstår att Dortmund och Intermodellbau är definitivt värt en resa. Fick en direktrapport via telefon igår av en av forumbröderna som berättade om en intressant smalspårsnyhet från Tillig.
För två år sedan var jag i och vandrade i Harz och stiftade samtidigt bekantskap med smalspårsbanorna i Harz och bjässarna till ånglok som rullar där. DR 99 eller Neubaulokomotiven kommer som sagt i modell från nämnda Tillig och kommer att ges ut med både DR- och HSB-märkning. En liten tysk smalspårsmodul med inspiration från Harz blir nu plötsligt möjlig utan att behöva krångla med de femkopplade lokens drivning. Tack för det!
Här finns loken att beskåda med 3D-printade kåpor: http://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-02926.html
/Göran T
Att tänka fritt är stort.
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Att tänka om är större.
Tage Danielsson
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Jag halkade in på den här gamla tråden när jag sökte upplysning om ifall IM2021 fortfarande planeras i mitten av november, eller om det blir "abgesagt".S Johansson skrev: ↑18 apr 2015, 17:27
En tysk modellbyggare som gjort ett svenskt fartyg! Han ursäktade sig med att modellen inte var helt färdig...
Jag kan meddela att byggaren heter Christian Rex och saluför modellen i skala 1/50, både i version SS före (som på bilden) och efter ombyggnaden till MS för en mansålder sedan. Modellen på bilden är i skala 1/25, med mycket komplett inredning, jag tittade länge på den på den mässan.
Gissa vem som är en av dem han lurat
Om du inte är alltför känslig eller lättlurad är hans hemsida https://www.rex-schiffsmodelle.de/schiffsmodelle.php
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Förlåt en hovsam fråga;
Vari menar du att lurendrejeriet skulle ligga? Är det skalan 1:25 kontra den saluförda byggsatsen i 1:50? Blir litet nyfiken bara.
/Larsess
Vari menar du att lurendrejeriet skulle ligga? Är det skalan 1:25 kontra den saluförda byggsatsen i 1:50? Blir litet nyfiken bara.
/Larsess
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Inte värre än att han "lurade" mig att köpa en byggsats. Min ovana trogen måste jag "klämma" lite på den, så nu står ett pågående bygge till och väntar. Ett pärs(er)jobb har tagit all mental kraft sedan november, ett halvt år försenat nu, men jag håller på att sparka mig ut från det nu, så jag hoppas snart få lite tid för byggande igen. Lite brådskande jobb i skala 1/1 kommer undan, jag måste få ordning på värmen först. Det hade jag räknat med att kunna göra i somras, räknade bara med ett par månaders försening på detta mitt sista utejobb, som jag tog motvilligt, med stor tvekan.
Flytetyget i 1/50 är tänkt i en kommande (insjö)hamn på nollskalabanan. Skrovet är gjutet i glasfiber, så man slipper från den tidsödande plankningen, som gäller för träbyggsatser.
En berättelse om bygget av 1/25-modellen finns på http://www.rex-schiffsmodelle.de/schiff ... ericht.php, ta på haklappen och se på den, jag kommer inte att orka få min modell lika vackert inredd.
Flytetyget i 1/50 är tänkt i en kommande (insjö)hamn på nollskalabanan. Skrovet är gjutet i glasfiber, så man slipper från den tidsödande plankningen, som gäller för träbyggsatser.
En berättelse om bygget av 1/25-modellen finns på http://www.rex-schiffsmodelle.de/schiff ... ericht.php, ta på haklappen och se på den, jag kommer inte att orka få min modell lika vackert inredd.
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Tack, PeO för ditt svar.
Jag har också låtit mig "luras". I maj anlände en byggsats från Christian Rex till min favorit-vaxholmsbåt S/S Storskär. också den i skala 1:50 med skrov i glasfiberplast.
Den bereder mig mycket nöje att bygga och modifiera en smula här och där så att den motsvarar förebilden än mer än byggsatsen är konstruerad. Jag har dock inte kommit så långt ännu. Men jag kommer att bygga henne för gång i sjön med radiostyrning. Då jag inte anser tyska vara så knepigt har jag skrivit till Christian ett par gånger och fått vänliga och utförliga svar och bra modellfoton som en god hjälp på vägen med bygget. Just nu pågår gestaltningen av för- och mellandäck och installation av motor och styrservo, mm.
Lycka till med ditt bygge av S/S alt M/S Wilhelm Tham! Och, eftersom Christians modell i länken var dubbelt så stor som din byggsats behöver du knappast deppa över att hans båt har så fin inredning!
/Larsess
Jag har också låtit mig "luras". I maj anlände en byggsats från Christian Rex till min favorit-vaxholmsbåt S/S Storskär. också den i skala 1:50 med skrov i glasfiberplast.
Den bereder mig mycket nöje att bygga och modifiera en smula här och där så att den motsvarar förebilden än mer än byggsatsen är konstruerad. Jag har dock inte kommit så långt ännu. Men jag kommer att bygga henne för gång i sjön med radiostyrning. Då jag inte anser tyska vara så knepigt har jag skrivit till Christian ett par gånger och fått vänliga och utförliga svar och bra modellfoton som en god hjälp på vägen med bygget. Just nu pågår gestaltningen av för- och mellandäck och installation av motor och styrservo, mm.
Lycka till med ditt bygge av S/S alt M/S Wilhelm Tham! Och, eftersom Christians modell i länken var dubbelt så stor som din byggsats behöver du knappast deppa över att hans båt har så fin inredning!
/Larsess
Re: Intermodellbau Dortmund 2015
Jag fick också god kontakt med Christian direkt. Om Intermodellbau 2021 blir av i november och om jag får möjlighet att åka, kan det nog bli en pratstund då, annars får vi vänta tills april.
Jag tittade också länge på Storskär, men en inlandsbåt passade mig bättre än en skärgårds-. I november ska det finnas ytterligare ett par, lite mindre, byggsatser att välja på.
Jag tittade också länge på Storskär, men en inlandsbåt passade mig bättre än en skärgårds-. I november ska det finnas ytterligare ett par, lite mindre, byggsatser att välja på.