Toppbilden, visa:    


Dovrebanan 100år

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Dovrebanan 100år

Inlägg av St. Mikael »

Är en helt felaktig rubrik! -Mest bara en eyecatcher.
Faktum är att en viktig del av Dovrebanan med Dombås station som mittpunkt har firat 100 år sedan invigningen nu denna helgen, men andra delar av banan är åtskilligt äldre (Ber om att ni som kan historien bättre än mig fyller i)
Min egen historia är att jag tänkte fotografera jubileumståget när det for förbi stationen jag bor i. Jag hade stora fantasier om vilken bra bild det skulle bli!
Jag var ute i passande tid före avgången från Hamar i torsdags och hade hittat en bra fotoplats där "min" station skulle hamna fint i bakgrunden. Men väntan blev lång och kall. Två timmar försenat kom tåget dundrande och på de få sekunderna jag hade på mig krånglade självklart kameran också.
Resultatet: En misslyckad bild, jag genomkall och jag misslyckades t.o.m. en gång till igår kväll när tåget returnerade :-Dia
Ett tåg som kör förbi kan man inte få gjort något med.
P1010538.jpeg
Men i dag på jobbet, hade jag ett ärende nede på stan näst intill järnvägsstationen. Då tänkte jag på jubileumståget och att kanske någon del stod parkerad inne på stationen. Mycket riktigt, jag såg en teakvagn som hade varit med i går. Jag körde till den bortre änden av bangården och där stod endå en teakvagn uppställd. OK. Då hade jag i alla fall fått se två av vagnarna och var trots allt nöjd med det.
Jag började att köra tillbaks till jobbet (vägen går parallellt med stationsområdet) när jag plötsligt upptäckte ett bolmande ånglok vid min vänstra skuldra!
Av en ren slump var jag nu på rätt ställe vid rätt tid när dom kopplade i hop det gamla tåget som tydligtvis skulle vidare söderut!
IMG_2195.jpeg
IMG_2198.jpeg
IMG_2201.jpeg
Tur i oturen :-JJ

modeljernbane
Inlägg: 300
Blev medlem: 05 jan 2015, 10:23

Re: Dovrebanan 100år

Inlägg av modeljernbane »

Jeg har for mange år siden besøgt Doverbanen, der var en lok som hed Dovergubben, er det den som ses på billedet?

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Dovrebanan 100år

Inlägg av St. Mikael »

Dette lok heter 127 (jag förstår inte helt lokbeteckningarna i Noge) Denna loktyp drog tågen över Dovre före Dovregubben kom. Skillnaden är att Dovregubben var så stark att den drog tågen ensam, medans detta lok måste dubbelkopplas på turen över Dovrefjäll.
IMG_2193.jpeg

Skriv svar

Återgå till "Utländska Järnvägar"